Autotest Hyundai Kona 1.0 T-GDi Premium

Zoek andere autotests

Best duur en niet extra handig

Hyundai Kona 1.0 T-GDi Premium | prijs vanaf: € 29245 | in de showroom vanaf: heden
Dec 2017 - Gert Wisse

Een lage uitstoot, een hoge zit en een stoer uiterlijk. Dat vinden we terug in zogeheten compacte crossovers van rond de 20 mille. Zoals bijvoorbeeld deze Hyundai Kona.

Conclusie

De Hyundai Kona moet het vooral hebben van zijn uitgesproken uiterlijk en van de vele extra’s die je op deze auto kunt krijgen. Een prijskraker is het zeker niet en gek genoeg is hij ook niet extra handig in gebruik – toch iets dat je wel verwacht van een crossover. De auto mist foefjes zoals bijvoorbeeld een verschuifbare achterbank of extra bergruimte onder de voorstoelen. Er is wel een breed scala aan veiligheidsvoorzieningen beschikbaar, maar daarvoor betaal je of bijna 1.000 euro extra (pakket) of je moet een duur uitrustingsniveau kiezen.

Type auto en prijs

De Kia Stonic, Renault Captur, Peugeot 2008, Opel Crossland X, Citroën C3 Aircross, Seat Arona en ga zo maar door: de concurrentie is moordend als het gaat om kleine semi-terreinauto’s of compacte crossovers, met een vanafprijs van rond de twintig mille. Ze zijn gebaseerd op hun hatchback-broertje maar bieden een hogere zit en een stoerder uiterlijk. En als het goed is ook meer slimme gebruiksmogelijkheden. De Hyundai Kona is ook zo’n crossover. De instapprijs bedraagt € 21.995 maar onze testauto komt op – hou je vast – ruim 29 mille! Wil je geen voorwielaandrijving maar 4x4, dan loopt de prijs nog verder op tot zomaar 36,5 mille! Onze testauto heeft de 1.0 T-GDI 120 pk motor en is de duurste versie, de Premium. Wat krijg je dan voor die 29 mille? Nou, je kan de Kona in vergaande mate personaliseren met kleurrijke highlights rond luchtroosters, gekleurde stiksels op stoelen en stuurwiel. Verder is er een 7-traps DCT-transmissie, head-up display en is er keuze drie infotainmentsystemen, waaronder eentje met een 7-inch touchscreen en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. Hyundai biedt 5 jaar fabrieksgarantie op elke Kona, met de mogelijkheid dat tegen betaling tot 7 jaar te verlengen.

Hoe rijdt de Hyundai Kona 1.0 T-GDi Premium

Crossovers worden ook wel ‘semi-terreinwagens’ genoemd. Maar het zijn gewoon compacte hatchbacks dus met een hogere instap en een hogere koets. Ga er dus vooral niet het terrein mee in. Ook niet als je de Kona met vierwielaandrijving hebt uitgerust. Want je mist dan nog steeds terreinbanden en een lage gearing. Zie het 4x4-systeem vooral als een veiligheidsitem. Met vierwielaandrijving heb je in bochten meer grip. Het rijgedrag van de Kona is niet bepaald verfijnd. De auto voelt stoterig zodra het asfalt niet zo strak is als een biljartlaken. Dat is op den duur best vermoeiend. Voordeel ervan is wel dat in een bocht de koetswerkbewegingen goed in toom worden gehouden. Maar zowel korte als lange hobbels worden niet erg fraai verwerkt. Verder heb je behoorlijk last van motor- en bandengeruis. De Kona-besturing is onrustig. Je bent steeds kleine stuurcorrecties aan het uitvoeren wat op den duur vervelend is. De driecilinder motor komt levendig over, met genoeg trekkracht voor gebruik in Nederland. De testauto kwam tot een gemiddeld testverbruik van 1 op 14,3 – een normale waarde voor een auto in deze klasse. Elke Kona heeft standaard vermoeidheidsherkenning en rijstrookassistentie. Onze Premium-versie heeft dan ook nog eens een automatische noodreminstallatie en dode hoek signalering, een head-up display en achteruitrijcamera, cross traffic alert (ziet kruisend verkeer bij achteruitrijden, bijv. uit een parkeervak) en forward collision avoidance (grijpt in bij naderende botsing). Koop je dit als pakket dan kost het 995 euro (en je moet dan de Fashion-versie kopen).

De Hyundai Kona 1.0 T-GDi Premium van binnen

Voorin zit je in de Hyundai Kona prima. Het dashboard ziet er verzorgd uit en je hebt genoeg ruimte om kleine spullen weg te leggen. De zittingen van de Kona-voorstoelen zijn prettig lang en bieden voldoende steun. Op de achterbank is de been- en hoofdruimte nét aan voor iemand van 1 meter 90 en je kunt er niet met drie volwassenen zitten – daarvoor is het er te smal. De achterzijde van de voorstoel is bekleed met hard kunststof. Zit je achterin dan prik je met je knieën in dat plastic. Dat zit dan niet prettig. De kofferbak van de Kona meet 361 liter met de achterbank op z’n plek en 1.143 liter met de bank plat. Dat is normaal voor een auto in deze klasse. Onze testauto ziet er van binnen leuk uit met stiknaden en veiligheidsgordels in de buitenkleur, wat is voorbehouden aan bepaalde lakkleuren. Het grote infotainmentscherm is mooi hoog geplaatst op het dashboard (dus hoef je je ogen niet van de weg te halen en dat is veilig). De testauto zit vol met luxe zaken die we normaal op duurdere auto’s verwachten (draadloos telefoon opladen, stoel- én stuurverwarming) maar dit is dan ook de duurste versie. Hebben we dan ook nog wat te klagen? Jazeker. Grootste klacht is dat de Kona geen slimme handigheidjes heeft (geen verschuifbare achterbank, geen opberglades onder de voorstoelen, geen stroompunt in de kofferbak of voor de achterpassagiers, e.d.). Dat zou je gezien zijn prijs - en omdat het een crossover is - wél verwachten. Verder heeft de Kona dikke raamstijlen. Vooral schuin naar achteren vormen ze een grote dode hoek. Tot slot: De Kona mag 1.200kg aan de trekhaak hebben.

De Hyundai Kona 1.0 T-GDi Premium en het milieu

De éénliter driecilinder krachtbron heeft een C-energielabel. Hij haalt een praktijkbrandstofverbruik van 1 op 14,3, wat een normale waarde is voor een auto in deze klasse. Hyundai claimt overigens een gemiddeld verbruik van 1 op 19,2 maar dat is zeer optimistisch. Er is ook nog een 177 pk krachtige 1.6-liter benzinemotor. Die is weliswaar erg sterk, maar heeft ook een F-energielabel. Diesels zijn voor de Kona niet leverbaar.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een HYUNDAI en wil je deze verkopen?