Autotest Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (100 pk)

Zoek andere autotests

Perfect tot aan de B-stijl

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (100 pk) | prijs vanaf: € 18845 | in de showroom vanaf: juli 2017
Jul 2017 - Frank Buma

Ter gelegenheid van zijn veertigste verjaardag steekt Ford de Fiesta volledig in het nieuw. Verbeterde rijeigenschappen en een luxe uitrusting blijken echter slechts het halve werk.

Conclusie

Ford had zichzelf ter ere van 40 jaar Fiesta geen mooier cadeau kunnen geven dan deze zesde generatie. Dat het de best rijdende en meest luxueuze B-segmenter van het merk is, wil nog niet zeggen dat de kleine gezinsauto ook tot de top van zijn segment behoort. Daarvoor biedt de Ford te weinig binnen- en bagageruimte. Bovendien is zijn baanbrekende veiligheidsuitrusting voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau, terwijl de eenvoudigste Fiesta al stevig geprijsd is.

Type auto en prijs

De Ford Fiesta is al 40 jaar een begrip in het B-segment. Het uitgaande model moest op het einde door middel van prijsstunts en scherpe leaseaanbiedingen onder de aandacht worden gehouden; met een levensduur van bijna 10 jaar was de auto eigenlijk over zijn houdbaarheidsdatum heen. De nieuwe, zesde generatie stelt orde op zaken met aangescherpte rijeigenschappen, een uitgebreide veiligheidsuitrusting en de mogelijkheid om de kleine gezinsauto aan te kleden met opties die we tot nog toe alleen uit luxe zakensedans kennen. We noemen bijvoorbeeld een dubbel zonnedak en een op maat gemaakte, 'high end' geluidsinstallatie. Waar de concurrentie steeds vaker afstapt van het aanbieden van meerdere carrosserievarianten (Suzuki Swift, Seat Ibiza), houdt Ford vast aan het aanbieden van een versie met drie en een met vijf portieren. Daardoor is de nieuwe Fiesta wel aan de prijs: hij kost minimaal € 15.745. Twee deuren extra drijven de vanafprijs op tot € 16.245. En dan is het merendeel van de opties ook nog voorbehouden aan het Titanium-uitrustingsniveau, waarvoor minstens € 19.545 is verschuldigd. Dan beschik je overigens wel meteen over de gelauwerde 100 pk sterke, driecilinder benzinemotor waarmee Ford al menig krachtbronverkiezing op zijn naam heeft geschreven.

Hoe rijdt de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (100 pk)

Ford staat er om bekend dat het sportief rijdende auto's maakt. De vorige Fiesta was daarop geen uitzondering, maar toch hebben de ingenieurs kans gezien om het rijgedrag van de gezinsauto verder aan te scherpen. Zo zijn het onderstel en de versnellingsbak gemodificeerd en beschikt de Ford voortaan over een systeem, waarbij de binnenste wielen in een bocht iets worden afgeremd zodat de buitenste exemplaren meer grip krijgen. Dat resulteert inderdaad in een nog beter sturende Fiesta, al is de B-segmenter heus niet alleen voor scheurneuzen bedoeld. De geluidsisolatie is net zo goed aangepakt, zodat je aan de Ford ook een hele comfortabele reisauto hebt. Met de 1.0-liter benzinemotor uit onze testauto hadden de Amerikanen sowieso al een winnaar te pakken. Hoewel de krachtbron over drie cilinders beschikt en je dat bij het optrekken ook goed kunt horen, is het motortje op snelheid verbluffend stil. De krachtbron mag dan geruisloos zijn werk doen; over de prestaties hoeft niet bescheiden te worden gedaan. Hij is met zijn 100 pk dusdanig rap, dat je zou kunnen overwegen om voor het 85 pk sterke instapmodel te kiezen. Ware het niet dat die motorisering slechts beperkt verkrijgbaar is: je kunt de krachtbron bijvoorbeeld niet bestellen in combinatie met het Titanium-uitrustingniveau. Ford is terecht trots op de uitgebreide veiligheidsuitrusting van de nieuwe Fiesta. Je kunt bij het samenstellen uit maar liefst 15 verschillende rijhulpsystemen kiezen, waarvan het merendeel overigens van de optielijst moet komen. Grootste noviteit is een noodremsysteem dat voetgangers ook in het donker kan onderscheiden. De meeprijs lijkt met € 250 bescheiden, maar er zit een addertje onder het gras: de optie is alleen leverbaar vanaf het Titanium-uitrustingsniveau. En dat kost zomaar € 3.300 extra ten opzichte van de geadverteerde vanafprijs. Geavanceerde rijhulpsystemen als adaptieve cruise control, dode hoek signalering, verkeersbordherkenning, actieve rijstrookassistentie en een waarschuwing bij kruisend verkeer ten spijt, laat het zicht rondom te wensen over. De Ford heeft een forse dode hoek wanneer je over je rechterschouder kijkt. De buitenspiegels vallen bovendien klein uit; een ongelukkige combinatie.

De Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (100 pk) van binnen

Hoewel de Fiesta groter oogt dan zijn voorganger, is dat hoofdzakelijk een optische truc. De ontwerpers hebben de achterlichten verplaatst en de nodige vouwen gladgestreken. Het aantal centimeters dat er daadwerkelijk aan koetswerk is bij gekomen, valt echter mee. Voorin is de Ford aangenaam ruim. Het binnenste van de kleine gezinsauto ziet er bovendien fraai uit: het is gedaan met de mengelmoes aan knoppen op de middenconsole. In plaats daarvan kun je - tegen meeprijs - een infotainmentsysteem bestellen, dat oogt alsof er een iPad mini op het dashboard zit geklikt. Het beeld daarvan is kraakhelder. We waren even goed onder de indruk van het speciaal door Bang & Olufsen voor de Fiesta ontwikkelde geluidssysteem, dat klinkt als een klok. Verder biedt Ford op de Fiesta de nodige handigheidjes aan. Denk bijvoorbeeld aan deurbeschermers, een automatisch parkeersysteem dat ook kan remmen en een vulopening die het onmogelijk maakt om de verkeerde brandstof te tanken. Onze lofzang op de Fiesta eindigt echter ter hoogte van de B-stijl: de Ford biedt op de achterbank namelijk bitter weinig hoofd- en beenruimte. De middentunnel is fors, zodat de derde zitplaats er alleen voor de sier zit. De kofferbak heeft een hoge tildrempel en een smalle laadopening. Een vlakke laadvloer ontbreekt, een dubbele bagagebodem moet van de optielijst komen. Maar dan nog blijft de inhoud van de kofferbak met minimaal 292- en maximaal 1.093 liter achter bij die van menig alternatief.

De Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (100 pk) en het milieu

Ford levert de nieuwe Fiesta met drie benzine- en even zoveel dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 70- tot 125 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem maakt deel uit van de standaarduitrusting. De Amerikanen geven voor de door ons gereden 100 pk sterke driepitter een gemiddeld verbruik op van 1 op 23,2. Wij kwamen in de praktijk tot een nette 1 op 19,5. En die score kan wellicht nog worden verbeterd, omdat de importeur ons een hagelnieuwe auto ter beschikking stelde, die nog niet goed was ingereden.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een FORD en wil je deze verkopen?