Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Renault Austral versus Toyota Corolla Cross Hybrid

27 januari 2023 Twee fijne, hybride allrounders

Twee hybride crossovers van twee gerenommeerde merken nemen het tegen elkaar op. We vergelijken de Renault Austral met de Toyota Corolla Cross.

Prijzen

De Renault Austral is de opvolger van de niet zo succesvolle Kadjar. De gloednieuwe gezins-SUV is er uitsluitend met een hybride aandrijflijn. En dus heeft hij meteen ook de nodige serieuze concurrenten. Denk aan de Hyundai Tucson, de Peugeot 3008 en de Volkswagen Tiguan. En denk vooral ook aan de Toyota Corolla Cross Hybrid. Ook een gloednieuwe semi-terreinwagen met een hybrideaandrijflijn. En als er iemand ervaring heeft met hybride gezionsauto's dan is het wel Toyota.

De prijzen van de Renault Austral beginnen bij € 37.330. Ga je private leasen reken dan op vanaf 580 euro per maand. Wat de Fransen slim hebben gedaan is dat ze van deze auto een hybride hebben gemaakt. Hadden ze ’m volledig elektrisch gemaakt dan was ie meteen een stuk duurder geworden. En als je elektrisch wilt rijden kun je natuurlijk uitwijken naar de Renault Mégane e-Tech die er voortaan alleen nog is met een elektrische aandrijving.

De instapversie van de Austral is een mild hybrid met 130 pk en een 48 Volts accu, onze testauto een volwaardige hybride met 200 pk, 205 Nm en een automaat. Hij heeft twee elektromoren en een brandstofmotor plus vier regeneratiestanden. Elke Austral heeft altijd een automatische airco, cruise control, en een infotainment dat samenwerkt met Google. En, heel sterk: hij heeft altijd alle beschikbare veiligheidssystemen zoals onder meer noodstopinstallatie die ook fietsers en voetgangers herkent, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning.  Onze testauto is er vanaf € 45.330. Dat is Esprit Alpine Tech-uitvoering en die heeft fraaie zaken zoals 20 inch diamant wielen, alcantara bekleding, grootlicht-assistent en achteruitrijcamera.

De Toyota Corolla Cross Hybrid is qua prijsniveau zeer gewaagd aan de Renault Austral. De vanafprijs luidt € 38.695. In de private lease is hij enkele tientjes per maand goedkoper en betaal je vanaf ongeveer € 540 per maand. Voor dat geld krijg je de vijfde generatie hybride-aandrijflijn met voorwielaandrijving. Standaard heeft elke Corolla Cross Hybrid 17 inch lichtmetalen velgen, navigatie en een automatische gescheiden airco. Onze testauto is de rijker uitgeruste Launch Edition. Met een prijs van € 44.995 is deze 2.0 High Power Hybrid vrijwel gelijk geprijsd aan de test-Renault Austral. Hij heeft een automaat en het is een tweewielaandrijver. Maar tegen meerprijs kun je ook een tweede elektromotor krijgen en dan is het net als de Renault dus een vierwielaandrijver. De hybride-aandrijflijn bestaat nu uit 1 elektromotor en een tweeliter viercilinder benzinemotor, samen goed voor 200 pk en 206 Nm. De testauto is de allerdikste uitvoering en die heeft lekkernijen zoals een 360 graden camera, een dikke stereo en volledige lederen bekleding. Op veiligheidsgebied is ook Toyota niet kinderachtig. Vrijwel alle systemen zijn standaard aanwezig. De garantie tenslotte; die bedraagt maar liefst 10 jaar of 200.000 kilometer. Daaraan kan de Renault met geen mogelijkheid aan tippen. Bij de Fransen krijg je maar twee jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Ruimte

De bagageruimte van de Renault Austral heeft een inhoud van minimaal 487- en maximaal 1.525 liter inhoud. Zeker met de achterbank naar beneden is dat een imposant getal. Helaas moet de Austral het zonder een vlakke laadvloer stellen. En de bagagebodem is dan ook nog eens niet in hoogte verstelbaar. Wat dan wel weer heel handig is, is dat de achterbank 16 centimeter is te verschuiven – als je voor het tweede uitrustingsniveau of hoger kiest. Schuif je die helemaal naar achteren dan heb je voldoende hoofd- en beenruimte. De achterbankleuning is bovendien verstelbaar en een middentunnel ontbreekt dus je kunt hier prima met z’n drieën naast elkaar zitten.

Daar kan de Toyota met geen mogelijkheid aan tippen. Met de achterbank op z’n plek heb je 417 liter dus 70 liter minder. De hoeveelheid ruimte met de achterbank plat vermeld Toyota niet, maar je kunt met het blote oog al zien dat dat beduidend minder is dan bij de Austral. Ook hier geen dubbele en absoluut geen vlakke laadvloer. Dat heeft overigens een reden: onder de achterbank gaan de accu’s schuil van het hybride systeem en die nemen nou eenmaal plaats in – al zegt Toyota wel dat die batterijen kleiner zijn geworden dan de vorige generatie. Opmerkelijk is verder een flinterdun plankje als (niet verstelbare) bagagevloer dient. Achterin de Toyota Corolla Cross Hybrid zit je lekkere ruim. Veel beenruimte, veel hoofdruimte. En je kunt de achterbankleuning verstellen.

Rijgedrag

Het moge duidelijk zij dat we hier te maken hebben met gezinsauto’s. En die dienen zich als geen ander voorspelbaar en comfortabel te gedragen. Doen zij dat ook? Jazeker! De Corolla Cross Hybrid is leverbaar met één aandrijflijn, bestaande uit een tweeliter viercilinder benzinemotor en een elektromotor. Die combinatie kennen we natuurlijk al langer, maar dit is de nieuwste, 5e generatie. Daarbij zijn diverse componenten kleiner en lichter geworden waardoor het geheel lichter en dus efficiënter zou moeten zijn. De aandrijflijn is goed voor 197 pk en 206 Nm koppel. Wel een kritische kanttekening: er mag maar 750 kilogram aan de trekhaak. Bij de Renault Austral mag 1500 kilogram aan de trekhaak.

Het weggedrag van de Corolla Cross Hybrid is dik in orde. Grote en kleine oneffenheden worden keurig door het onderstel weg gefilterd. Het stuurgedrag is voor het type auto ook goed. Wat tegenvalt zijn het bandenrumoer en het motorlawaai. Zoals zoveel Toyota’s is ook de Corolla Cross Hybrid uitgerust met een CVT. Nadeel ervan is dat bij stevig optrekken de motor nog steeds gaat loeien. Je moet eerst wat gasgeven en zodra de auto begint te versnellen het gas een beetje liften. De auto zal dan blijven versnellen. Dan is het minder rumoerig aan boord maar nog steeds niet vergelijkbaar met concurrenten die een normale automaat hebben.

Waar de Corolla een tweeliter viercilinder brandstofmotor heeft, daar doet de Renault het met een driecilindertje van maar 1,2 liter. Maar die wekt niettemin ook 200 pk op en 205 Nm op. Nu moet zo’n kleine machine wel veel meer toeren draaien dan die grote viercilinder, om de boel in beweging te zetten. En dat zie je terug in het brandstofverbruik. De Renault Austral scoorde tijdens onze verbruiksmeting een matige 1 op 14,7. De Corolla haalde fluitend 1 op 19.

De Renault kent vier regeneratiestanden om remenergie om te zetten in stroom. En er zit een keuzeknop in waarmee je het rijgedrag kunt aanpassen. Praktijk leert dat je hem het beste in Comfort laten staan. Dan rijdt hij het fijnste.

De Austral kan niet altijd verhullen wanneer hij de brandstofmotor bij schakelt. Op zulke momenten gaat er een merkbare schok door de aandrijflijn. Optioneel kun je de Austral uitrusten met vierwielbesturing, om de draaicirkel te bekorten. Dan draaien de achterwielen maximaal 3 graden mee. Iets dat we bijvoorbeeld ook kennen van dure Mercedes S-klasse. Alleen heeft het bij die auto zin omdat hij extreem lang is. Met een meerprijs van maar liefst 1.500 euro kun je je afvragen of het op deze Renault net zo zinvol is.

Veiligheid

Bij dit onderdeel is het tijd voor de Toyota Corolla Cross Hybrid om even ongegeneerd te shinen! Want als het om veiligheid gaat doen de Japanners niet lullig. Ze schroeven vrijwel alles dat ze aan systemen hebben standaard op de Corolla Cross Hybrid. Onder de noemer Safety Sense krijg je altijd een rijstrookassistent, adaptief grootlicht, een noodstopinstallatie die remt voor fietsers en voetgangers en ga zo maar door.

Ook op de Renault Austral is een keur aan aanvullende rijhulpsystemen beschikbaar, waarvan een aantal standaard wordt meegeleverd. Denk daarbij aan een noodremsysteem, rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. Voor dode hoek bescherming, adaptieve cruise control en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto ben je echter aangewezen op de optielijst of een duurdere uitvoering.

Gebruiksgemak

Trek je een achterportier open dan blijkt er een ‘hapje’ te zijn genomen uit zowel het portier als de dorpel/wielkast. Volgens Toyota stap je zo net makkelijker in en heb je net meer ruimte om bijvoorbeeld een kinderzitje te plaatsen. Wel jammer dat ze vervolgens de achterportier niet zo heel ver laten openzwaaien, dat had namelijk ook behoorlijk geholpen. Achter het stuur gezeten ziet het er een tikkie saai uit, maar alles is wel ergonomisch tip top in orde. Het zicht op de meters erg goed. Alles is duidelijk afleesbaar en eenvoudig te bedienen. De airconditioning werkt met draaiknoppen en druktoetsen, de radio zet je harder en zachter met een druktoets. Allemaal zoveel fijner dan al die menu’s van tegenwoordig. Het grote infotainmentsysteem zit mooi hoog op het dashboard. De portiervakken zijn nogal klein uitgevallen. Het zicht rondom is dan weer juist heel goed.

Trek je de deur open van de Austral dan denk je: hé dit ken ik al! En wel van de Mégane e-Tech Electric. Vooral in de wat duurdere uitrustingsniveau’s is het binnenste opgetrokken uit fraaie materialen. Het infotainmentsysteem is tot stand gekomen in samenwerking met Google, zodat je eenvoudig kunt luisteren naar muziek die je thuis al had op staan of in spreektaal de Austral aan kunt sturen.

Er zijn wel erg veel stengels achter je stuur aan. Vooral onhandig is dat de hendel van de automaat erg dicht bij de hendel van de ruitenwissers zit. Geinig is de verschuifbare armsteun. Die moet het eenvoudiger maken om onderweg het aanraakscherm te bedienen. Er gaat ook nog extra bergruimte onder schuil. Dat zit trouwens alleen op de automaat: kies je voor een handbak, dan krijg je een gewone middenconsole.

Winnaar

Beide auto’s zijn fijne allrounders. Met je gezin op pad is bij beide absoluut geen straf. Ze geven elkaar maar weinig toe. Het is meer dat de twee fabrikanten andere accenten leggen. Zo biedt de Toyota net wat meer standaard veiligheidssystemen en is de Renault wat stiller. Het interieur van de Austral is wat frivoler en dat van de Toyota vooral erg functioneel.

Ook qua prijzen, comfort en weggedrag gaat het behoorlijk gelijk op. Veel zal dus afhangen van je persoonlijke voorkeur. Maar uiteindelijk trekt de Renault wat óns betreft aan het langste eind omdat hij een flink grotere kofferbak heeft en omdat er bijna twee keer zoveel aan de trekhaak mag. En als je met je gezin op vakantie gaat zijn dat toch belangrijke pluspunten.

Op zoek naar een occasion?

Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Austral en Toyota Corolla Cross.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Renault Austral
Toyota Corolla Cross