ANWB Dashcamtest: wat is de beste dashcam?
Je ziet ze steeds meer: dashcams ofwel zo’n bewijsmateriaal verzamelend cameraatje voor je auto. De afgelopen jaren zijn ze stukken beter geworden, vooral door hogere resolutie en betere sensors leveren ze betere beelden. Maar welke is de beste?
Deze dashcams hebben we getest
In december 2025 onderzocht het testteam tien dashcams met een resolutie van 4K of hoger, met name door de beeldkwaliteit onder verschillende omstandigheden te vergelijken. Hieronder zie je de geteste dashcams op volgorde van best tot minst presterend. Klik op de naam van de dashcam voor uitgebreide specificaties, testresultaten én de belangrijkste plus- en minpunten.
Scoretabel ANWB Dashcamtest
| Model | Adviesprijs | Eindoordeel | Bestel bij ANWB | |
|---|---|---|---|---|
| Viofo A329S | € 359 | 8,0 | Testwinnaar | Bestel |
| Kenwood DRV-A610W | € 229,99 | 7,8 | ||
| Xiaomi 70Mai A800SE | € 129,99 | 7,7 | Voordelige keus | Bestel |
| Camigoo M800 Pro | € 189,99 | 7,6 | Bestel | |
| Road Angel Halo Play | € 249,95 | 7,4 | ||
| Nanocam M93 Pro | € 249,99 | 7,3 | Bestel | |
| Nextbase 622 GW | € 274,99 | 7,3 | ||
| Red Tiger F4 Pro | € 169,99 | 7,1 | Bestel | |
| Mio MiVue 955W | € 199,99 | 6,9 | Bestel | |
| AZDome M770 Pro | € 149,99 | 6,7 | Bestel |
Toelichting beoordeling
2 = slecht
4 = matig
6 = redelijk
8 = goed
10 = zeer goed
Dashcams: prijs iets gestegen, wél steeds meer pixels voor je geld.
In vergelijking met onze laatste dashcamtest is de gemiddelde prijs iets gestegen (€ 223 in 2025 versus € 195 in 2020). Wel krijg je nu méér pixels voor je euro’s. Want alle dashcams in de test hebben minimaal een 4K-resolutie: dat betekent 3840 x 2160, ofwel ruim 8 miljoen pixels per frame. De Nanocam M93 Pro is zelfs 5K: 5120 x 2160 pixels, ruim 11 miljoen pixels. Bij onze vorige test hadden de meeste dashcams een resolutie van 2,5K (2560 x 1440). Dat zijn ‘slechts’ 3,7 miljoen pixels. Toch betekent het dubbele aantal pixels niet gelijk een verdubbeling in de beeldkwaliteit. Daarin zagen we nog steeds grote verschillen.
Nog een belangrijk verschil met onze laatste test: dashcams worden steeds vaker geleverd als ‘2-Channel’-pakket, ofwel de combinatie van een voor- en achtercamera. Bij zes van de tien modellen in deze test is zo’n achtercamera inbegrepen. Het model van Camigoo M800 Pro is zelfs een ‘3-Channel’: die heeft ook een cabinecam ofwel een cameraatje gericht op de bestuurder en bijrijder. Bij de merken Kenwood, Mio, Road Angel en Nextbase moet je de achtercamera (indien gewenst) los erbij kopen. Dat is een vrij prijzige optie, reken op € 70 tot € 100 extra.
Verder kun alle dashcams in de test ook bedienen via een app en zijn ze allemaal voorzien van een schermpje. Bij Red Tiger F4 Pro, Nextbase 622GW, en Nanocam M93 Pro is dat een handige ‘touchscreen’.
Naar het online aanbod dashcams
Conclusie van de test
Alle dashcams in de test scoren een ruime voldoende. De beelden die de cams overdag maken - dus met voldoende licht – zijn op z’n minst zeer acceptabel. Toch steken drie cams uit boven de concurrentie.
Dat zijn de zeer scherp geprijsde Xiaomi 70Mai A800SE, de Kenwood DRV-A610W (€ 229,99) en de prijzige Viofo A329s (€ 359,99). De Kenwood blinkt uit door het piepkleine formaat: ter grootte van een doosje lucifers is dit veruit de kleinste cam in de test en mede daardoor zeer gebruiksvriendelijk. Daarnaast maakt de Kenwood vooral overdag zeer scherpe beelden met veel detail. De Xiaomi en vooral Viofo presteren prima overdag én in het donker. Ook bij weinig licht zijn kentekens van andere auto’s vaak nog leesbaar, daar waar ze bij veel andere cams vervormen tot wazige, gele balken. Vooral het beeld van de Viofo is superieur aan alle concurrenten in de test. De cams van Xiaomi en Viofo worden bovendien geleverd als 2-Channel: een pakket van voor- en achtercamera. Door het prettige prijsje is de Xiaomi 70Mai A800SE (€ 129,99) onze Voordelige Keus, terwijl de flink wat duurdere Viofo A329s (€ 359,99) eindigt als onbetwiste Testwinnaar.
Zo hebben we getest
Beeldkwaliteit is verreweg de belangrijkste eigenschap van een dashcam. Want de beelden kúnnen mogelijk dienen als bewijsmateriaal bij een ongeval of schade. Cruciaal zijn daarom functionele scherpte en details, vooral de leesbaarheid van kentekens en teksten (zoals bedrijfsnamen op auto’s) of verkeersborden (bijv. om zekerheid te geven over een locatie). Overdag scoren alle modellen een ruime voldoende. De Viofo, Kenwood en Xiaomi bieden echter de meeste details, ook wat verder weg van je auto. De Viofo doet het vooral uitstekend, met steekscherpe beelden, goed leesbare kentekens en veel detail tot in de hoeken. Opvallend is dat de 5K-resolutie van Nanocam geen merkbaar betere beelden oplevert dan de 4K-modellen, wat aangeeft dat resolutie zeker niet doorslaggevend is.
In het donker gaat de beeldkwaliteit van alle dashcams drastisch achteruit. Dat is logisch omdat veel minder licht de sensor bereikt: vaak zijn alleen delen in het beeld die worden verlicht door je koplampen, lichten van andere voertuigen of straatverlichting duidelijk te zien. Veel camera's hebben dan ook nog last van ruis, schittering ('lens flare') en kunnen slecht omgaan met overbelichting, waardoor verlichte kentekens vaak onleesbaar zijn. Dit is vooral een probleem bij bewegende voertuigen, zoals tegenliggers. De Viofo, Kenwood en Xiaomi bieden de beste nachtbeelden, met de Viofo weer aan kop. De Xiaomi is verbluffend goed in het leesbaar houden van kentekens en kan goed omgaan met overbelichting. Dit model heeft wel meer last van ruis en lens flare. De beeldkwaliteit van AZDome en Nextbase valt het meest tegen in het donker.
De verschillen in gebruiksgemak zijn klein. Sommige modellen hebben een scherm met touchscreen (Red Tiger, Nanocam en Nextbase) alleen is dat geen ‘game changer’ ten opzichte van ouderwetse knopjes. De Kenwood blinkt daarentegen uit door het kleine formaat, ongeveer de helft kleiner dan de modellen van Mio, Viofo en Camigoo. Let ook op de voeding: sommige modellen gebruiken nog de ouderwetse 'sigarettenplug' en/of verouderde Mini-USB aansluitingen (Camigoo, Mio, Nextbase en Red Tiger).
Grote verbetering in het algemeen zijn de bij vrijwel elk merk meegeleverde 'elektrostatische stickers'. Deze doorzichtige folie beschermt de voorruit tegen de extreem sterke lijm van de houder van de dashcams. Je plakt die houder op de sticker, waardoor je de dashcam eenvoudig kunt verplaatsen of verwijderen zonder dat er lijmresten op je ruit achterblijven. Alleen Nextbase levert deze handige stickers niet bij de dashcams.
Alle geteste dashcams bieden een 'parking mode', een functie die ze verandert in een beveiligingscamera voor je geparkeerde auto. Om die te gebruiken, moet de camera via een 'hardwire kit' (vaste voedingskabel) op de auto-accu worden aangesloten. Dit kun je het
beste door een professional laten doen, tenzij je zelf erg handig bent met auto’s. De meest voorkomende opties zijn: Impactdetectie (filmen bij een schok), Bewegingsdetectie (filmen bij beweging vóór de lens) en Time lapse (non-stop opnemen met 1 beeld per seconde). Alle camera's bieden impactdetectie; en alle cams behalve Mio en Nextbase bieden de time lapse-functie. Nextbase biedt als enige slechts één optie, namelijk impactdetectie.
Uit onze tests blijkt dat de trillingssensor (impactdetectie) van geen enkele camera gevoelig genoeg is voor lichte aanraking, zoals het bekrassen van een auto. Bij hardere klappen – zoals het dichtslaan van de autodeur of een gesimuleerde lichte aanrijding – zijn alleen Road Angel en Xiaomi betrouwbaar genoeg. Bewegingsdetectie is ook niet ideaal: je geheugenkaart raakt snel vol door onnodige opnames (passanten, verkeer, soms zelfs bewegende bladeren). Die parkeermodus is alleen handig op zeer rustige plekken. Time lapse is de beste optie voor de parkeermodus. Met time lapse zijn kentekens van andere auto’s, zelfs in de donkerste nacht, vrijwel zeker te ontcijferen. Van personen kun je in ieder geval een signalement opgeven. Het grootste nadee van een time lapsel is dat je de gewenste beelden moeilijk terugvindt, zeker als je auto dagenlang stil staat.
In theorie niet: alle hardwire kits hebben een spanningsbeveiliging die ervoor zorgt dat de dashcam zichzelf uitschakelt bij een te laag voltage. Dat voltage is meestal 11,8 Volt, maar bij sommige kits kun je ook een iets hoger voltage instellen, al is het maar voor de zekerheid. Komt het voltage onder die kritieke grens van 11,8 Volt, dan loop je de kans dat je de auto niet meer kunt starten. In de praktijk voeren vrijwel alle hardwire kits hun taak goed uit. Alleen de hardwire kit van Road Angel (model RA7300C) schakelt bij een te laag voltage uit: dat was bij 11,4 Volt en vervolgens konden wij de testauto niet meer starten. Dit is te voorkomen door de andere hardwire kit van Road Angel (de 2-in-1 kit voor accu én ODB-poort, model HWK12VC-ODB) te kopen, die werkt prima. Koop sowieso altijd een hardwire kit van het eigen merk dashcam, want onderling zijn ze lang niet altijd goed uitwisselbaar.
Je kunt in principe onbeperkt blijven filmen, doordat dashcams in 'loops' opnemen. Zodra de geheugenkaart vol is, worden de oudste bestanden automatisch overschreven. Filmen in 4K-resolutie neemt veel ruimte in beslag. Een geheugenkaart van 32 GB biedt slechts 3 tot 5 uur opnametijd in hoge resolutie. Alle dashcams in de test ondersteunen SD-kaarten tot 256 GB (circa 22 tot 38 uur). De Viofo en Xiaomi ondersteunen zelfs 512 GB (tot 75 uur). Let op: de meeste merken leveren slechts een 64 GB geheugenkaart mee, of zelfs helemaal geen (Mio, Nextbase, Viofo en Xiaomi), dus je moet vaak zelf een grotere kaart kopen als je lang wilt filmen. Alleen bij Red Tiger krijg je standaard een grote geheugenkaart van 128 GB.
Dashcams richten zich steeds meer op hun basisfunctie: een stille, onopvallende registratie van de verkeerssituatie. Veel 'extraatjes' die enkele jaren geleden nog enorm handig waren (zoals de flitspaalsignalering van Mio) zijn nu overgenomen door navigatie-apps of -systemen, Apple Carplay of Android Auto. De modellen van Xiaomi, Road Angel en Mio bieden nog wel rijhulpsystemen (ADAS) zoals een Lane Departure Warning System. Wij raden af om die functies te gebruiken, met name omdat niet erg geavanceerd zijn en niet zijn afgesteld op jouw specifieke voertuig. Een extra functie die wél handig is, is spraakbediening (beschikbaar op alle modellen behalve AZDome, Camigoo en Kenwood), waarmee je bijvoorbeeld snel een opname kunt starten. Je moet die commando’s (bijvoorbeeld: ‘Save Emergency Recording’ of ‘Take Photo’) dan wel uit je hoofd leren.
Tips voor je dashcam
- Wil je lange ritten vastleggen (langer dan 12 uur enkele reis) koop dan een geheugenkaart van minimaal 128 GB, en liefst 256 GB
- Stel de lens zo af dat de horizon op 1/3 van de bovenkant van het beeld zit, 2/3 van het beeld is dus gericht op de weg en je motorkap.
- Wil je gebruik maken van parkeermodus? Dan moet je een bijpassende hardwire kit kopen (vaste voedingskabel), kosten gemiddeld € 25.
- Koop je een setje met achtercamera? Houd er dan rekening mee dat het netjes wegwerken van de bedrading van die achtercam een lastig klusje is · Kijk hier voor nog meer tips voor het gebruik van je dashcam .