Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tweede EV is ruime gezinsauto

21 april 2023 Sportieve SUV: Cupra Tavascan

De Tavascan is de tweede geheel elektrisch aangedreven auto van Cupra. In 2024 is hij te koop maar de ANWB kan je nu al veel details vertellen. Toch nog maar even wachten met het aanschaffen van een andere gezinsauto?

De Tavascan is vernoemd naar een dorpje in de Pyreneeën dat bekendstaat om zijn prachtige landschap en natuur. Het is een sportief gelijnde SUV met ruimte voor een gezin. Hij staat op het platform van de concerngenoten VW ID.5 en Skoda Enyaq Coupé. Deze Tavascan heeft dus grofweg dezelfde afmetingen. Prijzen zijn uiteraard nog niet bekend maar een woordvoerder van Cupra meld wel dat de auto als een premium product in de markt wordt gezet en niet als prijskraker. Die VW en Skoda zijn er vanaf 50 mille dus het ligt in de lijn der verwachtingen dat de Cupra Tavascan zich ook in die prijsregionen zal bewegen. Kijk je naar het daadkrachtige, uitgesproken uiterlijk dan kan je stellen dat zowel Skoda als Volkswagen hier wat van kunnen leren. De Cupra Tavascan is in eigen huis ontworpen.

Meer elektrische modellen  

Hoe zat het ook alweer met Cupra? De naam Cupra was tot 2018 de toevoeging voor sportieve versies en uitvoeringen van diverse Seats. Maar in 2018 werd Cupra als zelfstandig merk in de markt gezet met als uitgangspunt dat de modellen geëlektrificeerd moesten zijn.

Cupra heeft momenteel vier modellen in zijn aanbod: de Leon, Leon Sportstourer en Formentor zijn hybride (de benzineversies van de Formentor zijn sinds vorig jaar geschrapt) en er is één volledig elektrisch model, de Cupra Born. En daar komt nu dus een tweede EV bij, deze Tavascan.

Cupra wil halverwege dit decennium jaarlijks een half miljoen auto’s aan de man brengen. Daarom komt het tot 2025 met drie nieuwe modellen: de op de nieuwe Audi Q3 gebaseerde Terramar, de kleine Urbanrebel en deze Tavascan. De aanloop tot de marktintroducie van de Tavascan is trouwens best lang geweest. Al in 2019 toonde Cupra op de beurs van Frankfurt een gelijknamige conceptcar. Gelukkig is Cupra best dicht in de buurt gebleven van de vormen van dit studiemodel.

Dikke elektromotoren…

Nou is een sportief uiterlijk natuurlijk leuk, maar maakt hij dat ook een beetje waar in motorisatie en rijgedrag? Dat laatste kunnen we natuurlijk nog niet checken maar de Cupra heeft in elk geval twee krachtige aandrijflijnen ter beschikking. De kleinste is een 286 pk krachtige voorwielaangedreven versie en er is een 340 pk krachtige vierwielaangedreven versie – die heet Tavascan VZ - met een elektromotor op de voor- en de achteras. De motor op de achteras levert 286 pk en 545 Nm koppel en die op de vooras 108 kW en 134 Nm! Gecombineerd leveren ze dus 340 pk. De Tavascan VZ is in principe een achterwielaandrijver maar als de situatie er om vraagt kan hij de voorste motor ook inschakelen. Bijvoorbeeld als je een sprintje wilt trekken van 0-100 km. Dat duurt dan maar 5,6 seconden. Voor een beter stuurgevoel heeft de VZ bovendien 21 inch wielen met low profile banden en hij heeft diverse rijstanden om het maximale eruit te halen of juist comfortabel en zuinig te rijden. Volgens Cupra zou de auto 520 km maximaal ver moeten kunnen komen op een lading stroom. Maar als het een beetje fris is buiten, en je gaat al dat vermogen gebruiken, dan zal dat natuurlijk aanmerkelijk minder zijn.

…en een zuinige(re) versie

Gelukkig er is ook nog de Endurance versie. Die heeft alleen de achterste van de twee motoren en levert dus 286 pk. Bij deze versie gaat het vooral om een maximum aan rijbereik. Zo heeft niet de enorme 21 inch wielen, maar 19 inch met gestroomlijnde wieldoppen. Volgens Cupra kan deze versie 550 km afleggen op een lading stroom – 30 km meer dus dan de VZ. Maar ook hierbij geldt natuurlijk dat weersomstandigheden en je rechtervoet een flinke rol spelen.

De Tavascan heeft altijd een 77 kWh groot, watergekoeld batterijpakket. Zodra je het stroompedaal loslaat en de Brakestand is geactiveerd, zal de aandrijflijn extra stroom regenereren door remenergie om te zetten in elektriciteit. Dat doet hij naar wens in 5 levels. Ga je naar een snellaadplaal dan slurpt hij de stroom net 135 kW naarbinnen. Het batterijpakket is dan in een half uur weer van 10 procent leeg 80 procent vol. Das netjes maar die 135 kW is niet baanbrekend. Het is de huidige norm in deze klasse.

Grote schermen en alles in menu’s

Het interieur ziet er sportief en modern uit. Opvallend is de zwevende balk in de middenconsole. Voor je neus prijkt een digitaal instrumentenpaneel en heb je een head up display met augmented reality. Het infotainmentscherm is 15-inch groot waarbij de plek van de diverse widgets naar je eigen voorkeur zijn aan te passen. En daarover gesproken; uiteraard is er ook een Cupra-app waarbij je vanaf je telefoon de airco vast kan aanzetten en het opladen van de auto kan regelen. Optioneel is een warmtepomp verkrijgbaar die de airco regelt zonder daarvoor stroom van het accupakket te gebruiken zolang hij aan een laadpaal staat; handig dus als je de auto voor de rit al verwarmt.

Achterin is ruim voldoende been- en hoofdruim, zoals dat ook in de Skoda Enyaq iV het geval is; dus ondanks de coupélijn. De kofferruimte is met 545 liter behoorlijk ruim – zeker gezoen de coupélijn van de auto.

Veel rijhulpsystemen

Zoals je mag verwachten van een moderne elektrische auto heeft de Tavascan een keur aan rijhulpsystemen. Naast obligate zaken zoals een waarschuwing voor kruisend verkeer, een rijkstrookassistent en noodstopsysteem pikken we er hier nog even dit uit: De Tavascan kan gebruikmaken van informatie die door andere auto’s is gedeeld in de Cloud. Zo weet hij bijvoorbeeld waar een auto met pech staat die voor een gevaarlijke situatie kan zorgen. Verder kan de adaptieve cruise control zelf de snelheid aanpassen omdat er een bocht of rotonde aankomt. Emergency Assist houdt de oplettendheid van de bestuurder in de gaten. Mocht de bestuurder nergens op reageren dan kan de Tavascan zichzelf stilzetten en de nooddiensten bellen.

Conclusie

Wat moeten we nou vinden van deze Cupra Tavascan? Voegt hij iets toe aan het aanbod van EV’s in Nederland? Ik denk het wel. De auto heeft een heel eigen uitstraling en voelt exclusiever dan de concurrentie uit eigen huis. Als hij rijdt zoals ie er uitziet, zijn er vast de nodige leaserijders die gaan twijfelen of ze wel een ID.5 of een Skoda Enyaq iV Coupé moeten hebben, of juist deze Tavascan.