ABS - Anti Blokkeer Systeem

ABS zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft. Hoe werkt dat en wat kan er stuk gaan?

Hij doet het niet, hoe komt dat?

ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie. De sensoren kunnen ook defect raken door blootstelling aan hitte, vocht en vuil. In dat geval moeten ze vervangen worden. Ook pomp en regelunit kunnen stuk gaan. Uiteraard moeten die dan ook worden vernieuwd.

Waar laat ik het maken wat kost dat?

Omdat een hedendaagse auto vol zit met allerhande elektronica, heeft de dealer apparatuur waarmee hij snel kan bepalen waar de storing zit. Laat hem dus het defecte ABS-systeem repareren. Vervanging van de hydraulische pomp kost ongeveer € 1.200, inclusief montage en inlezen. Een regelunit (ECU) komt op circa € 225. 

Wat kan ik zelf?

Reparatie van het ABS-systeem kun je beter aan de garage overlaten.

Wat is het en wat doet het?

ABS-pompHet ABS-systeem zorgt ervoor dat de auto tijdens een noodstop bestuurbaar blijft. Het ABS regelt het remmen elektronisch. Sensoren in de wielen houden in de gaten of er een wiel dreigt te blokkeren. Zo ja, dan vermindert ABS kort de remkracht op dat ene wiel. Zodra dat wiel weer grip krijgt – dus dezelfde rotatiesnelheid als de andere wielen – bouwt het systeem de remdruk weer op. Dat proces herhaalt zich voortdurend (wel tien tot vijftien keer per seconde).

Welke soorten zijn er?

Lang geleden werd er al een antiblokkeersysteem ontwikkeld dat mechanisch werkte, maar in 1978 bracht de firma Bosch het elektronisch ABS op de markt. Tegenwoordig werkt het een stuk verfijnder dan op de eerste auto’s waarop het werd toegepast. Als het ABS  toen ingreep, was er een enorme trilling te voelen in het rempedaal. In de moderne auto’s voel je daar nog wel iets van, maar veel minder.

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het

Bij het inwerking treden  van het ABS voel je een trilling in het rempedaal en lijkt het soms alsof er iets stuk is. Niet schrikken, en zeker niet het rempedaal loslaten! Die trilling is normaal, omdat het ABS een soort van pompend remt, alleen veel sneller dan een mens ooit zou kunnen. Houd het rempedaal krachtig ingedrukt voor de beste remvertraging.

Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto experts