Autotest Nissan Leaf

Zoek andere autotests

Stilstand is vooruitgang

Nissan Leaf | prijs vanaf: € 33140 | in de showroom vanaf: februari 2018
Jan 2018 - Frank Buma

Ook de tweede generatie van de Nissan Leaf is een baanbrekende auto. Bij het oermodel keek de Nederlandse consument aanvankelijk de kat uit de boom, maar de tijd lijkt nu rijp voor alle functionaliteiten die de elektrische gezinswagen te bieden heeft.

Conclusie

De nieuwe Nissan Leaf is het meest innovatief wanneer hij niét rijdt: de mogelijkheid om je huishouden te runnen op de resterende stroom uit de autobatterij is revolutionair. Maar de Japanners hebben de elektrische gezinsauto zelf ook een stuk beter gemaakt. Op veiligheidsgebied en voor wat betreft de afmetingen van de kofferbak geldt de Leaf opnieuw als voorbeeld. En het prijskaartje is ook als vanouds.

Type auto en prijs

De eerste elektrische auto’s reden in 1900 al door Nederland. De man in de straat zal de vinding echter toeschrijven aan Nissan, dat met de Leaf verantwoordelijk is voor de belangstelling waarin de alternatieve aandrijflijn zich tegenwoordig opnieuw mag heugen. Weliswaar houden de Japanners zich al sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog met batterijtechniek bezig, maar ze achtten de tijd pas in 2010 rijp voor een productiemodel. Hoewel de Leaf aanvankelijk met de nodige scepsis werd ontvangen, vervulde de EV bijna acht jaar lang een voortrekkersrol. In die tijd zijn er meer dan 300.000 exemplaren van de compacte gezinswagen verkocht. Automerken die uiteindelijk toch het voorbeeld van de Japanners volgden, hadden een zware dobber aan de aaibare Nissan, die van meet af aan voorzag in een snellaadmogelijkheid en een navigatiesysteem waarin de laadpunten waren voorgeprogrammeerd. Uiteindelijk kreeg de concurrentie de Leaf alsnog op de knieën met een groter rijbereik. Maar nu is er dan generatie twee: die biedt meer kilometers, extra bagageruimte en een rijkere veiligheidsuitrusting, waaronder de mogelijkheid om autonoom over de snelweg te rijden. En dat terwijl de vanafprijs met € 33.990 min of meer gelijk is gebleven. Daarnaast kijkt de consument niet langer de kat uit de boom: verkocht de Nederlandse importeur de afgelopen 8 jaar in totaal 3.000 exemplaren, voor dit nieuwe model zijn er alleen in de voorverkoop al 1.800 aankoopformulieren getekend. Weliswaar heb je voor minder geld al een volledig elektrische Renault Zoe voor de deur staan, maar die auto is een stuk kleiner. De Volkswagen e-Golf en Hyundai IONIQ electric gelden als daadwerkelijke alternatieven, al hangt aan beide modellen een steviger prijskaartje. Bovendien verricht Nissan opnieuw pionierswerk, door de nieuwe Leaf geschikt te maken om op het elektriciteitsnetwerk aan te sluiten. Daardoor moet het in de nabije toekomst mogelijk zijn om op de overtollige stroom uit je autobatterij een wasje te draaien of een magnetronmaaltijd klaar te maken.

Hoe rijdt de Nissan Leaf

De oorspronkelijke batterij van de Leaf had een omvang van 24 kWh. Het oermodel ontving nog een ‘upgrade’ naar 30 kWh, maar de accu in deze tweede generatie is 40 kWh groot. Niet alleen de accucapaciteit is toegenomen, ook de elektromotor zelf heeft aan krachten gewonnen. Voortaan levert de krachtbron 150 pk, waarmee de Nissan een lange neus maakt naar de EV’s die tot voor kort nog zijn positie bedreigden. Een belangrijke toevoeging is het zogenaamde ‘e-Pedal’, waarmee je de elektrische gezinsauto in principe met één pedaal kunt rijden. Het stroompedaal valt dusdanig goed te doseren en de Leaf wint dermate fel remenergie terug, dat je het rempedaal nauwelijks nog nodig hebt. Zelfs wanneer je op een helling stil staat, hoef je jouw rechtervoet niet te verplaatsen! Een dergelijke techniek is overigens niet nieuw: BMW en Opel maken er al gebruik van voor respectievelijk de i3 en de Ampera-e. Weliswaar biedt de Nissan niet het accurate pedaalgevoel van de BMW, maar het rijden in de Leaf wordt er wel een stuk leuker op. Vooral omdat het je actief bij het elektrisch rijden betrekt; iedere rit is het opnieuw een uitdaging om het rijden met slechts één pedaal verder te perfectioneren. Lukt het je deze keer om helemaal niet te hoeven remmen? Voor wie achter het stuur liever beide voeten gebruikt, kan de functie ook worden uitgeschakeld. Sterker nog; het systeem staat standaard uit. Het rijcomfort was altijd al een groot pluspunt van de Leaf en ook deze tweede generatie stelt op dat vlak niet teleur. Het is aangenaam stil aan boord, het onderstel is plezierig gedempt en de stoelen zitten heerlijk. Het is alleen jammer dat je het stuurwiel nog altijd niet naar je toe kunt halen, maar alleen in hoogte kunt verstellen. De Nissan beschikt over een uitgebreide veiligheidsuitrusting, waar dode hoek signalering, rijstrookassistentie en een waarschuwing bij kruisend verkeer standaard deel van uitmaken. De Leaf kan zelfs autonoom over de snelweg rijden, maar die functie is voorbehouden aan het topmodel; de zogenaamde Tekna-uitvoering. Wij maakten onze eerste kilometers in zo’n versie en het viel ons op dat de Nissan er niet van gediend lijkt wanneer je met jouw armen over elkaar toekijkt hoe hij zichzelf binnen de belijning van de rijstrook weet te houden. Al binnen een paar tellen volgt een melding op het dashboard. Wanneer je de besturing niet overneemt, klinkt een serie piepjes, waarvan het tempo oploopt als dat van een parkeersensor. Op het moment dat je denkt ergens tegenaan te rijden, geeft de Nissan een gemene remingreep, zodat je het stuurwiel wel beet moét pakken. Het gebeurt allemaal in een tijdsbestek waarin andere autofabrikanten nog volstaan met een visuele waarschuwing. Daarbij moet wel worden aangetekend dat we het dan hebben over luxe sedans als een BMW 5 Serie of Mercedes E-Klasse; dergelijke techniek was tot voor kort niet leverbaar in een auto van dit formaat. De Nissan valt redelijk te overzien met dank aan de diverse camera’s rondom. Uit die beelden stellen de techneuten een ‘vogelperspectief’ samen, zodat je als het ware op de EV neer kijkt. Desondanks kun je de Leaf ook met een uitgebreid automatisch parkeersysteem krijgen, waarbij je niet eens meer zelf hoeft te remmen. Je kunt tijdens het manoeuvreren dus niet alleen je stuur loslaten, maar ook met gekruiste benen gaan zitten.

De Nissan Leaf van binnen

Veel is er niet veranderd aan de buitenmaten van de Leaf, maar de centimeters die de gezinsauto er bij heeft gekregen, komen volledig ten goede aan de bagageruimte. Voortaan kun je minimaal 435 liter aan spullen kwijt en dat zijn in dit segment hele behoorlijke afmetingen. De Nissan ontbeert echter een dubbele bagagebodem, waardoor er geen vlakke laadvloer ontstaat wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt. Bovendien liggen de benodigde laadkabels op die manier hinderlijk in de weg, net als de basversterker waarvan onze testauto was voorzien. Daarnaast heeft de Leaf nog een ouderwetse tildrempel. Op de achterbank kunnen zelfs langere volwassenen prima zitten; de hoofd- en beenruimte zijn voldoende. Je zult het alleen moeten laten bij twee passagiers: de middentunnel is dusdanig fors, dat een eventuele derde inzittende er niet bij past. Het interieur van de Nissan was altijd wat ongewoon, maar oogt na de generatiewissel een stuk gangbaarder. Zo is de snelheidsmeter niet langer digitaal en komt het afgeplatte stuurwiel uit de opgefriste Qashqai en X-Trail. Alleen de typische keuzehendel van de automaat - die een beetje aan een computermuis doet denken - is gebleven.

De Nissan Leaf en het milieu

Met een verbeterde actieradius van 378 kilometer biedt de Leaf niet het grootste rijbereik. EV’s als de Renault Zoe en Opel Ampera-e schieten hem wat dat betreft voorbij. Het gebruiksgemak van de Nissan is echter onverminderd groot, met een snellaadmogelijkheid, twee verschillende spaarstanden en een navigatiesysteem, waarin je de laadpunten in jouw omgeving kunt terugvinden. De introductie van de nieuwe Leaf vond plaats op het Spaanse eiland Tenerife, waar de Japanners zich zelfverzekerd toonden door het aanwezige journaille op één lading stroom de Teide vulkaan op en af te sturen. Bergop hadden wij zo onze twijfels, maar bergaf won de gezinsauto dermate veel energie terug, dat we onderaan de vulkaan nog meer dan een kwart aan batterijcapaciteit over hielden. Toch heeft de importeur al aangekondigd dat er in 2019 een versie beschikbaar komt met een (nog) groter rijbereik. In de tussentijd zetten wij eerder onze vraagtekens bij de laadtijd. Zelfs aan een snellaadpunt heeft de Nissan 40 minuten nodig om op krachten te komen. Dat is het dubbele van wat een concurrent als de Hyundai IONIQ electric aan tijd nodig heeft. Met de overige laadtijden loopt de Leaf wel weer in de pas: 6 uur aan een openbare laadpaal en 21 (!) uur aan een regulier stopcontact. De EV is niet alleen in staat om bij te laden, maar ook om te óntladen. Met de stroom uit de autobatterij moet je binnen afzienbare tijd huishoudelijke apparaten kunnen voeden. ‘Vehicle-to-grid’ wordt die beweging genoemd. Veel fabrikanten denken daar over na, maar met de Leaf zet Nissan die functionaliteit gewoon in de showroom. Het geld dat je zo op jouw energierekening bespaart, kun je weer aan andere zaken besteden.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest