Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Test elektrische bromscooters

Met 45 km/u geruisloos rijden en bijna gratis overal ‘tanken’. Niet vreemd dat je steeds vaker door een elektrische bromscooter wordt ingehaald. De Kampioen test 7 modellen. Welke is de beste?

 

1.000 kilometer rijden voor € 10,- stroomkosten. Muisstil rijden met een snelheid van 45 km/u. Optrekken van 0 naar 40 km/u in 5 seconden. 76 kilometer rijden op één acculading. Geen parkeerkosten, geen wegenbelasting en elk stopcontact wordt tankstation. Dat soort dingen maken een elektrische bromscooter heel aantrekkelijk. Daarbij zijn ze ook nog uiterst praktisch.

Moeizaam starten? Schakelen? Met een elektromotor niet aan de orde. Gewoon contactsleutel omdraaien en wegrijden. Maar, er zijn ook nadelen. Dat ontdekten wij tijdens een grondige test van 7 elektrische bromscooters. Ten eerste de prijs. Vier scooters van dit zevental kosten € 5.000,- of meer, hoewel de prijzen uiteenlopen van ‘slechts’ € 2.448,- (Unu) tot € 6.629,- (Vespa). De Vespa is dan wel geheel ‘compleet’: bij andere modellen moet je nog investeren in bijvoorbeeld een extra accu voor een grotere actieradius of zelfs een ander kleurtje.

Actieradius

De actieradius van de meeste scooters valt flink tegen. Zeker met de basismodellen kom je niet ver. Neem de Kumpan (€ 4.999,-) met 33 km of de Govecs (€ 6.470,-) met 43 km. Verreweg de grootste actieradius op één standaardaccu heeft de Vespa: 76 km. Bij de Govecs, Vässla, Torrot en Unu kun je een extra accu of grotere accu kopen voor extra ondersteunde kilometers. De Kumpan biedt zelfs plek voor twee extra accu’s: zo verdriedubbel je de actieradius van 33 tot 99 km. Dat grapje kost je wel € 2.398,-. De Vespa en Niu (actieradius: 53 km) bieden géén optie voor een tweede accu. 

Laden en accu's

Onhandig: de accu's van de Vespa en Govecs zijn niet uitneembaar. Dat is lastig als er geen stopcontact in de buurt is. Bij alle andere modellen zijn de accu’s uitneembaar. Ronduit suf: koop je een extra accu voor de Vässla of Unu om de actieradius te vergroten en is de eerste accu leeg? Dan moet je stoppen om de accu’s te verwisselen voor je verder kunt rijden. Andere scooters met meerdere accu’s schakelen automatisch naar het verse exemplaar. Ook de laadduur verschilt flink. Van een kleine vier uur (Vespa) tot een bijzonder trage 8,5 uur (Niu). 

Bergruimte en comfort

De dure scooters (Vespa, Govecs en Kumpan) zijn niet alleen zwaarder dan de goedkope modellen. Ze bieden ook meer zitruimte, comfort en plek voor een bijrijder. Over bergruimte zegt het minder. Onder het zadel van de Vespa kun je makkelijk een jethelm kwijt, terwijl in de loodzware Govecs (138 kg!) amper een handtas past. Nog belangrijker: je eigen comfort. De kleintjes (Niu, Unu en Vässla) zijn veel lichter en daardoor makkelijker te hanteren. Lange mensen (> 1.80 meter) zitten echter te krap op dit drietal. Ook voor een bijrijder is niet altijd voldoende ruimte én denk aan het maximaal toegestane gewicht. Bij de Torrot is dat bijv. 143 kilo: twee personen van 75 kg zijn samen al te zwaar voor dit model.

Tekortkomingen

Voor deze prijzen mag je een goed presterend product verwachten. Dat geldt niet voor alle deelnemers. De Vässla hield haar topsnelheid van 45 km/u niet goed vast, en zakte telkens af naar zo’n 37 km/u. Hinderlijk, maar mogelijk ook gevaarlijk tussen ander verkeer. De prijzige Kumpan heeft de grootste tekortkoming. De koplamp verlicht de weg nauwelijks, slechts tot zo’n 5 meter vóór de scooter. Daarom krijgt de dure Kumpan puntenaftrek en een overall score van slechts 4,8 uit 10. Jammer, want verder is dit een prima scooter.

Prestaties

Met deze uiteenlopende prijzen verbaast het niet dat de motorprestaties flink verschillen. Zo trekt de pittige Govecs bijna twee keer sneller op van 0 naar 40 km/u dan de slome Unu: in 5 versus 9,1 seconden. Ook ‘zakte’ de € 5.000,- kostende Torrot voor de hellingproef: vanuit stilstand kwam dit model helemaal niet omhoog op een 10 meter lange helling met 16% hellingsgraad een belading van 135 kg. De andere modellen deden dat probleemloos (Govecs en Vespa) of vrijwel probleemloos (Vässla, Unu, Niu en Kumpan). De meeste scooters bieden verschillende rijstanden, bijvoorbeeld van eco tot boost: ofwel van rustig en laag tot pittig en hoog verbruik.

Remmen en rijeigenschappen

De Govecs heeft de meest geavanceerde remmen: zowel ABS (antiblokkeersysteem) als CBS (ook aanwezig op de Torrot) zitten standaard op de hier geleverde modellen. Het CBS zorgt ervoor dat beide remmen in werking worden gesteld, ook al knijp je er maar één in. De Govecs heeft dan ook de kortste remweg vanaf 40 km/u tot stilstand. In 7,2 meter, ofwel 2,3 meter korter dan de hekkensluiter van de remtest (Niu met remweg van 9,5 meter). Desondanks: op alle scooters krijgen we al snel het gevoel zonder problemen en prettig onderweg te zijn. Zelfs op de Unu met de kleinste wielen, die daardoor wat onrustig en instabiel draait en rijdt. Ruwe vuistregel: hoe groter de wielen, hoe prettiger de rijervaring.

Testresultaten

Conclusie

De Govecs – krachtpatser in retrojasje – verliest nét van de gestroomlijnde Italiaanse Vespa Elettrica: grote actieradius met basisaccu, veel bergruimte, fijne rijeigenschappen en comfort. De Govecs heeft dan weer de beste remmen en pittigste motor, maar anderzijds te weinig actieradius met basisaccu en amper opbergruimte. De andere dure modellen (Kumpan en Torrot) hebben minpunten die hun prijs niet rechtvaardigen. En de drie goedkopere modellen? Opvallend: ze scoren niet veel slechter dan hun veel duurdere broers. Neem je genoegen met minder comfort, simpel display, bescheiden motorvermogen en zwakkere remmen? Dan zijn ook dit heel aardige – en zuinige! – scooters.

Waarom bromscooters?

 De ANWB heeft gekozen voor een test van bromscooters (max. 45 km/u) i.p.v. snorscooters (max. 25 km/u). Wij verwachten namelijk dat de (elektrische) bromfiets of –scooter de komende jaren meer in trek zal raken, mede door nieuwe wetgeving en regels voor snorscooters:

  • In Amsterdam mogen snorfietsers niet meer op (de meeste) fietspaden;
  • Enkele andere steden overwegen de snorfiets ook naar de rijbaan te verplaatsen. Dit zorgt voor onzekerheid;
  • Mogelijk komt er een landelijke helmplicht voor snorfietsers.

Daarnaast hebben we gekozen voor elektrisch omdat er steeds meer milieuzones komen in steden. Zo had de gemeente Utrecht plannen om vanaf 2020 alleen nog maar elektrische (snor-)scooters toe te laten, maar dat plan lijkt voorlopig van de baan. Zeker is dat veel steden bezig zijn met milieuzones – of al een milieuzone hebben – waarvan de regels steeds strenger worden, óók voor brommers en snorfietsen. Lees hier meer over steden met een milieuzone, of met plannen voor zo’n zone.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.