Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat vinden politie, het OM en verzekeraars van dashcams?

Hoe staan Openbaar Ministerie, Nationale Politie en verzekeraars tegenover dashcams? Onmisbaar bewijsmateriaal of juist niet? En hoe zit het met privacy? Vier reacties uit het veld.

Openbaar Ministerie: verkeersofficier Achilles Damen

“Soms worden dashcambeelden gebruikt als bewijs in een strafzaak. Deze beelden zijn goed bruikbaar als aanvullend bewijs of ter ondersteuning van een verklaring. Het gebruik van beelden alleen is echter onvoldoende. Er is ook een getuigenverklaring nodig, bijvoorbeeld van de filmer. Ook moeten we kunnen vaststellen dat de beelden authentiek en onbewerkt zijn. Daarnaast is de context belangrijk. Wat was de aanleiding voor het incident? Waren er andere verkeersdeelnemers in de buurt? Wat was het gedrag van de filmer? Meestal zijn er alleen beelden in voorwaartse richting. Wat er bijvoorbeeld achter de filmende auto gebeurde zien we niet, maar is wel relevant voor een strafzaak.”

Politie: Paul Broer

"De politie ziet het gebruik van dashcams toenemen, zeker bij de zakelijke voertuigbestuurders. Ze dienen uiteraard in de eerste plaats de belangen van de bestuurder zelf. Niettemin komt het voor dat bestuurders dashcambeelden van bijvoorbeeld een ongeval, aanbieden aan de politie. De politie mag daar dan, binnen juridische kaders, gebruik van maken. De politie kan ook op eigen initiatief dashcambeelden vorderen. Uiteraard is ook dat met strenge juridische regels omgeven. Beelden van bijvoorbeeld asociaal rijgedrag die mensen op eigen initiatief aan de politie beschikbaar stellen leiden vanwege die juridische regels slechts zelden tot vervolging. In het algemeen kan dashcambeeld voor de politie welkome aanvullende informatie zijn. Maar daarnaast zullen we nog meer en ander bewijs moeten verzamelen."

Verzekeraar: Thijs Jagt, ANWB Verzekeren

"Steeds meer mensen hebben een dashcam, maar dat is nog altijd een klein deel van de weggebruikers. Zo’n tien keer per jaar krijgen we beelden van een ongeluk. Als de aansprakelijkheid ook zonder de beelden vaststaat, hebben ze geen toegevoegde waarde. We zullen ze dan ook niet opvragen. Als beelden bruikbaar zijn worden ze gebruikt als ondersteunend bewijs voor de aansprakelijkheid. Het is belangrijk dat de beelden de aanleiding van de aanrijding goed tonen. Omdat de aanleiding is niet altijd zichtbaar door het beperkte blikveld van een dashcam zijn de beelden niet altijd bruikbaar. Ook kan iemand beelden bewerken of delen weglaten waardoor er stukken van het incident missen. Dat maakt een dashcam zeker niet altijd doorslaggevend."

De wet: Cathy Vermaesen, juridisch expert ANWB

Meestal is er geen specifieke wetgeving die het gebruik van een dashcam verbiedt of toestaat. Maar het gebruik van een dashcam kan vanwege privacywetgeving en/of filmen in openbare ruimten problemen opleveren. Want met dashcambeelden kunnen personen direct of indirect (via de kentekenplaat) worden geïdentificeerd. Het publiceren van deze opnames  -zonder toestemming van de gefilmde personen-  is meestal niet toegestaan. Nadrukkelijk verboden is gebruik van dashcams in o.m. Luxemburg, Oostenrijk en Portugal. In Duitsland en Spanje en Zwitserland wordt het gebruik ten zeerste afgeraden.

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Shop auto-artikelen 

Van poetsmiddelen tot fietsendrager en veiligheidshesje tot zonnescherm en meer! Shop hier alles voor in en op je auto!

Op zoek naar een dashcam 

of navigatiesysteem? Je vindt ze in de ANWB Webwinkel!

ANWB Auto Experts 

Vind het antwoord op al je vragen over auto’s en deel je tips en ervaringen.