Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Peugeot e-Rifter vs. Volkswagen ID.Buzz

7 april 2023 De Volkswagen stemt vrolijk, maar de Peugeot is praktischer

De Volkswagen ID.Buzz mag dan aaibaar zijn; de reïncarnatie van het iconische hippiebusje is ook peperduur. Bij Stellantis verkopen ze een goedkopere personenversie van hun lichte bedrijfswagen. Hoeveel glans behoudt de ID.Buzz in een vergelijk met de Peugeot e-Rifter?

Ruimte

De Peugeot wordt in vrijwel identieke vorm als Citroën en Opel aangeboden, zowel in een vijf- als een zevenpersoons variant. Omdat de Volkswagen vooralsnog uitsluitend met vijf zitplaatsen verkrijgbaar is, hebben we bij de Fransen een ‘korte’ versie laten aanrukken. Die is met een lengte van 4.40 meter een schoollineaal kleiner dan de ID.Buzz. Ondanks zijn typenaam is de Volkswagen maar 4.71 meter groot: dat zijn eerder de afmetingen van een ruimtewagen dan die van een personenbus. De wielbasis is echter 20 centimeter langer dan die van de e-Rifter en dat kun je op de achterbank goed merken: achterin de ID.Buzz heb je extra beenruimte tot je beschikking. Over hoofdruimte heb je vanwege de hoekige vormgeving in beide testkandidaten niets te klagen. 

De kofferbak van de Peugeot heeft een inhoud van minimaal 597- en maximaal 1.414 liter. Dat is met de drie losse stoelen die samen de achterbank vormen, neergeklapt. De bagageruimte van de Volkswagen is met de rugleuning overeind al bijna zo groot, met een inhoud van 1.121 liter. Klap je de achterbank plat, dan past er maar liefst 2.205 liter aan spullen achterin. Een vlakke laadvloer is in de ID.Buzz optioneel: voor net geen 700 euro koop je een soort veredeld bagagerek, dat je in de kofferbak kunt neerzetten. Daaronder kun je dan mooi de laadkabel kwijt, want de Duitsers hebben daarvoor niet voorzien in een speciale opbergruimte. Hetzelfde geldt voor de Fransen. 

In hoogte verstelbare hoedenplank

Hoewel de Peugeot van zichzelf al over een vlakke laadvloer beschikt, kun je ook de hoedenplank in hoogte verstellen. Op die manier creëer je kunstmatig een opbergvak voor de laadkabel. Wil je langere voorwerpen meenemen, dan kun je daarvoor in de e-Rifter de rugleuning van de passagiersstoel neerklappen. Dan moet die bewuste stoel alleen niet zijn voorzien van een armsteun, zoals in het geval van onze testauto: dan gaat de rugleuning maar tot halverwege.

Rijgedrag

We schreven het al eerder: eigenlijk is deze Volkswagen geen ‘Buzz’, maar een ruimtewagen. Hij staat ook op de bodemgroep van een personenauto, namelijk die van de ID.4. Hij is natuurlijk wel een flink stuk hoger én een paar honderd kilo zwaarder. Met 204 pk en 310 Nm koppel kun je nog altijd prima met het overige verkeer meekomen, maar de voor veel EV’s kenmerkende, venijnige duw in je rug blijft uit. Misschien maar goed ook, want vering en demping staan nadrukkelijk op comfort afgesteld. Verder voel je vanwege die hoge koets nadrukkelijker de rolbewegingen van de carrosserie. Sowieso bieden de voorstoelen weinig zijdelingse steun. En met de vormgeving van een witbrood is de Volkswagen onderweg ook niet heel stil.

De e-Rifter heeft de voortrein van een 3008 en de achterwielophanging van de Expert; zeg maar de bedrijfswagenvariant van deze EV. Die bonte mix pakt wonderwel goed uit, tótdat je op een korte oneffenheid stuit: daar ‘klapt’ de Peugeot lelijk overheen. Onder de motorkap ligt een 136 pk sterke elektromotor, goed voor 260 Nm koppel. De krachtbron heeft weinig moeite met de naar verhouding vederlichte e-Rifter: die weegt een kleine 1.700 kilogram, terwijl de Volkswagen net geen 2.500 kilo in de schaal legt. Maar de zit is aanmerkelijk slechter, dankzij de korte zittingen en de geprononceerde middenconsole. Wanneer je langer bent dan gemiddeld, zit je daar de hele tijd met jouw been tegenaan. Bovendien hoor je in de Peugeot niet alleen nadrukkelijk de rijwind, maar ook het geruis van de banden.

Actieradius

Het gebeurt nauwelijks meer dat een elektrische testauto onze verbruiksronde niet af kan maken, maar de e-Rifter heeft die twijfelachtige eer. De Peugeot heeft een batterijpakket van 50 kWh groot. Die accu’s waren vol toen we vertrokken, met een rijbereik van 230 kilometer. Ditmaal reden we binnendoor van Den Haag naar Lelystad Airport en bij aankomst was eigenlijk al duidelijk, dat we niet zonder te laden naar ons startpunt konden terugkeren. En inderdaad: na 165 kilometer moesten we een snellaadpaal opzoeken. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg over die afstand 21,8 kWh per 100 kilometer. 

Met de ID.Buzz kwamen we wél op een lading thuis. Sterker nog: van de 443 kilometer waarmee we van huis vertrokken, hielden we volgens de boordcomputer nog een kleine 170 kilometer over. Het stroomverbruik lag met 22 kWh per 100 kilometer fractioneel hoger dan dat van de Peugeot. De e-Rifter heeft een Eco-modus en een ‘Brake’-stand op de automaat, om zo ver mogelijk te komen op een lading stroom. Voor de Volkswagen geldt precies hetzelfde. Bovendien schakelt de ID.Buzz de verwarming aan de passagierskant uit, wanneer daar niemand plaatsneemt. In de Peugeot krijgt iedereen het koud, wanneer je de spaarstand inschakelt. Niet alleen de klimaatcontrole staat dan op een laag pitje, ook de prestaties worden teruggeschroefd. 

Remmen voor de rotonde

De regeneratie van de e-Rifter is beperkt. In eerste instantie lijkt dat bij de Volkswagen ook het geval, maar vervolgens schudt de EV toch de nodige snelheid af. De mechanische remmen heb je nog wel nodig voor de laatste kilometers. De ID.Buzz anticipeert verder op weginformatie die hij via de kaart van het navigatiesysteem en de camera’s van de aanvullende veiligheidsuitrusting krijgt. Remt -ie bijvoorbeeld uit zichzelf af voor een rotonde! Datzelfde navigatiesysteem draagt bovendien laadstops aan, wanneer jouw bestemming te ver weg ligt voor de resterende inhoud van het batterijpakket. De Peugeot geeft alleen een laadpaalsuggestie wanneer de stroom bíjna op is. En dat zijn dan geen snelladers, maar openbare laadpunten!

Veiligheid

De duurste ID.Buzz is leverbaar met een parkeerassistent met geheugenfunctie. Daaraan kun je merken dat deze Volkswagen helemaal van deze tijd is. Behalve dode hoek bescherming zijn de overige beschikbare rijhulpsystemen standaard aan boord. Een noodstopsysteem, verkeersbordherkenning, actieve rijstrookassistentie en ga zo maar door. De Peugeot kan moeilijk verbloemen dat de brandstofauto waarop deze e-Rifter is gebaseerd, alweer vijf jaar oud is. Adaptieve cruise control is bijvoorbeeld niet op de auto verkrijgbaar, evenals dode hoek bescherming. Het zicht rondom is van zichzelf gelukkig al in orde. Niet alleen vanwege het grote glasoppervlak, maar ook dankzij de uit de kluiten gewassen buitenspiegels. Dat is bij de Volkswagen niet anders.

Gebruiksgemak

Eerder deze test kwam al aan bod dat de Volkswagen voor een gezinsauto niet bijster praktisch is: het busje blijkt niet berekend op grote voorwerpen en voor een vlakke laadvloer moet je bijbetalen. Daar komt nog eens bij, dat de ID.Buzz voorlopig uitsluitend leverbaar is met lichte - en dus besmettelijke - bekleding. Je moet er niet aan denken dat een van de kinderen dan wagenziek wordt, temeer daar de achterramen van de Volkswagen niet open kunnen. De voorstoelen van de ID.Buzz zijn naar het midden toe in de cabine geplaatst. Daardoor is er ruimte genoeg voor een armsteun aan weerszijden van de stoel. Fijn tijdens het rijden, maar onhandig bij het uitstappen. 

De e-Rifter heeft zoals gezegd ook een armsteun die in de weg zit, maar de ramen kunnen zowel voor- als achterin open. Daarnaast heb je waar je maar kijkt opbergruimte voor handen: boven je hoofd, voor je neus én onder de vloer. Het binnenste van de Volkswagen is een lust voor het oog, maar is net als in de Peugeot opgetrokken uit harde plastics. De Buzz deelt niet alleen zijn onderstel met andere ID-modellen, dat geldt even goed voor de ergonomie van het dashboard. Je moet het aan boord dus grotendeels zonder traditionele bedieningsknoppen stellen, en de knoppen dié er zijn, zitten op vreemde plekken. 

Vieze handen

Neem bijvoorbeeld die van de achteruitverwarming: die zit links van het stuur, bij het knoppencluster van de verlichting! Verder zitten een groot aantal USB-aansluitingen ín de deuren: wees daar op bedacht, anders ligt je smartphone of spelcomputer bij het uitstappen op straat. Wat het de ergonomie aangaat, valt er op de Peugeot ook het een en ander aan te merken. Het aanraakscherm vraagt een ferme hand en de verwarming heeft weliswaar nog traditionele bedieningsknoppen, maar die liggen verzonken onder het dashboard. Hoe aaibaar de Volkswagen ook mag ogen: zijn vierkante vormen eisen hun tol bij het verkeerslicht - dat kun je nauwelijks zien - en tijdens het in- en uitladen. De rechte achterzijde wordt al snel ontzettend vies… en jouw handen dus ook, wanneer je die gigantische kofferklep probeert te openen. 

De duurdere versies van de e-Rifter hebben een separaat te openen achterruit, zodat je minder ruimte achter de auto nodig hebt. Dan het opladen van beide EV’s. Op straat zijn de busjes even snel, met een drie fase laadmogelijkheid. Maar aan de snellaadpaal ben je met de Volkswagen eerder weg, want die kan een laadsnelheid aan tot 170 kW. De Peugeot komt maar tot 100 kW. De batterijen worden echter niet voorbereid op een laadstop, dus in de praktijk pakken die snelheden lager uit. De ID.Buzz kwam bij ons tot 146 kW, de e-Rifter bleef steken bij 67 stuks. Tot slot wat laatste handigheidjes van de testkandidaten. Peugeot biedt de mogelijkheid om de e-Rifter aan de laadpaal voor te verwarmen. Dat kan de Volkswagen ook, en die heeft ook nog eens een belachelijk kleine draaicirkel: 11 meter, even groot als die van een Golf. Verder mag er een aanhanger achter de ID.Buzz van maximaal 1.000 kilogram. De Peugeot komt tot 750 stuks.

Prijs

Voorlopig ben je voor zo’n olijke Volkswagen een boel geld kwijt: de ID.Buzz is op het moment van schrijven alleen verkrijgbaar met een 77 kWh groot batterijpakket en dan kost de EV minimaal € 71.490 of 812 euro in de maand, wanneer je liever kiest voor private lease. Voor dat bedrag is de Volkswagen nog niet in twee kleuren uitgevoerd: dat kost 2.800 euro extra en verdubbelt de levertijd. Op een ‘standaard’ ID.Buzz moet je al driekwart jaar wachten! De Peugeot is net als de Volkswagen gebaseerd op een kleine bestelbus. Alleen kost -ie met een prijskaartje van € 41.741 of 599 euro in de maand bijna de helft! En dan is dit nog de duurste van de drieling: bij Stellantis verkopen ze het model ook als Opel en Citroën. Bij beide merken kun je al voor minder terecht. 

De Fransoos is uitsluitend leverbaar met 50 kWh aan accucellen. Behalve het feit dat de ID.Buzz voorlopig uitsluitend te verkrijgen valt met een groot batterijpakket, kun je bij Volkswagen alleen terecht voor de meest luxueuze uitrustingsniveau’s. Het goedkoopste exemplaar heeft bijvoorbeeld al elektrisch bedienbare schuifdeuren. De door ons gereden versie kost je dik 76 mille en daar zitten dan ook nog eens zaken op als 21-inch wielen en een parkeerassistent mét geheugenfunctie: de ID.Buzz zet zichzelf dan elke avond op dezelfde manier bij jou voor de deur. Op het batterijpakket verstrekken de Duitsers acht jaar of 160.000 kilometer fabrieksgarantie. De complete ID.Buzz komt in aanmerking voor twee jaar, zónder kilometerbeperking. Bij de Fransen geldt precies hetzelfde.

Winnaar

Maar liefst 22 (!) jaar hebben we op de Volkswagen ID.Buzz moeten wachten. In 2001 speelde de fabrikant voor het eerst met de gedachte om de oer-Transporter nieuw leven in te blazen. De afgelopen decennia schaafden de Duitsers aan talrijke studiemodellen. Het uiteindelijke ontwerp mist zijn uitwerking niet: de olijke EV tovert overal waar je komt een glimlach op ’t gezicht. Van dit tweetal is het de fijnst rijdende auto, met een modernere veiligheidsuitrusting en de meeste binnenruimte. Om over het flink grotere rijbereik nog maar te zwijgen! Maar ja, die prijs… 

En dan te bedenken dat de ID.Buzz alleen nog maar duurder gaat worden. Want er zitten nog een zevenzits versie, een heuse GTX - dat wordt een hele snelle - en een campertje in de pijplijn. Het publiek kan er geen genoeg van krijgen, maar dat zijn wel hele andere mensen dan de doelgroep van de oorspronkelijke Transporter. De Peugeot is nu de meest ‘volkse’ van de twee, hoewel 44 mille natuurlijk een hoop geld blijft. Voor zulke bedragen koop je bijvoorbeeld ook een Kia Niro EV of Tesla Model 3! Auto’s die misschien minder guitig zijn om te zien, maar wel meer rijcomfort bieden en verder komen op een lading stroom. Zo’n e-Rifter zou je dan eigenlijk alleen nog kopen om zijn binnenruimte. 

Gevoel vs. verstand

De ID.Buzz wint het wél van een reguliere personenwagen, omdat bij een aankoopbeslissing gevoel nu eenmaal zwaarder weegt dan verstand. En zo gaat het ook bij het aanwijzen van een winnaar in dit vergelijk: ondanks zijn praktische onvolkomenheden én het significante prijsverschil zijn we weerloos tegenover de Volkswagen.

Op zoek naar een occasion?

Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Peugeot e-Rifter en Volkswagen ID.Buzz.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Peugeot e-Rifter GT
Volkswagen ID.Buzz 1st Max