Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Triotest Hyundai IONIQ 6 vs. NIO ET5 Touring vs. Polestar 2

8 december 2023 Welke elektrische auto is in dit deel van de markt werkelijk onderscheidend?

Als je in de markt bent voor een opvallende elektrische auto van pak ‘m beet 50 mille, kun je gaan voor de Hyundai IONIQ 6 of NIO ET5 Touring. Maar in Nederland is normaal doen al gek genoeg: op zoek naar de meest onderscheidende EV nemen we ook de vernieuwde Polestar 2 in onze vergelijking mee.

Ruimte

Een NIO kun je aan een laadpaal opladen, maar je kunt ook in één keer het complete batterijpakket wisselen. Dat gebeurt bij zogenaamde batterijwisselstations waarvan het merk er in ons land al een kleine 10 stuks heeft gerealiseerd. Daar kun je met elk type NIO terecht en dat betekent, dat de an sich bescheiden ET5 alsnog een wielbasis heeft van bijna drie meter. Daar profiteer je op de achterbank van, want de beenruimte is riant. 

Dat geldt helaas niet voor de hoofdruimte. Tenminste: niet wanneer je kiest voor een variant met een glazen dak. En omdat de achterbank laag in de auto staat, ondervind je weinig steun aan je benen. Dat laatste is een beetje een elektrische auto-kwaal. Ook de Hyundai en Polestar hebben er last van. Wanneer je langer bent dan 1.90 meter houdt de hoofdruimte ook niet over.  

Loze middentunnel

De Polestar is gebaseerd op een Volvo die ook verkrijgbaar is met een traditionele verbrandingsmotor. Dat verklaart de flinke, maar loze middentunnel. Net als de NIO heeft de Hyundai een fikse wielbasis, wat ook in de IONIQ resulteert in overvloedig veel beenruimte.

De kofferbakken dan. Er past 401 liter achterin de IONIQ 6 en 405 stuks achterin de Polestar. Dan kunnen er in de ET5 Touring heel wat extra pakken melk mee, dankzij zijn bagageruimte met minimaal 450 liter inhoud. Bovendien is de laadopening een stuk groter dan die van de Hyundai, want ook al lijkt de IONIQ 6 een hatchback: het glas gaat niet met de kofferklep mee omhoog.

De ET5 biedt geen frunk: de Hyundai en Polestar beschikken wél over opbergruimte voorin de auto. De capaciteit van de IONIQ 6 is met 41 liter een fractie groter dan die van de 2 met een inhoud van 35 liter. Je kunt in beide opbergruimtes echter een laadkabel kwijt. In de NIO moet je die onder de bagagebodem opbergen.

Rijgedrag

Van een voorwielaangedreven auto een achterwielaangedreven exemplaar maken, klinkt als een hele operatie. Bij een traditionele brandstofauto is dat ook ingewikkeld, maar bij een EV valt het mee. De gebruikte techniek is een stuk handzamer en toen Polestar ook nog de beschikking kreeg over een kleinere elektromotor, was de keuze gauw gemaakt. 

Een auto met achterwielaandrijving heeft geen aandrijfreacties in het stuur: dat rijdt wel zo rustig. En dat doet de Polestar sowieso. De cabine is knus of krap, afhankelijk van je lichaamsbouw. Maar het is van dit drietal de enige auto waar je echt in plaatsneemt: dat doet wat met de rijbeleving. De nieuwe elektromotor is goed voor een vermogen van 299 pk en 490 Nm (INZET). Er mag een aanhanger achter van maximaal 1.500 kilogram. Je bepaalt met je rechtervoet of je hard gaat of zacht. Dat klinkt logisch, maar de andere testkandidaten hebben daarvoor allerhande rijstanden. De Polestar niet en da’s wel zo overzichtelijk.

Onder de zonneklep door kijken

Overzichtelijk is ook een woord dat je zou kunnen gebruiken voor de zitpositie van de NIO. Hoewel het batterijpakket bij de Hyundai en Polestar eveneens onder de inzittenden schuilgaat, zit je in de ET5 echt ‘op de bok’: met een bovengemiddelde lengte moet je onder de zonneklep door kijken. Bij de jonge fabrikant werken medewerkers die bij BMW en Jaguar vandaan komen en dat kun je goed merken aan de scherpe besturing. De vering en demping is voor het mooie iets te hard, zeker aan de achterzijde. En hoewel de Touring mooi stil is, valt daardoor extra op dat de wind rond de buitenspiegels wervelt. Welke uitvoering je ook kiest: iedere ET5 heeft twee elektromotoren aan boord, goed voor 490 pk en 700 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt 1.400 kilogram.

Hyundai voert verschillende IONIQ-modellen: de 6 is het broertje van de 5 en wordt nadrukkelijk neergezet als de rijdersauto van de twee. Dat klopt, want de IONIQ 6 is een stuk sportiever geveerd en gedempt. Fijn in een snel genomen bocht, minder leuk op een klinkerweg. De krachtbron is gelijk aan die van de IONIQ 5, met - in ons geval - een elektromotor op de achteras, goed voor 229 pk en 350 Nm koppel. Net als de Polestar mag de Hyundai een aanhanger trekken van maximaal 1.500 kilogram.

Actieradius

De Chinezen vinden het praktijkverbruik van de ET5 schijnbaar erg spannend, want om de tripcomputer te kunnen resetten, heb je een code nodig. Je kunt wel vrijelijk over de diverse regeneratiemogelijkheden en spaarstanden beschikken, waarbij de Eco+ stand opvalt. Da’s een soort extra strenge spaarmodus, waarbij niet alleen de klimaatcontrole wordt uitgeschakeld maar zelfs de stroompunten en een deel van de rijhulpsystemen.

De Hyundai heeft ook diverse rijstanden en regeneratiemogelijkheden; van dit drietal is het de enige EV die je volledig met één pedaal kunt rijden. Bovendien helpt de klimaatcontrole mee om zo efficiënt mogelijk met de meegebrachte stroom om te gaan: zit je alleen in de IONIQ 6, dan wordt enkel jouw interieurdeel verwarmd of gekoeld. In de Polestar valt er heel wat minder te kiezen: je kunt alleen invloed uitoefenen op de mate waarin de 2 remenergie terugwint.

Gunstigste rijbereik met digitale buitenspiegels

NIO geeft voor de door ons gereden ET5 Touring met de 100 kWh batterij een rijbereik op van 560 kilometer. De Polestar heeft een theoretisch rijbereik van 655 kilometer, de Hyundai zou 614 kilometer ver moeten kunnen komen op één lading stroom. Dat haal je overigens alleen op standaard 18-inch wielen en met de digitale buitenspiegels waarvan onze testuitvoering is voorzien. 

Onze praktijktest vond onder uitdagende testomstandigheden plaats: we gingen namelijk de weg op, tegelijkertijd met herfststorm Ciarán. Bij een buitentemperatuur van 12 graden liet de verbruiksmeter van de IONIQ 6 een score zien van 17,9 kWh per 100 kilometer. Daarmee was het van dit drietal de zuinigste, want de Polestar kwam niet verder dan 19,4 kWh per 100 kilometer en de NIO bleef steken op 19,8 stuks.

Veiligheid

Bij NIO maakt een dashcam deel uit van de aanvullende veiligheidsuitrusting. Maar het ding staat wel altijd aan, waardoor we ook de ritten konden terugkijken van degenen die voor ons met de ET5 hadden gereden. Als je daar geen trek in hebt, kun je die functie ook uitzetten. 

De Hyundai is optioneel voorzien van digitale buitenspiegels. Het nut daarvan ontgaat ons, zeker nu we hebben gezien dat het niks bijdraagt aan het praktijkverbruik. Ze zorgen eerder voor ongemak, want als de zon er in staat, zie je hoofdzakelijk donkere vlakken. Wat je sowieso niet ziet, is diepte. En dat maakt achteruit inparkeren erg vervelend.

Bijbetalen voor adaptieve cruise control

De veiligheidsuitrusting van de Hyundai is afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Naar welke Polestar jouw voorkeur ook uitgaat; je zult altijd moeten bijbetalen voor zaken als adaptieve cruise control en actieve rijstrookassistentie.

Het lijnenspel van de ET5 is zo goed gelukt, dat niemand het nog heeft over die wonderlijke uitstulpingen voor de laser- en radartechniek. Achter het stuur zie je die sowieso niet, maar je hebt wel last van de hoofdsteunen - of passagiers - op de achterbank. Het achterraam is al niet groot, maar wanneer de achterbank bezet is, moet je op jouw buitenspiegels verder rijden.

Gebruiksgemak

Bij dit testonderdeel moeten we het niet alleen over de NIO zelf hebben, maar ook over de batterijwisselstations. Tenzij je de ET5 compleet met batterij koopt: in dat geval heb je bij zo’n Power Swap Station niets te zoeken, want dan zul je het moeten doen met de batterij die je bij de auto hebt gekregen. 

Kies je echter voor batterijhuur of de eigen leaseconstructie van de Chinezen, dan kun je rijkelijk putten uit alle accupakketten die in zo’n batterijwisselstation liggen opgeslagen. Of het nou om 75 kWh gaat, of - straks - exemplaren met 150 stuks. En of die batterijen nu laden met maximaal 125 kW, of met 180 stuks. Want zo gaat dat met die jonge fabrikanten: er worden continu verbeteringen doorgevoerd. We hebben tijdens de testweek zo’n batterijwissel gedaan en stonden in dik vijf minuten weer buiten, met een volle buik aan accu’s. 

Stroomverschil ook betalen

Het is wel goed om je te realiseren dat je bij zo’n Power Swap Station niet alleen betaalt voor het ‘swappen’ zelf, maar ook voor het verschil in acculading. Een voorbeeld: jij rijdt naar binnen met 10 procent resterend en vertrekt weer met een voor 90 procent volle batterij. Dan moet je die 80 procent verschil ook aan NIO betalen. 

De Nederlandse tarieven zijn op dit moment nog niet bekend, want ‘swappen’ is in ieder geval tot het einde van 2023 gratis. Kijken we over de landsgrenzen, dan zien we dat NIO in Noorwegen bijvoorbeeld een tientje per batterijwissel rekent en € 0,20 per kWh. Zoals gezegd ben je hoe dan ook een maandelijkse bijdrage verschuldigd voor het accupakket dat je hebt afgenomen. Wisselen mag, maar zolang je rondrijdt met een andere batterijgrootte dan je bij aanvang hebt afgesproken, betaal je ook het maandbedrag dat bij dat aantal accucellen hoort. 

Stemcommando’s in een vreemde taal

De ET5 Touring zelf dan. Het infotainment is inmiddels toe aan zijn tweede besturingssysteem, maar de voertaal van het robotje NOMI is nog altijd Engels. Het digitale knuffelbeest bespaart je weliswaar de zoektocht door allerhande menu’s, maar je moet de stemcommando’s in een vreemde taal geven. Bovendien reageerde het robotje niet op stemcommando’s van kinderen, die NOMI juist zo leuk vinden! 

Ondanks het feit dat NIO het infotainment recentelijk tegen het licht heeft gehouden, voelt het op sommige onderdelen nog altijd vrij omslachtig aan. Aan het menu van het stoelgeheugen is bijvoorbeeld geen touw vast te knopen. 

Met je NIO naar de fastfitter

Waar moet je naar toe wanneer je het menu niet snapt of je auto voor een onderhoudsbeurt wilt brengen? Daarvoor hebben de Chinezen KwikFit als servicepartner aangewezen. Je kunt niet zomaar bij elk filiaal van de fastfitter jouw NIO afgeven: daartoe heeft de fabrikant een veertigtal vestigingen geselecteerd, met een landelijke dekking.

Goed; er doen nog twee andere EV’s mee aan dit vergelijk. Van de Hyundai kun je weliswaar de batterij niet wisselen, maar omdat het laadsysteem op dubbele snelheid werkt, heb je aan een snellaadpaal in een oogwenk een volle batterij: de maximale laadsnelheid van de IONIQ 6 bedraagt 225 kW. 

Voorverwarmde batterijen

Dat haalt de Polestar niet, maar met 205 kW voor de door ons geteste uitvoering is het bepaald geen stumper. Voor het volledige testtrio geldt dat je zelf niet op zoek hoeft naar laadpunten onderweg: dat vogelt het navigatiesysteem voor je uit. De Hyundai verwarmt in het geval van een laadstop de batterijen vast voor; in de NIO kun je dat handmatig instellen. 

Wat is verder nog interessant om te melden? Nou, bijvoorbeeld dat de Hyundai ook stroom terug kan leveren. Hij heeft een stroompunt onder de achterbank en eentje bij de laadpoort, waar je andere elektrische apparaten op kunt aansluiten. Verder vind je in de Polestar blindelings je weg, omdat de automaker voor het infotainment de handen ineen heeft geslagen met Google. Wanneer je thuis muziek op had staan en je stapt in de auto, kun je gewoon verder luisteren naar je favoriete muziek. 

Tot slot nog wat praktische puntjes. Zo kraakt het dashboard van de IONIQ 6 vervaarlijk rond de monitor van de linker digitale buitenspiegel. De NIO mist een dashboardkastje, maar heeft wel een achterruitenwisser: dat kan de rest van dit trio niet zeggen! Het openen van het kofferdeksel van de Polestar levert je geheid vieze handen op, omdat de bedieningsknop bovenaan de bumper is bevestigd.

Prijs

De NIO ET5 Touring is er vanaf € 51.900 of € 1.349 in de maand. Dat maandbedrag is wellicht even schrikken, maar NIO hanteert een andere abonnementsvorm dan ‘zomaar’ private lease. Zo mag je meer kilometers maken - standaard zijn dat er 1.250 per maand – kun je maandelijks opzeggen en krijg je toegang tot het NIO House; da’s een soort club in plaats van een showroom. 
Er bestaat ook een ET5 sedan; die is 1.200 euro goedkoper en ook het maandbedrag pakt een paar honderd euro voordeliger uit.

De vanafprijs van de ET5 Touring is exclusief het accupakket. Daar moet je maandelijks een abonnement voor betalen van tussen de 169- en 289 euro, afhankelijk van de gekozen batterijgrootte. Anders moet je in één keer tot wel 21 mille bij leggen. Je kunt natuurlijk ook voor NIO’s eigen private lease kiezen; in dat geval zitten de batterijen bij je maandbedrag inbegrepen.

Hyundai is de voordeligste van de drie

De vernieuwde Polestar 2 is er vanaf € 51.200 of 699 euro in de maand, de Hyundai IONIQ 6 kost je minimaal € 45.895 of € 574 per maand. Daarmee is de Koreaan de voordeligste van de drie. De Hyundai heeft standaard 53 kWh aan accucellen onder de inzittenden liggen, goed voor een theoretisch rijbereik van 429 kilometer. De Polestar heeft meteen een 69 kWh grote batterij, waarmee je volgens de folder 546 kilometer zou moeten kunnen rijden en de NIO herbergt 75 kWh aan accu’s, goed voor 445 theoretische kilometers. 

Het maximale aantal verkrijgbare accucellen bedraagt 77,4 kWh voor de IONIQ 6 en 82 kWh voor de 2. Daar gaat NIO nu al dik overheen met 100 kWh aan batterijen. En dan zit er bij de Chinezen nog een 150 kWh groot accupakket in de pijplijn!

Zonder telefoon geen toegang

De Hyundai en de Polestar hebben in de eenvoudigste uitdossing nog geen warmtepomp. De Polestar moet het ook zonder een glazen dak en een digitale sleutel stellen: je kunt met je mobiele telefoon dus niet de auto in. Wat er bij NIO niet standaard op zit, zijn stoelverwarming en het robotje op het dashboard. 

Waar we het nog niet over hebben gehad, zijn de testuitvoeringen die we voor dit vergelijk hebben gereden. In het geval van de NIO is dat een ET5 Touring met het complete boekje d’r op, dus inclusief stoelmassage, robotje, gekleurde remklauwen, een prachtige speciaal lak, een elektrisch uitklapbare trekhaak en 20-inch wielen. Zit je in totaal op € 60.030, exclusief batterijen.

Dikke stereo 

Onze Polestar is een zogenaamde Long Range Single Motor met de 82 kWh grote batterij en het Pilot- en Plus Pakket. In dat geval profiteer je van de complete aanvullende veiligheidsuitrusting en heb je ook een dikke stereo en een glazen dak aan boord. Daar komen nog eens speciale wielen en een nappaleder interieur bij. In totaal hebben we het over 70.450 euro en dat is dan niet eens de duurste uitvoering waarin de 2 verkrijgbaar is… 

In dat licht bezien is de Hyundai een koopje: we hebben de allerduurste achterwielaangedreven uitvoering mee - de Lounge Sky - en die kost inclusief slaapstoelen, metallic lak en digitale buitenspiegels € 61.190. Er bestaat van de IONIQ 6 ook een vierwielaangedreven versie. Voor Polestar geldt tegenwoordig hetzelfde: vóór zijn facelift was de 2 nog voorwielaangedreven! De NIO is er alleen met vierwielaandrijving.

Levenslange garantie (met een batterijabonnement)

Tot slot nog de garantietermijnen. Bij NIO bedraagt die vijf jaar of 150.000 kilometer op de complete ET5 en acht jaar of 160.000 kilometer voor het batterijpakket. Zolang je de batterij erbij koopt tenminste. Neem je bij de automaker een abonnement af, dan profiteer je van levenslange garantie op de accu’s.

Polestar biedt twee jaar onbeperkte garantie en acht jaar of 160.000 kilometer op de benodigde batterijen. Voor de Hyundai geldt vijf jaar zonder kilometerbeperking voor zowel de auto als de accu’s.

Winnaar

De Polestar is niet goedkoop. Mensen hebben die meerprijs er bewust voor over en wij snappen wel waarom: de 2 komt het dichtst in de buurt van een conventionele auto en dat voelt vertrouwd. Geen poespas, maar gewoon een goed rijdende auto met volop gebruiksmogelijkheden. 

De Hyundai rijdt ook fijn, maar de aerodynamische vormgeving dient eigenlijk geen ander doel dan opvallen. De binnenruimte wordt er door beperkt maar belangrijker nog: de IONIQ 6 is niet eens noemenswaardig zuinig!

Onderscheiden op de verkeerde manier

Dan blijft de NIO over. De Chinezen hebben in dit deel van de markt de primeur met de eerste volledig elektrische stationwagen en de ET5 Touring is ook nog eens een model dat veel mensen fraai vinden. Er hangt alleen wel een complete disclaimer aan de auto, met zijn eigenaardige trekjes en die wonderlijke batterijhuurconstructie. Je kunt je ook onderscheiden op de verkeerde manier.

Dat je in dit deel van de markt geen Tesla of crossover rijdt, is in ons land al onderscheidend genoeg. En je hoeft deze auto’s natuurlijk niet vol te hangen met alle extra’s die de importeur er op heeft geschroefd! Wij zouden daarom voor de Polestar kiezen, omdat die EV in onze optiek de beste combinatie is tussen hoofd en hart.

Op zoek naar een occasion?

Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai IONIQ 6, NIO ET5 en Polestar 2.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Hyundai IONIQ 6
NIO ET5 Touring
Polestar 2