Autotest Peugeot 5008

Zoek andere autotests

Groot en comfortabel

Peugeot 5008 | prijs vanaf: € 35620 | in de showroom vanaf: Heden
Jun 2017 - Gert Wisse

De Peugeot 5008 is de grote broer van de Auto van het Jaar 2017, de Peugeot 3008. In veel opzichten is de 5008 net zo goed als de 3008, maar hij is uiteraard groter en dus ook duurder.

Conclusie

De Peugeot 5008 is een ruime, moderne SUV. Hij biedt erg veel binnenruimte en kan zelfs als zevenzitter dienstdoen. De motoren zijn schoon en efficiënt. De 1,2 liter driecilinder benzinemotor is voor gebruik in Nederland krachtig genoeg, maar als je een caravan aankoppelt en/of de bergen in gaat, dan raden we een krachtiger motor aan. De 5008 komt het beste tot zijn recht met zo’n wat dikkere motor in combinatie met een automaat.

Type auto en prijs

De Peugeot 5008 is sinds dit jaar op de markt. Had zijn voorganger een wat ongemakkelijk uiterlijk, deze nieuwste versie ziet er goed uit. Een echte SUV met een soepele lijnvoering. Het is een ruime vijfpersoons auto die concurreert met bijvoorbeeld de Skoda Kodiaq. De auto is er met naar keuze een 1,2 liter Pure Tech driecilinder benzinemotor goed voor 130 pk, en een 1,6 liter viercilinder die 165 pk opwekt. Op dieselgebied is er keuze uit een 1.6 BlueHDI (120 pk) en een tweeliter diesel (180 pk). Wat uitrustingsniveau’s betreft is er een breed aanbod waarbij de de Access de basisuitvoering is. De goedkoopste 5008 is de Access 1.2 Pure Tech. Die kost € 32.660. Prijzen lopen op tot dik in de vijftig mille.

Hoe rijdt de Peugeot 5008

De testauto die een week bij de ANWB logeert is uitgerust met een 1,2 liter driecilinder benzinemotor. Die blijkt beter tegen zijn taak opgewassen als je zou verwachten. Het is per slot van rekening een kleine motor en de Peugeot 5008 is een grote auto. Voor gebruik in Nederland – en zonder het aankoppelen van een caravan – is deze krachtbron krachtig genoeg. Je merkt wel dat de motor relatief hard moet werken. Boven de 120 km/h is hij hoorbaar aanwezig, en hoor je trouwens ook windgeruis. Ook bij accelereren laat de motor zich duidelijk horen. Keerzij van de medaille is gelukkig dat de krachtbron netjes met brandstof omspring. Wij kwamen tot een gemiddeld verbruik van 1 op 14,6 (waar Peugeot 1 op 20 belooft). Het is bovendien een schone motor met een A-energielabel. Oneffenheden verwerkt de Peugeot 5008 mooi comfortabel. Op korte oneffenheden reageert de 5008 een beetje stoterig, maar dat wordt nooit hinderlijk. Schakelen gaat wat hakerig en de eerste versnelling is erg kort. Bij optrekken vanuit stilstand is dat even wennen, je moet echt rap door naar z'n twee. Bij tussenacceleraties merk je dat de je met een kleine motor te maken hebt. Je moet geregeld terugschakelen om een beetje op te schieten. Conclusie: de Peugeot 5008 komt beter tot zijn recht met een grotere motor en een automatische versnellingsbak. Dat past veel beter bij de grote en het karakter van deze auto.

De Peugeot 5008 van binnen

Mooi. Dat is de kwalificatie die veel mensen de 5008 geven als het om het interieur gaat. De afwerking is fraai, de gebruikte materialen van een goede kwaliteit en het dashboard ziet er opvallend anders uit. Peugeot kiest bij zijn auto’s voor een erg klein stuurwiel. Zo heb je volgens de technici van Peugeot een beter zicht op de meters, wat inderdaad het geval is. Je zou er ook de auto beter door onder controle houden maar dat vinden wij onzin. Met een wat groter stuur heb je dezelfde controle, het ligt wat dat betreft immers vooral aan de bestuurder zelf. In het midden van het dashboard vind je een groot aanraakscherm met daaronder een serie schakelaars die lijken op pianotoetsen. Ziet er mooi uit, maar – belangrijker – het is ergonomisch ook goed. Met de pianotoets kies je welk onderdeel je wilt bedienen (radio, kachel, navigatie, telefoon) en vervolgens kun je op het scherm de rest van je handelingen verrichten. De Peugeot 5008 heeft goede connectiviteitsmogelijkheden, waaronder Apple Carplay. Op deze manier kun je de bediening van je smartphone geheel integreren in het aanraakscherm. Voorin is veel ruimte voor lijf en leden van de inzittenden. Op de achterbank zijn de zittingen van de drie stoelen wat smal. In de grote kofferbak vind je in de vloer nog twee opklapbare stoelen. Die zijn prima geschikt voor kinderen. Volwassenen zitten er krap. Weggeklapt heb je een mooie vlakke laadvloer. Aardig detail, je kunt de 5008 in de kofferbak laten uitrusten met een dockingstation waarin een elektrische fiets past. Zo ben je de laatste kilometers van je reis mobieler. Het zicht rondom is matig. De Peugeot 5008 heeft heel brede raamstijlen die flink wat zicht wegnemen.

De Peugeot 5008 en het milieu

De motoren van de Peugeot 5008 zijn mooi schoon. De 1.2 liter Pure Tech benzinemotor en de 1.6 BlueHDI diesel hebben een A–label. De 1,6 liter benzinemotor heeft een C-label en de dikke tweeliter diesel een keurige B-label.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Toyota Aygo - ANWB Private Lease

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een PEUGEOT en wil je deze verkopen?