Autotest Dacia Duster 4x2 Comfort

Zoek andere autotests

Doen en laten

Dacia Duster 4x2 Comfort | prijs vanaf: € 19890 | in de showroom vanaf: januari 2018
Mrt 2018 - Frank Buma

Met de nieuwe Dacia Duster maak je voor een bescheiden bedrag een boel indruk. Achter het stuur van de semi-terreinwagen straal je niet langer uit dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten. Wie kiest voor de stoere Roemeen, zal echter nog steeds wat moeten laten.

Conclusie

De Dacia Duster is een ruime auto met een scherpe prijs. Maar Dacia moet wel meer actieve veiligheidssystemen gaan aanbieden op de Duster. Voor de rest niks dan lof over deze no-nonsense auto. Hij heeft prima rijeigenschappen en een fijne motor. Hij is erg ruim, de ergonomie dik in orde en zijn prijsniveau maakt hét grote verschil. Ook als je voor de duurdere of zelfs de duurste versie gaat ben je nog steeds heel voordelig uit in vergelijking tot de concurrentie. Wie de nieuwe Dacia Duster op straat geparkeerd ziet staan, kan de semi-terreinwagen echter onmogelijk nog als ‘budget auto’ bestempelen.

Type auto en prijs

Met de Duster week Dacia in 2010 voor het eerst af van diens ‘no nonsense’-strategie. De semi-terreinwagen bood weliswaar veel voor weinig, maar de oorspronkelijke modellen van de door Renault opnieuw tot leven gewekte fabrikant waren wars van het uiterlijk vertoon dat nu eenmaal bij dit type auto hoort. Het is niet voor niets dat de Logan stationwagen in ons land de best verkochte Dacia is. De Duster dient echter als boegbeeld voor het merk. Denk maar aan de markante televisiespotjes, waarin de SUV wordt opgevoerd als een auto die even begerenswaardig als voordelig is. Ondanks het feit dat Laurens van den Acker - de Nederlandse hoofdontwerper van Renault - zich met het design heeft bemoeid, leunt deze tweede generatie zwaar op het lijnenspel van het origineel. Logisch, want in de ons omringende landen is juist de Duster Dacia’s absolute verkooptopper. Het opvallendste verschil met zijn voorganger zijn de instaplijsten, die in het geval van de nieuwe Duster doorlopen tot aan de motorkap. Onderhuids is het model echter stevig aangepakt, in een poging er een meer volwassen auto van te maken. Zo werd er extra geluidsisolatie aangebracht, een andere stuurbekrachtiging gemonteerd en is er voor het eerst sprake van een aanvullende veiligheidsuitrusting. Het prijsniveau bleef daarentegen gelijk; met een vanafprijs van € 19.280 is de Roemeense krachtpatser slechts € 300 duurder dan het uitgaande model. Een bedrag waarvoor je bij de concurrentie een kleine(re) crossover koopt. We noemen de Kia Stonic, Seat Arona maar ook dat alternatief uit eigen huis: de Renault Captur. De Duster is bovendien leverbaar met vierwielaandrijving, wat niet van die alternatieven kan worden gezegd. Concurrenten als de Suzuki Vitara en Ford Ecosport komen qua afmetingen goed in de buurt, maar hebben een vanafprijs van 22 mille.

Hoe rijdt de Dacia Duster 4x2 Comfort

De eerste generatie Duster smoelde goed en bood een boel binnenruimte. Daarmee heb je de belangrijkste pluspunten ook gehad: het was verder een weinig verfijnde, rumoerige auto om mee onderweg te zijn. De Dacia-ingenieurs hebben hun best gedaan om met dit nieuwe model hogere rapportcijfers te halen. Zo is de Duster dankzij extra geluidsisolatie en een dikkere voorruit een stuk stiller geworden; op de snelweg hoor je voornamelijk de rijwind. Voortaan valt het stuurwiel niet alleen in hoogte, maar ook in diepte te verstellen wat in combinatie met de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel een gunstig effect heeft op de zitpositie. Het dashboard is ook iets hoger gepositioneerd, waardoor je minder het gevoel hebt ‘op de bok’ te zitten. Helaas luidt ons oordeel over de stoelen nog altijd negatief: ze bieden weinig zijdelingse steun, hebben korte zittingen en zijn dusdanig zacht, dat wij al vrij snel last kregen van onze rug. Ook de nieuwe stuurbekrachtiging biedt niet het gewenste effect; de Duster stuurt onveranderd licht. Hooguit zit er iets meer gevoel in de besturing. Wij maakten onze kilometers met dezelfde 125 pk viercilinder benzinemotor die ook al voor het vorige model beschikbaar was. Een prima krachtbron, die zelfs in de spaarstand raad weet met de semi-terreinwagen (al moet je dan geen haast hebben). De versnellingsbak telt zes verzetten, maar in de hoogste versnelling is de fut er uit: wil je snel iemand inhalen, dan kun je ongeacht de gekozen rijmodus beter even terugschakelen. In bochten zit er weliswaar de nodige beweging in het koetswerk, maar wagenziek zal je daar niet van worden. Het trekgewicht bedraagt 1.200 kilogram. De royale aan- en afrijhoeken zorgen er bovendien voor dat je buiten de gebaande paden nog een heel eind kunt meekomen met een échte terreinwagen, mits je voor de optionele vierwielaandrijving hebt gekozen. Voor het eerst levert Dacia een aanvullende veiligheidsuitrusting. Het blijft vooralsnog bij één hulpsysteem: dode hoek signalering, dat standaard wordt meegeleverd op het hoogste uitrustingsniveau. Hoewel het glasoppervlak is geslonken, zie je nog voldoende om je heen. Alleen de voorste en de achterste raamstijl spelen het zicht rondom parten. Gelukkig voorzien de Roemenen in een (optionele) set camera’s, waarmee je niet alleen achterom maar ook vooruit en opzij kunt kijken. Handig om parkeerschades aan je velgen te voorkomen!

De Dacia Duster 4x2 Comfort van binnen

Dacia heeft een trouwe fanschare (4,3 miljoen fans op Facebook!) en onderhoudt nauwe contacten met diens klanten. Daaruit kwam naar voren dat die niet zozeer behoefte hebben aan andere motoren of een grotere kofferbak, maar vooral aan een meer comfort. Vandaar dat er in het interieur mooiere kunststoffen zijn gebruikt, die aangenamer aanvoelen. Daarnaast werden een aantal bedieningsknoppen handig onder het scherm van het infotainmentsysteem gegroepeerd. Alleen de aan- en uitknop van de cruise control en de snelheidsregelaar zitten nog onhandig onder de handrem weggestopt. Het infotainmentsysteem zelf is naar een hogere plek op het dashboard verhuisd, zodat het scherm makkelijker te bedienen valt. De Duster is verder de eerste Dacia die kan worden uitgerust met klimaatcontrole en een sleutelkaart. Op de achterbank en in de kofferbak is er weinig veranderd: de genereuze binnenruimte voor passagiers en hun bagage (minimaal 478- en maximaal 1.623 liter laadcapaciteit) bleef dus bij het oude. Helaas geldt dat ook voor het ontbreken van een vlakke laadvloer en een dubbele bagagebodem. Ter compensatie beschikt de semi-terreinwagen over een nieuw opbergvak onder de passagiersstoel.

De Dacia Duster 4x2 Comfort en het milieu

Hoewel de Duster in het buitenland ook als diesel verkrijgbaar is, komen er geen zelfontbranders deze kant op. De Nederlandse importeur voegt vanaf mei 2018 wel een 115 pk sterke LPG-versie aan het leveringsgamma toe. Vanwege de geringe schadelijke uitstoot kan Dacia die uitvoering als instapmodel gaan voeren, met een prijs die vermoedelijk nog onder de 19 mille komt te liggen. Het fabrieksverbruik van de door ons gereden versie bedraagt 1 op 16,1. Wij kwamen in de praktijk niet verder dan 1 op 13,7, al moet daarbij worden aangetekend dat we onze testkilometers maakten in de bergen rond Athene. In ons eigen vlakke landje kwamen we tot 1 op 15,2.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest