Autotest Renault Captur TCe 90

Zoek andere autotests

Klaar voor de strijd

Renault Captur TCe 90 | prijs vanaf: € 18370 | in de showroom vanaf: juni 2017
Aug 2017 - Frank Buma

De Renault Captur was tot voor kort een van de weinige kleine crossovers. Andere autofabrikanten beginnen in dit deel van de markt nu een groot modellenoffensief. Kan de Fransman die concurrenten van het lijf houden dankzij een bescheiden facelift?

Conclusie

De Renault Captur is een aantrekkelijke familiewagen, al zaagt de concurrentie inmiddels aan zijn stoelpoten. Wanneer het gaat om de schamele veiligheidsuitrusting en nukkige aandrijflijn, hebben die alternatieven wellicht kans van slagen. Maar zijn aansprekende uiterlijk en het speelse gebruiksgemak maken, dat de Captur terecht hoog op het wensenlijstje van menig consument blijft staan.

Type auto en prijs

De Renault Captur is alweer tijdenlang de best verkochte auto op het particuliere gedeelte van de Nederlandse markt. Die toevoeging is belangrijk, want zakelijke rijders hebben minder belangstelling voor de kleine crossover. Wellicht dat dit verandert nu ons belastingstelsel op de schop is gegaan en er voortaan nog maar twee bijtellingstarieven voor leaseauto’s bestaan: volledig elektrisch (4 procent) of niet elektrisch (22 procent). Renault heeft de Captur in de zomer van 2017 een bescheiden facelift gegeven, waarbij het succesnummer van C-vormige dagrijverlichting is voorzien. Voor het eerst is de Captur bovendien leverbaar met een aanvullende veiligheidsuitrusting. En vanaf het tweede uitrustingsniveau profiteer je van een hoogwaardiger interieur. De opfrisbeurt komt geen moment te vroeg: ook de concurrentie heeft dit deel van de markt ontdekt en brengt nu in hoog tempo alternatieven op de markt, die net als de Renault in verregaande mate te personaliseren vallen. Vooralsnog bokst de populaire gezinswagen op tegen auto’s als de Opel Crossland X en Suzuki Ignis, maar daar komen binnen afzienbare tijd gelijksoortige modellen van Kia, Hyundai, Volkswagen en Seat bij. Met een vanafprijs die even aansprekend is als zijn uiterlijk (namelijk € 19.190) kan de Captur zijn voorsprong voorlopig behouden. In tegenstelling tot wat de vormgeving doet vermoeden, is de semi-terreinwagen niet met vierwielaandrijving beschikbaar.

Hoe rijdt de Renault Captur TCe 90

De Fransen hebben de Captur ook onderhuids tegen het licht gehouden. Voorheen beklaagden wij ons over de gebrekkige demping, waardoor de Renault oneffenheden in het wegdek slecht verwerkte. Maar nu er aan de achterwielophanging is gewerkt, ervaren we de crossover als minder stoterig. Dat komt het rijcomfort ten goede, al hebben we het idee dat de Captur nu eerder overhelt. De gebrekkige zijdelingse steun van de voorstoelen valt op die manier extra op. De zit achter het stuur is wel aangenaam hoog. Verder hadden we altijd commentaar op de ontbrekende, aanvullende veiligheidsuitrusting. Voortaan beschikt de Captur echter over dode hoek signalering. Een schamele score: bij de concurrentie kun je voor een veel uitgebreidere veiligheidsuitrusting terecht. Bovendien is het rijhulpsysteem voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau, of je moet het voor € 495 willen bijbestellen in een pakket met achteruitrijcamera en parkeerhulp. De instapmotor is bij het oude gebleven; een 90 pk sterke driecilinder. We gingen met die motorisering op pad, omdat Renault daarvan in ons land de meeste exemplaren verkoopt. Het blok levert weliswaar meer vermogen dan menig alternatief (en er mag met een trekgewicht van 1.200 kilogram tenminste een fatsoenlijke caravan achter), maar snel kunnen we de wagen niet noemen. Om hem tot prestaties te bewegen, zal je de driepitter flink in de toeren moeten jagen. De motor ‘huilt’ dan zoals alleen Franse auto’s dat kunnen, wat in onze optiek wel een zekere charme heeft. We zijn echter minder te spreken over het feit dat de complete aandrijflijn geluid maakt. Je kunt bijvoorbeeld letterlijk horen hoe de tandwielen van de versnellingsbak in elkaar grijpen. De radio dan maar een tandje harder zetten, zou in een hagelnieuwe auto niet moeten hoeven. Op de snelweg is de krachtbron weliswaar mooi stil, maar dat komt vooral omdat de rijwind hem overstemt. Wie het volle potentieel van de driecilinder benut, betaalt daarvoor aan de pomp. Dat effect kun je beperken door de spaarstand in te schakelen. Boven de 2.500 toeren geeft de Captur er dan de brui aan, wat weer tot andere problemen leidt. Je medeweggebruikers zullen je bij het invoegen of optrekken namelijk niet dankbaar zijn.

De Renault Captur TCe 90 van binnen

Er zijn twee redenen waarom de Captur het zo goed doet op de particuliere markt. In de eerste plaats is er zijn aantrekkelijke uiterlijk, waarvan je zelf kunt bepalen of je het in één, of twee kleuren laat uitvoeren (voor dat laatste is een meerprijs van € 395 verschuldigd). Maar minstens zo belangrijk is de gezinsvriendelijkheid van het interieur, dat door Renault is volgestopt met handigheidjes. We herhalen ze nog maar een keer: een diepe lade in plaats van een dashboardkastje, spanbanden achterop de voorstoelen, een verschuifbare achterbank en afritsbare bekleding. Voor sommige zaken moet worden bijbetaald. Zo kost die afritsbare bekleding € 395 extra. Bovendien is er niet over alles even goed nagedacht. De achterzijde van de voorstoelen is bijvoorbeeld bekleed met knalhard plastic, wat vermoedelijk tot ontsierende krassen leidt zodra je die handige spanbanden gaat gebruiken. De middenconsole loopt door tot aan de achterbank en eindigt daar in een groot vak, waarin de achterpassagiers hun spulletjes kunnen opbergen. Een eventuele derde inzittende kan daardoor echter nauwelijks zijn benen kwijt. En Renault biedt weliswaar een smartphone-koppeling voor het infotainmentsysteem, maar daarvan kun je alleen profiteren met een Android-toestel. Eigenaren van het eerste uur klaagden over de interieurafwerking van de Captur. De gebruikte plastics waren hard en bevatten soms zelfs scherpe randjes. Die behoren tot het verleden, nu Renault de deurpanelen met zachtere materialen heeft bekleed. Een kleine kanttekening is echter op zijn plaats: wie gaat voor de goedkopere uitrustingsniveau’s zit nog steeds tussen de harde plastics. De kofferbak is minimaal 377- en maximaal 1.235 liter groot. De Captur beschikt over een vlakke laadvloer, maar alleen wanneer je voor het Intens-uitrustingsniveau (of hoger) hebt gekozen. Anders ontbreekt de benodigde dubbele bagagebodem. Tot slot de beschikbare binnenruimte. De beenruimte is achterin verbazend groot, maar wie langer is dan 1.90 meter, schraapt met zijn kruin langs het plafond.

De Renault Captur TCe 90 en het milieu

Bij de Renault-dealer kun je voor de Captur kiezen uit 2 benzinemotoren of een dieselversie. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 90- tot 120 pk. Wie een automaat wil, zit vast aan de sterkste benzinemotor, wat de meerprijs nog eens extra opdrijft. Een start/stopsysteem behoort tot de standaarduitrusting, ongeacht de gekozen motorisering. Met de door ons gereden, 90 pk sterke benzineversie realiseerden wij een praktijkcijfer van 1 op 14,6. Een minder rooskleurige score dan het opgegeven fabrieksverbruik van 1 op 19,6.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Toyota Aygo - ANWB Private Lease

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een RENAULT en wil je deze verkopen?