Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Kia Niro EV versus BYD Atto 3

Volwassen EV-gevecht

BYD staat voor Build Your Dreams – zeg maar: maak je dromen waar. Het voor Nederland nieuwe Chinese merk komt met de elektrisch aangedreven Atto 3 op de markt. De auto heeft meteen pittige concurrentie van onder meer de nieuwe Kia Niro EV. Het blijkt een gevecht tussen twee volwassen EV’s.

Type auto en prijzen

Kia was afgelopen jaar het bestverkochte automerk in Nederland en de Niro maakte een zeer groot deel uit van dat succes. Die Koreanen kunnen dus wel wat. Deze nieuwe generatie, elektrisch aangedreven Niro EV neemt het in deze test op tegen een voor Nederland nieuw automerk en -model: de Chinese BYD Atto 3. Atto betekent ´een triljoenste van een seconde´. Maar waarom deze auto dan zo heet, en wat die 3 in dit verband betekent, blijft onduidelijk. BYD bestaat sinds 1995 en is naar eigen zeggen de grootste producent van elektrische auto’s. Kennelijk dus ook groter dan bijvoorbeeld Tesla. BYD bouwt alle componenten van hun auto’s zelf. Van de batterij en de chips tot de speakers van de stereo. Voordeel: Er zijn geen levertijden. Als je nu een Atto 3 besteld staat ie binnen drie weken op je oprit. Die batterijen is de zogeheten Blade Battery. Dat zijn allemaal compacte platte cellen die samen een soort balk vormen die dus extra sterk is. Die cellen nemen weinig ruimte in. En ze zouden bovendien extra veilig zijn omdat ze weinig warmte ontwikkelen en weinig warmte afgeven.

de Atto 3 is een middenklasse Cross Over. Hij is er vanaf € 42.998 of 549 euro in de maand in de private lease. Je krijgt dan een auto die volgens de fabriek 420 km ver komt op een lading stroom en erg ruim in z’n uitrusting zit. Zo heb je altijd een warmtepomp, verwarmde stoelen, een 360 graden camera en een schuifkanteldak. Er zijn twee versies, de Comfort en de Design. Wij testten de Design. Die heeft dan ook nog eens een extra groot infotainmentscherm, een elektrisch bedienbare achterklep en Vehicle to Load. De Design is er vanaf € 44.998.

De nieuwe Kia Niro is er als hybride, plugin hybride en als EV. En die laatste, die elektrische versie, die hebben wij hier in de test. Even wat personalia: Hij heeft een batterij van 64.8 kWh, hij zou een actieradius hebben van 460 km (WLTP), en hij mag tot 750 kg aan de trekhaak hebben. De batterij is een fractie groter geworden dan die van zijn voorganger, al merk je er verder niks van. Waarom is ie dan groter? Dat komt doordat Kia dat ding nu van een andere toeleverancier betrekt.

Voortaan is de Niro EV – die trouwens vroeger e-Niro heette en sinds 2019 leverbaar was – er alleen nog met dit grote accupakket. De kleinere 39 kWh batterij is er dus niet meer. Das best jammer, want nu ben je dus altijd meer dan 40 mille kwijt. De aandrijving is hetzelfde gebleven en wekt dus nog steeds 204 pk op. Het geheel laadt met maximaal 72 kW.

Je bent voor Kia Niro EV DynamicLine, de instapper dus, 44.795 euro kwijt. Das iets duurder dus dan de BYD Atto 3. In de private lease is hij iets goedkoper: reken op vanaf € 511 per maand als je auto bij de ANWB gaat leasen. Je hebt dan altijd adaptieve cruise control, navigatie en deels lederen bekleding. Onze testauto is een rijk uitgeruste Executive Line. Die kost € 50.395. Das een boel geld, maar er zitten dan de nodige extra zaken op zoals een head up display, een rijstrookassistent mét rijbaanwisseling en een aparte, in contrasterende kleur gespoten, c-stijl [INZET] die de testauto trouwens niet heeft. En ook hier vind je Vehicle to load. Garantie tot slot: Kia doet daar nooit moeilijk over. Je krijgt 7 jaar garantie tot 150.000 km. Bij de BYD isa het een beetje een lappendeken: er is een algemene garantie van 4 jaar of 120.000 km. Maar op de batterij krijg je 8 jaar en 200.000 km, op de aandrijflijn 8 jaar en 150.000 km en op de laadkabel (!) een jaar.

Ruimte

440 liter bagageruimte. Dat is wat je krijgt in de BYD zolang je de achterbankleuning rechtop laat staan. Klap je die weg dan heb je een keurige 1.438 liter tot je beschikking. Overigens loop de laadvloer lichtjes op. Er is een verstelbare laadbodem, en een vak waar je de laadkabel kan opbergen. Achterin zitten mensen met een lengte tot 1 meter 85 prima. Er is meer beenruimte dan in de Kia Niro EV maar net wat minder hoofdruimte. De BYD heeft geen frunk – een kleine laadruimte voorin. Dat is expres zo gedaan want volgens BYD gebruikt niemand die frunk daadwerkelijk.

 

De Kia heeft wél een frunk, van 20 liter om precies te zijn. En daar past de laadkabel prima in. Maar we moeten wel bekennen dat het steeds openen van de ‘motorkap’ wel een gedoe is om bij die frunk te komen. Uiteindelijk mik je de laadkabel gewoon achterin. Over die achterbak gesproken. De hoedenplank allesbehalve een plank maar eerder een soort slap netje. Verder is er een verstelbare laadbodem en als je die in de laagste stand zet heb 475 liter ruimte. Meer dus dan in de BYD. Maar als je de achterbak wegklapt heb je met 1.429 liter juist net iets minder ruimte. Ook fijn: in beide auto’s ontbreekt een middentunnel ontbreekt.

Rijgedrag en verbruik

Rijden met de Atto 3 is een prettige, comfortabele ervaring. De Atto 3 absorbeert keurig oneffenheden in het wegdek en dankzij het lage zwaarte punt helt hij in bochten maar weinig over. Wel is de besturing erg gevoelloos. Er zijn twee standen voor de besturing maar zelfs in de sportstand voelt het allemaal doods en niet communicatief. Hij stuurt trouwens wel mooi precies. Met 204 pk en 310 Nm komt de auto prima van z’n plek. Alleen is van een one-pedal-bediening geen sprake. Je kunt dankzij een druk op de knop weliswaar iets sterker regenereren maar je hebt uiteindelijk ook altijd het rempedaal nodig. Verder hoorde ik opvallend veel windgeruis rond de spiegels.

De Kia Niro EV voelt een stuk verfijnder aan dan de BYD Atto 3. Met meer gevoel in de besturing. Hij is ook net iets mooier gedempt en hij is net wat stiller. De Niro EV heeft drie regeneratiestanden en je kunt met flippers aan het stuur regenereren. Das gewoon allemaal net wat beter voor mekaar. One pedal drive werkt in de Niro EV wel. Leuk om te weten is dat Kia het maximale koppel van aandrijflijn flink heeft teruggeschroefd. Hij levert nu 254 kW, wat 100 Nm minder is dan voorheen (in de Kia e-Niro). Eigenaren klaagden over aandrijfreacties in het stuurwiel. Vandaar dus deze downgrade.

 

En dat brengt ons bij het stroomverbruik. Uiteraard reden wij weer onze vaste verbruiksronde van ruim 200 kilometer. Binnendoor heen en over de snelweg terug. Toen we vertrokken kon de Kia 319 kilometer op een lading stroom rijden. Opmerkelijk want volgens Kia zou dat 460 km moeten zijn. Aan het einde van de rit konden we nog 130 kilometer afleggen en hadden we 16,8 kWh gemiddeld verbruikt. Dat was bijna net zo zuinig als de fabrieksopgave van 16,2 kWh. En hij bleek uiteindelijk ook zuiniger dan de BYD Atto 3. Die kwam tot 18,9 kWh per 100 kilometer. De BYD had trouwens wel een veel grotere actieradius van liefst 420 kilometer – waar de fabriek zelfs 460 belooft.

Veiligheid

De Kia Niro EV heeft standaard veel rijhulpsystemen maar het is wel zo dat hoe hoger het uitrustingsniveau, hoe meer systemen je krijgt. Standaard heeft elke Niro EV een noodstopinstallatie met  voetganger- en fietsersdetectie en tegemoetkomend verkeer op kruispunten, adaptieve cruise control met navi-ondersteuning , rijstrookassistentie, grootlicht-assistent en vermoeidheidsherkenning. ‘Onze’ Executive Line heeft ook nog snelwegassistentie met actieve rijbaanwissel. Als je dan deels autonoom rijdt en je je knippertje activeert gaat hij zelf van rijbaan wisselen – tenzij er natuurlijk iemand naast je zit. 

Ook op de BYD zit een zeer uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen. Van een 360 graden camera tot adaptieve cruise control met filefunctie, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en een grootlichtassistent: het zit er allemaal op. Helaas is de Atto3 wel bemoeizuchtig. Zo krijg je bijvoorbeeld de mededeling ‘u overschrijdt maximum snelheid’ als je ook maar 1 kilometer te hard rijdt. Hoewel de display van de adaptieve cruise control slecht afleesbaar is, werkt hij wel fijn. Vooral het feit dat hij een relatief korte afstand tot voorliggers toestaat is prettig, omdat mensen niet steeds in het gat kruipen voor jouw neus. Dat maakt het systeem ook in druk spitsverkeer goed bruikbaar. Wel irritant is dat je de afstand wel steeds opnieuw instellen, zodra het even is uit geweest omdat je bijvoorbeeld hebt geremd.

Gebruiksgemak

Links bovenin het infotainmentsysteem van de BYD Atto 3 staat de aanduiding PM. Dat gaat niet over de tijd maar geeft aan hoeveel fijnstof (Particle Matters) er direct buiten de auto is en hoeveel binnenin de auto. Je hebt er verder niks aan maar het is wel typerend voor dit merk – dat in zijn missie heeft staan dat het de temperatuur op aarde met 1 graad wil verlagen. Ook leuk: de vormgeving van interieur geïnspireerd op muziek en op de sportschool. Zo lijkt de klep van het opbergvak in de middenconsole op die van een treadmill en lijkt het dashboard op een aangespannen spier. En kijk eens hoe frivool en origineel het er verder uitziet. De deurvakken lijken op gitaartjes, de pook op die van een gashendel van een vliegtuig en ook de deurknoppen en uitstroomopeningen van de kachel zijn heel anders dan normaal.

Maar ondanks dat alles er behoorlijk hip en cool uitziet is de ergonomie lang niet feilloos. Zeer veel zaken zitten onder menu’s verstopt zodat je constant op het scherm bezig bent terwijl je beter op de weg kunt kijken. De stoelverwarming bijvoorbeeld zit diep weggestopt en ook de achterruitverwarming kun je niet met een druk op de knop activeren.

Je kunt wel met een druk op de knop het scherm van het infotainmentsysteem van landscape in portrait veranderen. Handig bij kaartlezen. Het instrumentenpaneeltje achter het stuurwiel is ongelooflijk klein. Wel weer heel goed is dat je standaard binnenkort Apple Carplay en Android Auto hebt – dankzij een over the air update. En dat je standaard draadloos je telefoon oplaadt. De Atto 3 heeft diverse rijstanden waaronder een eco-stand.

Het interieur van de Kia Niro EV is een stuk soberder. Zeg maar gerust: sombere en zwart. Maar goed, het is ergonomisch een prima ontwerp. De m,eters zijn goed afleesbaar, en de radio en de kachel bedien je met knoppen. Nou ja, het is eigenlijk een soort van digitale plaat met daarachter de knopjes. En je kunt met de functies van de radio met een druk op de knop veranderen in die van de kachel. Das knap gedaan. Verder kun je zien dat veel van het interieur is geïnspireerd op dat van z’n grote broer EV6. Dat geldt niet alleen voor het dashboard maar ook voor deze haken aan de voorstoelen voor een jas. En de USB-aansluitingen in diezelfde rugleuning. In de testauto zit zelfs een verwarmde achterbank. En ook hier zien we Vehicle to Device. Verder heb je slimme hulpjes om zuinig te rijden: we noemden al one pedal drive. Maar er is ook nog driver only op de airco (spaarstand waarbij alleen de bestuurdersplek wordt verwarmd of gekoeld)  en een spaarmodus op aandrijving.

Opladen van 30 naar 80 procent duurt bij de Atto 3 maar 29 minuten aan een snellader. Hij laadt dan met max 88 kW. Aan een reguliere laadpaal laadt hij met 3 fasen 11 kW. Dan duurt opladen van 20 naar 80 procent 3,5 uur. De accu-grootte bedraagt 60,5 kW. De accu van de Kia Niro EV is 64,8 kW. Onhandig is de laadklep in de neus. Je moet dus altijd vooruit inparkeren om te laden. Laden aan een gewone laadpaal duurt vier uur (20 tot 80 procent). Aan snellaadpaal van 20 naar 80 procent duurt in 40 minuten. Het snellaadvermogen van de Niro EV bedraagt 72 kW. Dat was 80 kW maar hij houdt nu langer snelladen met hoge snelheid vol (betere laadcurve).

Winnaar

Een interessante vergelijking. De auto’s zijn aan elkaar gewaagd. Het ligt er maar net aan waar je het accent legt, daarom is het in dit geval niet mogelijk om een winnaar uit te roepen. De BYD Atto 3 is scherp geprijsd, heeft de grootste actieradius en biedt op sommige onderdelen (aandrijflijn en batterij) meer garantie dan de Kia Niro EV. Maar de Kia Niro EV biedt dan wel weer 7 jaar garantie op de auto als geheel. Hij rijdt verfijnder en heeft een prettiger ergonomie. De BYD laadt weer sneller maar de Niro EV is zuiniger. Uiteindelijk zal veel afhangen van je persoonlijke voorkeur. Ben je voor deze twee auto’s in de markt ga dan vooral met beide een uitgebreide proefrit maken.

Naar de individuele rijtest van de Kia Niro EV

Naar de individuele rijtest van de BYD Atto 3