Autotest Mitsubishi Eclipse Cross

Zoek andere autotests

Ruime, eigenzinnige crossover

Mitsubishi Eclipse Cross | prijs vanaf: € 40100 | in de showroom vanaf: heden
Feb 2018 - Gert Wisse

Met de Eclipse Cross heeft het Japanse Mitsubishi een crossover die het opneemt tegen auto’s zoals de Nissan Qashqai en de Subaru XV. Zijn sterkste troefkaart? Ruimte!

Conclusie

De Mitsubishi is een ruime gezinsauto met handige gebruiksmogelijkheden zoals een verschuifbare achterbank. Maar hier en daar is extra verfijning nodig. Zo is het zicht rondom met die dikke balk in de achterruit en forse raamstijlen niet goed en kan de ergonomie beter. De touchpad is bijvoorbeeld echt niet meer van deze tijd. Ook het rijcomfort is voor verbetering vatbaar: de auto kopieert het wegdek en je hoort best wat wind- en bandengeruis. Zijn prijs is netjes gezien de fikse standaarduitrusting. Er zijn veel actieve veiligheidsitems standaard en nog meer van dat soort systemen als extra verkrijgbaar.

Type auto en prijs

De Mitsubishi Eclipse Cross zit in het aanbod van Mitsubishi tussen de ASX en de Outlander in. De Eclipse Cross is een typische crossover - een kruising tussen een SUV en een stationwagon. Dergelijke auto's zijn momenteel heel populair. Kijk je naar de vormgeving dan wil de Eclipse Cross ook nog – enigszins krampachtig – een coupé zijn. De scherpe lijnen in de flanken en de hooggeplaatste achterlichten geven hem een daadkrachtig, sportief uiterlijk. De Mitsubshi Eclipse Cross is er vanaf 29.490 en heeft voor die prijs altijd een automatische noodreminstallatie, rijstrookassistentie en een achteruittrijcamera. Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau beschikt hij altijd over de 1.5-liter benzinemotor (163 pk). Onze testauto is een tweewielaangedreven First Edition met CVT en dat is een aanrader. Hij heeft een lekker ruime standaarduitrusting, compleet met klimaatcontrole en stoelverwarming. Verder heeft ie een hele waslijst aan veiligheid, waaronder adaptieve cruise control, automatisch grootlicht, dode-hoek-assistent en een waarschuwing voor kruisend verkeer waarschuwing achter. Kosten? € 35.990. Dat dan weer wel.

Hoe rijdt de Mitsubishi Eclipse Cross

De motor van de Mitsubishi Eclipse Cross levert 163 pk. In de spaarstand merk je van al die paarden echter weinig – dan is de auto futloos. Gek genoeg is hij in de normale stand juist bijna té gretig en moet je behoedzaam gasgeven. Hij biedt onderin lekker veel trekkracht. De besturing is nogal licht en geeft weinig gevoel door. Het weggedrag is voor verbetering vatbaar. De auto kopieert enigszins het wegdek wat er op duidt dat hij kleine oneffenheden niet lekker weg filtert. Daardoor is de koets (en dus de inzittenden!) de hele tijd in beweging zijn. Bovendien hoor je nadrukkelijk rijwind wanneer je onderweg bent. De CVT, kunstmatig voorzien van acht verzetten, werkt prima; je moet er alleen even mee leren omgaan. Als je eenmaal gas hebt gegeven en de auto versnelt, kun je je voet weer iets liften. De auto zal dan blijven versnellen zonder dat de motor gaat loeien. De in twee delen opgedeelde achterruit maakt dat je in je binnenspiegel weinig ziet. Bovendien heeft de Eclipse Cross een forse dode hoek over je rechterschouder. Daar staat tegenover dat de auto met 1.600 kilo een fiks trekgewicht heeft.

De Mitsubishi Eclipse Cross van binnen

De Mitsubishi Eclipse Cross is een ruime auto. Zowel voor- als achterin is voldoende ruimte voor hoofd en benen. De Japanner heeft bovendien een verschuifbare achterbank – met een verstelbare rugleuning zelfs. Handig als je veel spullen wilt vervoeren. Maar als je de bank helemaal naar voren schuift kunnen er alleen nog kinderen op zitten. Je kunt de bank natuurlijk ook helemaal wegklappen, alleen zit je met de bank in de voorste stand dan wel met een gapend gat tussen de neergeklapte rugleuning en de vloer van de kofferbak. Met alles weggeklapt heb je 1.136 liter bagageruimte. Met de verschuifbare bank op z’n plek is dat 341 tot 448 liter. Achter het stuurwiel valt op dat het infotainmentsysteem zich lastig laat bedienen; het touchscreen vergt een ferme hand en een touchpad vinden wij niet meer van deze tijd. Ander punt: de Eclipse Cross heeft geen navigatie en dat is ook niet verkrijgbaar. In plaats daarvan kun je je smartphone integreren in het infotainmentsysteem en zo Google Maps gebruiken.

De Mitsubishi Eclipse Cross en het milieu

De Eclipse Cross verbruikte tijdens de test gemiddeld elke 11,8 kilomter een liter euroloodvrije benzine. En laten we wel wezen 1 op 11,8 is niet spectaculair. De auto is qua CO2-uitstoot niet bijzonder schoon. Hij heeft een E-milieulabel als je voor de 1.5 ClearTec kiest en zelfs een F-label als je voor een versie met CVT gaat. Ook de duurste vierwielaangedreven versie (met CVT) heeft een F-label.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest