Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Renault Clio vs. Skoda Fabia

25 maart 2022 Ze bestaan nog: auto's op benzine!

In een tijd waarin milieubehoud en auto’s onlosmakelijk tot elkaar zijn veroordeeld, zou je bijna gaan vergeten dat er ook nog auto’s zijn zónder elektrische rijhulp. Wij vergelijken de nieuwe Skoda Fabia met de Renault Clio.

Ruimte

De Skoda Fabia staat op een heel slim platform dat er voor zorgt dat er een maximum aan binnenruimte is. Hij deelt dat platform met concerngenoten Audi A1, Seat Ibiza en VW Polo. Nou kunnen de technici van deze VAG-merken dat platform naar hartenlust (nou ja, binnen marges) langer en breder maken. En dat hebben de Skoda-techneuten dan ook zoveel mogelijk gedaan. Hij is 11 cm langer dan z’n voorganger en 5 cm langer dan de huidige Polo! Voorin zit je gewoon prima. Achterin is er zelfs voor mensen van 1 meter 90 lang voldoende beenruimte en ook de hoofdruimte is er niet verkeerd. En dan het kofferruim. Dat is echt groot voor een auto in deze klasse. Met de bank op z’n plek 380 liter en met alles weggeklapt 1.190 liter! Met die 380 liter is ie net zo groot als de achterbak van een Golf. Hij heeft een dubbele laadbodem, maar dat kost 150 euro extra. Die dubbele laadbodem is best handig, want zonder dat heb je een fikse tildrempel. En de laadvloer is ook niet vlak als je de leuning wegklapt.

Op de achterbank van de Clio is het allesbehalve ruim. Als je 1 meter 80 bent en ‘achter jezelf’ gaat zitten, dan prikken je knieën in de leuning van de voorstoel. Het voelt door de kleine zijruitjes en de donkere hemelbekleding nóg kleiner. Hoofdruimte is net aan. Voorin zitten lange mensen al snel met hun rechterbeen tegen de middenconsole. En dan de kofferbak. Die is volgens de folder 391 liter groot. Klap je de achterbank weg dan is de Fabia weer de grootste want de Clio heeft dan een oplopende laadvloer met 1.069 liter tot zijn beschikking. De rugleuning van de achterbank is trouwens standaard in delen neerklapbaar. Bij de Skoda moet je daarvoor bijbetalen. Inderdaad: dat zit in een pakket en kost je 360 euro. Ook hier een variabele bagagebodem maar alsnog ook een tildrempel. Bij beide is het zicht schuin naar achteren maar matig.

Rijgedrag

De Fabia is heerlijk rustig in z’n vering en demping. Het maakt hem tot een prettige auto om langere afstanden mee af te leggen. Neem overigens wel de tijd voor die afstand, want de Fabia is niet erg vlot. Zeker zolang je hem rijdt zoals de schakelindicator je adviseert, zit er weinig fut in. Dat komt omdat je dan nooit boven de 2.000 r/min komt en daar zit niet de meeste motorkracht. Ga je verder doortrekken in de versnellingen dan is hij een stuk vlotter maar dan maakt de motor behoorlijk wat herrie. Die driecilinder klinkt op toeren ook wat rauw. Rij je rustig dan is het keurig stil in de Fabia; je hoort alleen bandengeruis. Wat komt doordat de testauto grote 17-inch wielen heeft. Deze Fabia heeft een handgeschakelde… vijfbak! Niet meer van deze tijd, denk je dan. Maar de Fabia heeft hem eigenlijk ook niet nodig. Het is zo rustig aan boord dat je het geluid niet hoeft uit te zetten. En voor het verbruik heeft het ook geen nadelige invloed. De auto scoorde een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 18,9. De besturing is prettig rustig en keurig direct.

De Renault Clio tapt het uit een heel ander vaatje. Hij staat bekend als een sportieve auto. Dat merk je bijvoorbeeld in de besturing. Die is verdraaid direct. Das effe wennen. Het  onderstel is wat stug van afstemming. Z’n voorganger was echt te hard, dat is nu niet meer het geval. Maar op korte oneffenheden voelt hij nog steeds best stug – ook hier door de 17-inch wielen. Dat voelt onrustig aan. Ga je een robbertje stoeien dan is de Clio wel een heel vermakelijke auto. Hij reageert levendig op het gaspedaal. Het enige dat wat roet in het eten gooit is de handgeschakelde zesbak. Die voelt wat hakerig aan. Net als in de Fabia is er ook in de Clio flink wat bandengeruis hoorbaar. En op snelwegtempo hoor je een licht zingen van de aandrijving. Laten we het er op houden dat dat aan deze testauto ligt. Irritant is het in elk geval wel. We kwamen tot een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15,8.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid zijn beide auto’s keurig bij de tijd. Beide hebben standaard een noodstopsysteem dat voetgangers en fietsers herkent. De Clio heeft de mogelijkheid om tegen meerprijs een 360 graden camera te laten monteren – de Fabia heeft een achteruitrijcamera maar geen 360 graden camera. Maar bij de Fabia kun je een waarschuwing bestellen voor verkeer achter de auto. Dat kan bij de Clio dan weer niet.

De Clio heeft een rijstrooksassistent, cruise control en lane departure warning. Gelukkig zijn ze niet heel hinderlijk aanwezig. De Fabia kan in de duurdere uitvoeringen autonoom binnen zijn rijstrook rijden op de snelweg. Wat alleen wel heel vervelend is zijn de bedieningsknoppen van de cruise control. Zo activeer je hem met een knop op het stuurwiel maar gebeurt er verder niks. Je zoekt je vervolgens kleurenblind en dan blijkt dat de echte bediening aan een stengel zit die uit het zicht zit; achter de stuurwiel.

Gebruiksmogelijkheden

Skoda gebruikt sinds jaar en dag de kreet Simply Clever. Daaronder verstaat het merk allerlei kleine slimmigheidjes die het leven veraangenamen. De ijskrabber in de benzineklep en de plu in het portier kennen we zo langzamerhand wel. Maar wat dacht je van een hangmat in de kofferbak waar je je jas in kwijt kunt? Of een USB-aansluiting naast de binnenspiegel voor het geval je een dashcam wilt ophangen. En leeslampjes achterin die ook de bestuurder uit kan doen! In de kofferbak zit een extra flap aan de vloerbekleding. Die klap je bij inladen over de bumper heen zodat de lak is beschermd bij laden en lossen. Kijk, slimme dingen! Fijn is verder dat je de airco voor een deel bedient met druk en draaiknoppen. Voor een deel, want als je iets meer wilt moet je toch weer een menu in. Verder kun je je telefoon via Apple Carplay koppelen. En heb je een uitneembare bekerhouder voorin. Das handig, als je voor twee man hete koffie gaat halen in de winkel van het tankstation en je handen niet wilt branden. En dan heb je achterin ook nog ‘ns  extra bekerhouders.

Een ergernis bij de Fabia zijn de knoppen op het stuurwiel. Die raak je al snel onbedoeld aan, zodat je de radio zomaar op een andere zender zet. De Clio heeft ook knoppen op het stuur maar die zijn wat dat betreft veel beter geplaatst. De Renault heeft een mooi groot, rechtopstaand infotainmentsysteem. Dat laat zich heel eenvoudig bedienen. Hulde: de airco bedien je gewoon met knoppen! Ook voor minder belangrijke functies hoef je niet alsnog een menuutje in. Ook hier Apple Carplay en een digitaal instrumentarium. Irritant is de manier waarop je de kofferklep opent. De ontgrendeling zit in de achterbumper verwerkt waardoor je altijd vieze handen hebt. Leuk detail: de achterportieren open je met deurgrepen die verstopt zitten in de C-stijl, zoals de Alfa Romeo 156 dat vroeger ook had. Bij het instappen moet je wel even opletten dat je niet je hoofd stoot want de instap is krap. En de passagiers achterin moeten het zonder stroompunten en ventilatieroosters doen.

Prijzen en uitvoeringen

Ze mogen dan minder schadelijke stoffen uitstoten, EV’s en hybrides zijn ook best duur. Veel mensen zouden best milieuvriendelijker willen rondrijden in bijvoorbeeld een elektrische auto (EV) maar kunnen zich dat eenvoudigweg niet permitteren. Een benzinegestookte nieuwe auto is al duur zat! Dat begrijpt men ook bij Renault, die de Clio daarom aanbiedt voor een prijs van onder de 20 mille: € 19.790 om precies te zijn. Ga je ‘m private leasen, dan zit je rond de 280 euro als vanafprijs. Voor dat geld krijg je de Life-versie met een 90 pk sterke driecilinder. De compacte gezinsauto heeft altijd een rijstrookassistent, een noodstopsysteem voor voetgangers en fietsers, een rijstrook-assistent, cruise control en verkeersbordherkenning. De toevoeging GPF in de typenaam staat in goed Frans voor Gasoline Particle Filter. Hij heeft met andere woorden een roetfilter dat de uitstoot van fijnstof reduceert. Het levert hem een energielabel B op. De testauto is duurder dan de genoemde 19 mille, namelijk € 25.390. Het is dan ook de duurste versie van de Clio, de RS Line. Die heeft allerlei fraaie sportaccenten aan het exterieur, zoals een diffusor, zwarte stootlijsten, een ovale uitlaat en in het interieur een rijke uitrusting met bijvoorbeeld een groter infotainmentscherm, fraaie sportstoelen en rode accenten. De testauto heeft dan ook nog ‘ns als optie een 360-graden-camera en dode hoek bewaking. De garantie tot slot: die bedraagt 2 jaar zonder kilometerbeperking.

Net als de Clio is ook de Skoda Fabia scherp geprijsd maar de vanafprijs is wel net bóven de twintig mille: € 20.290. In de private lease moet je denken aan 330 euro per maand. De testauto is een 1.0 TSI Greentech Business Edition, met een driecilinder benzinemotor goed voor 95 pk. Die is er vanaf 23 mille maar ’ons’ exemplaar heeft nog wat extra pakketten en dan hangt er plots een prijskaartje aan van 28 mille. De Fabia heeft een prima standaarduitrusting. We noemen LED-lampen en een rijstrookassistent plus een noodstopassistent die fietsers en voetgangers herkent. En natuurlijk zit hij vol met de typische Skoda Simply Clever handigheidjes, waarover verderop meer. De testauto heeft een extra fraai interieur met stoffen bekleding en zogenaamde ‘Copper’-accenten. Verder heeft ie climate control en een groter aanraakscherm. De genoemde pakketten omvatten onder meer adaptieve cruise control en lane assist (samen in staat tot autonoom rijden op de snelweg), een achteruitrijcamera, een waarschuwing voor verkeer achter de auto, verkeersbordherkenning én navigatie. De garantietermijn is vier jaar met een maximum van 100.000 km.

Winnaar

De Renault Clio en de Skoda Fabia bewegen zich in een deel van de markt waar de concurrentie moordend is. Geen wonder dus dat deze twee auto’s erg aan elkaar zijn gewaagd. Allebei hebben ze hun unieke punten. Zo heeft de Clio een uitgesproken design en is sportief, waar de Fabia juist vooral ruim is en comfortabel. In bijvoorbeeld veiligheid doen ze niet voor elkaar onder. Het zijn dus details die het verschil maken. De Renault Clio heeft de scherpste vanafprijs en de betere private lease prijs. Vooral door het systeem van pakketten kan de prijs van de Skoda Fabia aardig oplopen. Maar hij biedt uiteindelijk ook meer binnenruimte en heeft een aantal heel handige zaken waar je elke dag wat aan hebt. Persoonlijke smaak en persoonlijke omstandigheden zullen dus meewegen. Ben je met z’n tweeën en wil je vooral iets moois en sportiefs dan kunnen we je deze Clio erg aanraden – helemaal in deze R.S Line-uitvoering. Heb je een gezin en wil je zoveel mogelijk ruimte, dan kun je niet om de Fabia heen. Wij roepen de Fabia in deze test uit tot de winnaar, maar begrijpen het heel goed als je het niet met ons eens bent want ook de Clio is een verdraaid goede auto!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst, een autokostenberekening inclusief afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Clio en Skoda Fabia.