Autotest Opel Crossland X 1.2 (81 pk)

Zoek andere autotests

Frans Duits

Opel Crossland X 1.2 (81 pk) | prijs vanaf: € 19104 | in de showroom vanaf: maart 2017
Aug 2017 - Gert Wisse

Van binnen heeft Opel zichtbaar zijn stempel op de Crossland X kunnen drukken, maar de krachtbronnen en het platform zijn afkomstig van Peugeot.

Conclusie

De Crossland X is een ruime crossover met fijne gebruiksmogelijkheden en een keurig prijskaartje. Bovendien kun je kiezen uit een flink aantal handige opties, zonder dat je meteen aan de bedelstaf raakt. Het loont wel de moeite goed te kijken welke Crossland X bij je past: de instapmotor is ons slecht bevallen.

Type auto en prijs

De Crossland X is de opvolger van de Opel Meriva. Die Meriva was een MPV, deze Crossland X is een crossover. Opel biedt in zijn gamma ook de Mokka X aan. Die komt qua afmetingen aardig in de buurt van de Crossland X, maar is niettemin een ander soort auto. Al was het alleen maar omdat op de Mokka X wél vierwielaandrijving wordt aangeboden. Bovendien is het model wat duurder. Met de Grandland X heeft Opel zelfs nog een derde semi-terreinwagen in de aanbieding. Net als die Grandland is ook de Crossland X het resultaat van een vruchtbare samenwerking tussen PSA (Peugeot/ Citroën) en Opel. Inmiddels is Opel zelfs overgenomen door PSA. Het platform is afkomstig van de Peugeot 2008. Desalniettemin hebben de Duitsers hun eigen stempel op de Crossland X weten te drukken; alleen het navigatiescherm is zichtbaar afkomstig van PSA. De Frans/Duitse crossover heeft een vanafprijs van € 19.999, waarmee de kleine gezinsauto ietsje duurder is dan een belangrijke concurrent als de Renault Captur. Er komen echter nog veel meer alternatieven aan, want merken als Hyundai, Kia, Volkswagen en Seat hebben inmiddels ook het doek van soortgelijke modellen getrokken.

Hoe rijdt de Opel Crossland X 1.2 (81 pk)

De testauto is een Opel Crossland X met de kleinste benzinemotor (81 pk) en een handgeschakelde vijfbak. En laten we maar meteen met de deur in huis vallen: dat is niet de aandrijflijn die je hebben wilt. De driecilinder draait op de snelweg flink wat toeren (4.000 r/min bij 130 km/h). Behalve rumoerig maakt dat de krachtbron ook dorstig; een zesde versnelling had niet misstaan. Tijdens onze testperiode brachten wij een bezoek aan de Ardennen en daar waren we voortdurend aan het schakelen om maar trekkracht voorhanden te hebben. Het ligt voor de hand dat de 110 pk sterke versie veel prettiger in de omgang is. Temeer daar je met deze kleinste motorvariant slechts 650 kilogram aan de trekhaak mag hebben. Niet dat de andere motorversies zulke krachtpatsers zijn; de krachtigste diesel weet hooguit raad met een aanhanger van 870 kilogram. Een boedelbak of (elektrische) fietsendrager zijn daarmee voor de reislustige Crossland-bezitter het hoogst haalbare. De kleine crossover is comfortabel geveerd en gedempt. Dat brengt tevens met zich mee dat hij in wat sneller genomen bochten wat overhelt. De – optionele - comfortstoelen bieden gelukkig voldoende zijdelingse steun. Opel scoort verder punten met de op de Crossland X beschikbare veiligheidsuitrusting. Standaard is de gezinswagen voorzien van een rijstrookassistent, die door middel van een geluidssignaal waarschuwt wanneer je onbedoeld je rijstrook verlaat. In de folder kun je echter ook nog kiezen voor dode hoek signalering, een head-up display, groot licht assistent, vermoeidheidsherkenning en een noodreminstallatie met voetgangersherkenning. De meeste systemen zitten samen in een pakket, dat je voor € 1.200 kunt mee bestellen. Een achteruitrijcamera met parkeersensoren is ook geen overbodige luxe, want het zicht rondom is in de Opel bedenkelijk. De auto heeft brede raamstijlen aan de voor- en achterzijde. Daarachter kan zomaar een fietser of voetganger schuilgaan.

De Opel Crossland X 1.2 (81 pk) van binnen

Je voelt je gelijk thuis in deze Opel. Alle bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht, de meters zijn goed afleesbaar en je kunt eenvoudig het grote scherm in het midden van het dashboard bedienen. Er is voldoende bergruimte voor kleine spulletjes en zowel voor- als achterin is er genoeg hoofd- en beenruimte. Ook mensen van 1,90 meter zitten achterin riant. De testauto is uitgerust met het zogeheten Innovation+ pakket. Een aanrader. Het omvat niet alleen de eerder genoemde dode-hoek-assistent en parkeerhulp, maar ook ergonomische voorstoelen, een verschuifbare achterbank met derde hoofdsteun, een dubbele laadvloer en een achteruitrijcamera. Allemaal zaken die het gebruiksgemak en het comfort serieus verhogen. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan, dat met € 1.000 bescheiden mag worden genoemd. Zoals alle Opels is ook de Crossland X leverbaar met het OnStar-systeem. Dat belt in geval van nood zelf de hulpdiensten, maar je kunt het ook als ‘butlerservice’ gebruiken.

De Opel Crossland X 1.2 (81 pk) en het milieu

De Crossland X is leverbaar met drie verschillende benzinemotoren, allen met 1.2-liter inhoud. De instapmotor heeft geen turbo. Verder kun je kiezen uit twee dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 81- tot 130 pk. Behalve de instapversie hebben alle Crosslands standaard een brandstofbesparend start/stop-systeem aan boord. Hoewel Opel voor de door ons gereden uitvoering een gemiddeld verbruik opgeeft van 1 op 19,6, kwamen wij in de praktijk niet verder dan 1 op 14,1.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Opel-Karl_ANWB-Private-Lease_1520x855.jpg

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een OPEL en wil je deze verkopen?