Autotest Citroën C3 Aircross

Zoek andere autotests

Comfortabele, vrolijke gezinsauto

Citroën C3 Aircross | prijs vanaf: € 21910 | in de showroom vanaf: november 2017
Sept 2017 - Gert Wisse

De nieuwe Citroën C3 Aircross is een compacte, comfortabele SUV. Het neemt het op tegen auto's als de Opel Crossland X, Kia Stonic en Seat Arona.

Conclusie

De Citroën C3 Aircross zit in het drukbevolkte deel van de automarkt dat bekend staat als dat van de compacte crossovers. Auto’s dus die zoveel mogelijk binnenruimte bieden op een compacte bodemgroep en die een stoer uiterlijk hebben, waarbij de auto hoog op zijn wielen staat. De Citroën C3 Aircross onderscheidt zich van de concurrentie dankzij zijn uiterlijk en zijn comfortabele rijgedrag met dito stoelen. Voor de rest is het vooral een kwestie van smaak en goed kijken naar de prijslijst versus je eigen behoefte. Een proefrit waard, maar dat geldt ook voor zijn directe concurrenten.

Type auto en prijs

De markt wordt momenteel overspoeld met compacte SUV's met een vanafprijs van pakweg 20 mille. De C3 Aircross is ook zo'n auto. Deze Citroën deelt zijn bodemgroep met die van de Peugeot 2008 en de Opel Crossland X, beide concerngenoten (PSA). Concurrenten zijn bijvoorbeeld de Kia Stonic, de Seat Arona en de Hyundai Kona. De C3 Aircross kost vanaf € 19.690. Voor dat geld krijg je een 82 pk sterke benzinemotor. Iets hoger op de ladder staan een 110 en 130 pk benzinemotor. Voorts zijn er twee diesels (100 en 120 pk) en is er keuze uit een handbak (5 of 6 versnellingen) en een zestraps automaat. Om je eigen stempel op de auto te drukken kun je kiezen uit vier contrasterende dakkleuren in combinatie met acht exterieurkleuren en kleurpakketten voor dakdragers, spiegelkappen en koplampranden. Volgens Citroën zijn er 90 combinaties mogelijk. Ook het interieur kent veel kleurkeuzes. Over onderscheiden gesproken – tot voor kort hadden alle Citroëns de zogeheten airbumps op de flanken. Grote stootkussens dus, die parkeerschades moeten voorkomen. Op de C3 Aircross zijn die niet aanwezig en ook niet te bestellen. Citroën is er vanaf gestapt omdat er veel potentiële klanten zijn die het niet mooi vinden. Naar verluidt zal ook de toekomstige C4 Aircross ze niet meer hebben.

Hoe rijdt de Citroën C3 Aircross

Het is opvallend hoe comfortabel de C3 Aircross rijdt, zeker als je hem vergelijkt met zijn wat stugger geveerde broer de Opel Crossland. Een deel van dat comfort komt op conto van de stoelen. De wat zachtere afstemming van het onderstel betekent wel dat de C3 Aircross in bochten wil overhellen. We testten de 110 pk krachtigs benzineversie. Die is voldoende krachtig. We reden hem in combinatie met een zestraps automaat. Die moet veel schakelen om de motor op toeren te houden bij een vlotte rijstijl. De besturing is behoorlijk indirect. Tegen meerprijs is Grip Control verkrijgbaar. Daarmee kun je op modderige of gladde ondergrond wat meer controle forceren. Met behulp van een draaiknop kies je op wat voor ondergrond je rijdt, waarna elektronica de afgifte van het motorkoppel beïnvloedt. Dit is echter geen vierwielaandrijving, dus het effect is beperkt. Op de Opel Crossland X is dit systeem trouwens niet verkrijgbaar. De C3 Aircross is verkrijgbaar met maar liefst twaalf rijhulpsystemen en wat dat betreft dus helemaal bij de tijd – maar je zult het gros ervan wel altijd moeten bijbestellen. Rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning zijn standaard. Maar bijvoorbeeld een noodremsysteem bij stadssnelheden is optioneel. De 120 pk dieselversie in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak is wat betreft rijcomfort erg fijn, maar diesels zijn in ons land eigenlijk alleen interessant als je heel erg veel rijdt.

De Citroën C3 Aircross van binnen

Leuke kleurtjes, aparte vormen: Citroën probeert wat vrolijkheid te brengen in deze klasse en dat lukt aardig. Gelukkig is dat niet ten koste gegaan van het gebruiksgemak. Het informatiescherm is duidelijk, maar had iets hoger in het dashboard mogen zitten. Citroën heeft met succes geprobeerd de C3 Aircross comfortabel te maken. De zitting van de achterbank is trouwens wel aan de korte kant. Het geluidsniveau aan boord is acceptabel voor een auto in deze prijsklasse - maar dat gezegd hebbende komt er wel de nodige bandengeruis het interieur binnen. Zowel voor- als achterin is voldoende hoofd- en beenruimte voor mensen van 1 meter 80. Ben je langer dan 1 meter 90 dan heb je achterin de C3 Aircross weinig te zoeken. Een over 15 cm verschuifbare achterbank maakt het kofferruim nog praktischer in gebruik. Dat kofferruim is minstens 410 en maximaal 520 liter groot – wat fors is voor een auto in deze klasse. Helaas is de bodem niet geheel vlak als je de bank neerklapt.

De Citroën C3 Aircross en het milieu

Op de instapmotor na hebben alle versies van de C3 Aircross een start-stopsysteem dat het brandstofverbruik ten goede moet komen. Citroën belooft een gemiddeld verbruik van minstens 1 op 17,8 voor de 110 pk benzineversie met 17 inch wielen en zestrapsautomaat met Grip Control. Het zuinigst – op papier en volgens Citroën- is de handgeschakelde 110 pk benzineversie met handbak.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een CITROEN en wil je deze verkopen?