De testresultaten
Droog wegdek
Uitgedrukt in symbolen zit er geen verschil, uitgedrukt in rapportcijfers zijn er kleine verschillen die lopen van rapportcijfer 7,0 tot 7,3. Op remmen droog scoren alle maten exact gelijk. Bij de testonderdelen die onder "rijeigenschappen" en onder "veilig weggedrag" vallen zien we kleine verschillen. Zoals verwacht geldt er de basisregel dat de bredere banden iets beter scoren. Bij de 205/50R17 zien we de invloed van de smaller (6.0 inch) velg, deze combinatie scoort ietsjes minder dan de 205/55R16 band die op een bredere 6.5 inch velg zit.
Nat wegdek
Net als bij remmen droog zijn de remafstanden op nat tussen de verschillende maten exact gelijk. Op de 2 aquaplaning onderdelen zien we duidelijk hoe breder de band, hoe lager de score (en dus de weerstand tegen aquaplaning). Ook dat komt wel bekend voor, een bredere band gaat eerder 'planen'of glijden op de waterlaag. Let wel, deze grote verschillen zijn al bij één en dezelfde (goede) band. Daar zou nog het verschil tussen goede en slechte banden bij kunnen komen. Verder valt nog op dat de bredere 18" band duidelijk meer zijdelingse grip biedt op nat, meer ook dan de even brede 17".
Sneeuw en IJs
Ook op sneeuw en op ijs zien we dat de remafstanden van de verschillende maten exact gelijk zijn. De smallere 15" band biedt de meeste tractie en veruit de meeste zijdelingse grip. Als het gaat om grip in de sneeuw, dus het afleggen van een handling parcours, zien we grote voordelen voor de kleinere maat. De bredere banden boeten hier duidelijk aan prestaties in, maar scoren nog steeds een voldoende. Op ijs zijn de verschillende maar klein, net als op nat zien we hier dat de bredere banden ietsjes meer zijdelingse krachten opwekken.
Geluid en verbruik
Op geluid zien we met name de 18" band duidelijk meer produceren. De overige liggen dicht bij elkaar. Op verbruik zien we iets kleinere verschillen, maar ook hier heeft de bredere, grote band nadelen.
Slijtage
Op slijtvastheid heeft de kleinste band het minste gescoord (93% van de norm). De overige banden liggen redelijk dicht bij elkaar (tussen de 97 en 110% van de norm), waarbij we zien dat hoe groter de band hoe lager de slijtage. We hebben hier steeds onder dezelfde omstandigheden getest en nu lijkt de invloed van de "footprint", dus de grotere voetafdruk van de grotere bandenmaat bepalend. In de praktijk zitten grotere bandenmaten vaak onder grotere, snellere auto's met meer vermogen en een hogere snelheidscodering. Auto en misschien ook banden nodigen dan wat meer uit tot een sportieve rijstijl. Hoe dan ook in de praktijk zien we vaak juist een hogere slijtage bij grotere (snellere, sportievere) banden.
Comfort
Op dit onderdeel is duidelijk dat hoe hoger de wang van de band, hoe beter het comfort. De score voor de 65 serie 15" is dus het beste en die scores lopen zo af tot de minste score voor de 40 serie 18".
Prijs
Grotere, lagere, bredere banden zijn duurder, dat beeld herkennen we. Wel speelt ook de oplage een rol, veel voorkomende bandenmaten als 195/65R15 en 205/55R16 zijn duidelijk goedkoper. Een relatief weinig voorkomende maat als 205/50R17 wordt in kleinere oplages gemaakt en is daardoor duurder.
Printversie testresultaten