Autotest Kia Stonic

Zoek andere autotests

Kia Stonic: SUV-broer van de Rio

Kia Stonic | prijs vanaf: € 23785 | in de showroom vanaf: november 2017
Okt 2017 - Gert Wisse | © Fotografie Arno Lingerak

De Europese autokoper wil anno 2017 een lage uitstoot, een hoge zit en een stoer uiterlijk. Daarom kopen we opeens allemaal als gekken crossovers in het B-segment. Dit is wat Kia dan te bieden heeft: de Stonic.

Conclusie

De Kia Stonic is een frisse, compacte SUV die het opneemt tegen een hele rij soortgelijke auto’s zoals de Opel Crossland X, de Citroën C3 Aircross, de Seat Arona en ga zo maar door. Uit eigen huis heeft hij concurrentie van de Hyundai Kona. De Stonic is wat stoterig geveerd. Hij biedt voldoende binnenruimte en heeft een vanafprijs van net onder de 20 mille.

Type auto en prijs

Kia wil met zijn producten steeds meer een statement maken dat het merk sportief is en je het premium gevoel geeft. Overigens niet met premiumprijzen, want deze Stonic is er vanaf een scherpe 19 mille. Wat krijg je dan? Een auto met een 1,25 liter benzinemotor goed voor 84 pk. Maar eigenlijk moet je die instapversie niet willen. De driecilinder 1.0 TGDI met 120 pk zit één trapje hoger in het aanbod en dan krijg je direct veel meer auto. Die kost 23 mille. Op elke Kia, dus ook op de Stonic, krijg je maar liefst 7 jaar garantie. Dus zelfs als je hem over een jaar of drie als oocasion koopt bij een Kia dealer (en hij daar altijd is onderhouden) zit er nog garantie op! De Kia Stonic deelt van zijn componenten met de Hyundai Kona. En dat is niet zo gek want Kia maakt onderdeel uit van de Hyundai Motor Company. Vaak betekent dat dat je eigenlijk dezelfde auto's krijgt met een andere badge. Je zou dus ook verwachten dat de auto's hun bodemgroep delen, maar dat is hier juist niet het geval. De Kia is gebaseerd op de Rio, de Hyundai staat op een nieuw platform. De Hyundai Kona is straks ook leverbaar in een volledig elektrisch aangedreven versie, en met vierwielaandrijving, waar je de Kia Stonic louter kunt bestellen als voorwielaandrijver en alleen met verbrandingsmotoren.

Hoe rijdt de Kia Stonic

Prima voor een auto in deze klasse, maar het lijkt wel of Kia de term sportief heeft verward met ‘stoterig en stug’. Vooral korte oneffenheden worden niet subtiel verwerkt. Hij stuurt wel prettig direct en helt maar weinig over. In het grensbereik treedt flink onderstuur op, maar dat is een veilige reactie. Als bestuurder laat je dan automatisch het gaspedaal los, waarop de Stonic rustig reageert. Hij stuurt dan de wegglijdende neus weer keurig de ingegeven richting op. Het is redelijk stil aan boord. Behalve op de snelweg, dan ga je aardig de banden horen. De instapmotor is de 1.2 MPI viercilinder (84 pk). We reden met krachtiger 1.0 driecilinder 120 pk versie. Die is prettig in de omgang. Er is ook nog een 1.6 diesel goed voor 110 pk. Maar diesels zijn in Nederland voor de particuliere markt niet interessant, tenzij je meer rijdt dan 30.000 km per jaar.

De Kia Stonic van binnen

De Stonic is netjes afgewerkt en is verkrijgbaar met alle moderne veiligheidssystemen die tegenwoordig op een nieuwe auto thuishoren. We noemen rijstrookassistent, noodreminstallatie met voetgangersherkenning, verkeersbordherkenning en noem maar op. Verder kun je Apple Carplay en Android Auto krijgen. Op dit goed afleesbare 7-inch aanraakscherm vind je functies zoals navigatie, aircobediening en de radio. De Kia Stonic heeft een bagageruimte die 352 liter groot is. Gooi je alles plat dan heb je 1155 liter ruimte.

De Kia Stonic en het milieu

De benzinemotoren van de Stonic scoren een C-label, de diesel een F-label.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een KIA en wil je deze verkopen?