Autotest Skoda Kodiaq 1.4 TSI (150 pk)

Zoek andere autotests

Beproefd concept

Skoda Kodiaq 1.4 TSI (150 pk) | prijs vanaf: € 35495 | in de showroom vanaf: maart 2017
Mei 2017 - Frank Buma

Met de Kodiaq maakt Skoda zijn rentrée in de crossovermarkt. De autofabrikant gebruikt daarvoor een oud recept, dat juist in dit segment goed aanslaat.

Conclusie

De Skoda Kodiaq creëert voor zichzelf een prominente plek tussen de overige crossovers in zijn prijssegment met dank aan een comfortabel weggedrag, een moderne veiligheidsuitrusting en een sloot aan binnenruimte. De meerprijs die je voor de auto betaalt - in tegenstelling tot andere Skoda-modellen, is deze Kodiaq geen prijspakker - is de semi-terreinwagen absoluut waard.

Type auto en prijs

De eerste crossover van Skoda was een kleintje; de Tsjechen introduceerden die auto - de Yeti - bovendien al in 2009. Daarmee waren ze in meerdere opzichten aan de vroege kant. Op dat moment waren het namelijk vooral grote semi-terreinwagens die goed werden verkocht. De Renault Captur was in 2013 de eerste populaire, kleine crossover. Maar tegen die tijd oogde de Yeti al verouderd. Ditmaal besloot de fabrikant geen trend te zetten, maar er een te volgen. De Kodiaq is geconstrueerd volgens de succesformule van het merk: bij Skoda krijg je meer centimeters voor je geld. Hoewel de Hyundai Tucson en Peugeot 5008 op papier als alternatief gelden, is de Kodiaq tot wel 25 centimeter langer. En dat voor - min of meer - hetzelfde geld: met een vanafprijs van € 28.990 ben je bij Skoda een paar honderd tot duizend euro extra kwijt. Dat is voor de fabrikant dan weer een behoorlijke stijlbreuk. Daar staat tegenover dat vierwielaandrijving bij de Tsjechen relatief voordelig is (al vanaf € 35.830). Bovendien is de Kodiaq in deze klasse als enige leverbaar met zeven zitplaatsen. Daarvoor moet je dan wel een vinkje in de optielijst zetten.

Hoe rijdt de Skoda Kodiaq 1.4 TSI (150 pk)

Weliswaar zullen de buren je op basis van deze Skoda een actieve levensstijl toedichten, maar met een wagengewicht dat 150 kilogram hoger ligt dan dat van de meeste concurrenten, kun je met de Kodiaq maar beter rustig een bocht nemen. Te meer, daar de crossover aan de achterzijde zacht is geveerd. Gelukkig vertelt de precieze besturing je waar de grenzen liggen. Wij gingen op pad met een 150 pk sterke, voorwielaangedreven testauto. Het trekgewicht bedraagt 1.800 kilogram en wie geregeld een aanhanger achter zijn auto heeft hangen, kan in de optielijst een systeem selecteren dat je helpt bij het manoeuvreren van hetgeen er aan de trekhaak hangt. In de door ons gereden uitvoering krijgt de Skoda standaard een fijne zeventraps automaat mee, die zich bij lage snelheden wel eens verslikt. Op zo’n moment voel je de reus nadrukkelijk schakelen, terwijl dat bij een dergelijk exemplaar met dubbele koppeling doorgaans juist niet het geval is. De krachtbron uit onze testauto beschikte verder over cilinderuitschakeling. Dat wil zeggen dat het motormanagement twee van de vier cilinders kan stilleggen wanneer hun inbreng niet noodzakelijk is (bij een vaste snelheid op de cruise control bijvoorbeeld). Ga je harder rijden dan de in Nederland toegestane maximum snelheid - wat wij tijdens een uitstapje naar Duitsland hebben gedaan - dan werkt het systeem niet. Tijdens die trip toonde de Kodiaq zich een heerlijke reiswagen. De transmissie, het comfortabele onderstel en de goede geluidsisolatie spelen daarbij net zo’n belangrijke rol als de fijne stoelen en -achterbank. Waar je ook zit en welke lengte je ook hebt; je benen worden altijd aangenaam ondersteund. Ondanks zijn flinke afmetingen (de Skoda is 4,70 meter lang, 1,88 breed en 1.65 hoog) kun je de semi-terreinwagen redelijk goed overzien. Parkeersensoren zijn echter geen overbodige luxe, al zetten die rijkelijk vroeg een keel op. Standaard beschikt de Kodiaq over vermoeidheidsherkenning en een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden. Optioneel kun je aan die veiligheidsuitrusting nog actieve rijstrookassistentie, dode hoek signalering, adaptieve cruise control en een groot licht assistent toevoegen.

De Skoda Kodiaq 1.4 TSI (150 pk) van binnen

Met zulke buitenmaten zal het qua binnenruimte ook wel goed zitten. En dat is ook zo: met minimaal 650- en maximaal 2.065 liter bergruimte maakt de Skoda gehakt van zijn concurrenten. Je krijgt standaard ook nog eens een verschuifbare achterbank met individueel verstelbare rugleuningen mee, zodat je zelf kunt bepalen of je achterpassagiers of hun bagage de meeste ruimte hebben. Zelfs met die achterbank in de voorste stand kun je als volwassene nog prima zitten. Dat geldt niet voor de optionele derde zitrij, waarvan de zittingen het formaat hebben van een barkruk. Bovendien is de in- en met name de uitstap behoorlijk oncomfortabel; laat zulk geklauter liever aan de kinderen over. Met beide achterbanken neergeklapt ontstaat er een imposante - en vlakke! - laadvloer, waaronder ruimte is overgelaten voor het opbergen van de hoedenplank. Zo wemelt het aan boord van de Kodiaq van de handigheidjes. We noemen de paraplu’s in beide voorportieren, de van Ford afgekeken deurbeschermers die tevoorschijn springen wanneer je de deur opent en zo parkeerschades moeten helpen voorkomen en tot slot twee speciale bekerhouders in de middenconsole, zodat bestuurder en bijrijder slechts één hand nodig hebben om de dop van hun flesje open te draaien. Het binnenste van de Skoda is niet alleen slim gevonden, het ziet er ook nog eens fraai uit. Het is opgetrokken uit nette materialen en bevat zelfs sierverlichting! De grove en goedkoop ogende tellers in het dashboard doen dat kwaliteitsgevoel dan weer geweld aan.

De Skoda Kodiaq 1.4 TSI (150 pk) en het milieu

Behalve de door ons gereden, 150 pk sterke versie kun je uit twee andere benzinemotoren kiezen. De ene biedt 125-, de ander 180 pk. En dan zijn er nog twee dieselmotoren, goed voor 150- danwel 190 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting, welke motorisering je ook kiest. Afgaand op het in de brochure vermeldde verbruik, zou de Kodiaq goed moeten zijn voor een score van 1 op 15,9. In de praktijk kwamen wij niet verder dan 1 op 12,8. En dat waren dan nog de Nederlandse testkilometers; in Duitsland kwam de uit de kluiten gewassen crossover maar net boven de 1 op 10 uit.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Toyota Aygo - ANWB Private Lease

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een SKODA en wil je deze verkopen?