Chinese auto’s, dit weten we tot nu toe

Een overzicht van de Chinese automerken, hoe, wat en waar

In het Nederlandse straatbeeld doemen steeds meer Chinese auto’s op, voornamelijk elektrische SUV’s. De Chinese vierwieler had weliswaar een slechte start, maar door samenwerking met diverse Europese automerken timmert-ie hard aan de weg. De koper lijkt desondanks toch nog een beetje huiverig, want hoe zit het met de bouwkwaliteit van de auto, het onderhoud, de garantie en service?

De allereerste Chinese auto in ons land was de Landwind. Deze SUV werd in 2005 op de Europese markt geïntroduceerd en scoorde extreem slecht in botsproeven. In 2009 probeerde het merk het nog eens met de CV9, maar ook dat model werd geen succes. Daarna werd het stil, tot in 2019 de Chinese SAIC Motor de MG ZS op de Europese markt bracht. Splinternieuw – de nieuwe modellen hebben overigens niets te maken met de oude – voor een mooi prijsje.

De Chinese auto’s zijn over het algemeen goedkoper dan de gevestigde merken, maar er wordt nu eenmaal niet alleen op prijs gekozen. Hoewel een goedkope elektrische auto voor menig Nederlander als muziek in de oren klinkt, de consument kiest ook op gevoel, en aspecten als garantie en betrouwbaarheid zijn ook essentieel.

Geely biedt veel gemak

Mocht je vraagtekens hebben bij auto’s van Chinese makelij, dan is het wellicht goed te weten (voor wie dat nog niet wist) dat een aantal Europese automerken in Chinese handen liggen. Zoals MG dus, maar ook Volvo, overgenomen door het Geely.

De elektrische Polestar 02 die je tegenwoordig steeds meer ziet rijden, is ook een telg uit de Chinese Volvo-familie. Je krijgt bij deze auto twee jaar fabrieksgarantie, acht jaar op de accu en twaalf jaar tegen roest. Een pro is dat je voor onderhoud naar de dichtstbijzijnde Volvodealer rijdt.

Voor Geely’s plugin hybride Lynk & Co 01 geldt dat de auto wordt opgehaald voor onderhoud. Deze SUV biedt de keuze uit koop of een maandelijks opzegbaar autoabonnement, inclusief onderhoud, verzekering, wegenbelasting en garantie. Deel je de auto, dan heb je de mogelijkheid een beetje van je geld terug te verdienen. Koop je de Lynk & Co, dan word je geconfronteerd met een vrij omslachtig en modulair ingericht garantiesysteem. Variërend van zes maanden (aandrijfonderdelen) tot en met vier jaar/120.000 kilometer (12 jaar carrosserie).

Europese samenwerkingen

MG heeft op dit moment twee elektrische modellen op de Nederlandse markt: de ZS EV en de Marvel R. Binnenkort komt daar de elektrische MG5 bij. Allen met een fabrieksgarantie van zeven jaar/150.000 kilometer. Het van oudsher Britse automerk valt in Nederland onder Van Mossel Automotive Group. Hier kun je de MG’s  aanschaffen en terecht voor onderhoud.

Dan heb je de elektrische Aiways U5, ontworpen door twee heren die hun sporen hebben verdiend bij merken als Volvo en Volkswagen. Deze SUV heeft een standaardgarantie van vijf jaar/150.000 kilometer. Ook Aiways U5 is alleen via internet verkrijgbaar, hoewel je de auto kunt bezichtigen in Kudelstaart, onder de rook van Schiphol. Aiways heeft een samenwerking met Profile, dus voor onderhoud hoef je niet ver te rijden.

Seres met een Tesla-gedachte

Bij de totstandkoming van de elektrische Seres was Martin Eberhard, een van de grondleggers van Tesla, van de partij. Alleen de Seres 3 is momenteel in Nederland verkrijgbaar, met de 5 en het vlaggenschip 7 onderweg. Dit merk is door de Green Mobility Group Europe en financial dienstverlener Actua geïmporteerd in Nederland en kent op dit moment negen in Nederland strategisch gelegen servicecentra. Standaard fabrieksgarantie is twee jaar/120.000 kilometer en op het accupakket acht jaar/120.000 kilometer. In combinatie met de EV-polis, een landelijke allriskdekking, wordt de garantietermijn vijf jaar op de totale auto. De acht jaar/120.000 kilometer op de capaciteit van de accu blijft.

MG ZS EV

De elektrisch JAC

Als laatste noemen we de elektrische SUV JAC iEV7S die een samenwerkingsverband heeft met Volkswagen en door het Belgische e-Drive geïmporteerd is. De JAC wordt via Auto Gelissen Sittard verspreid in ons land en heeft een standaardgarantie van drie jaar. Tegen een meerprijs wordt de garantie uitgebreid met vijf jaar en acht jaar op de batterij. Onderhoud gebeurt bij de garage waar je ’m fysiek koopt.

Subsidie en bereik

Qua actieradius liggen de bovengenoemde merken redelijk dicht bij elkaar, tussen de 300 en 450 kilometer. Deze elektrische auto’s zijn momenteel ook als leaseauto verkrijgbaar. De subsidie voor de elektrische auto van Chinese makelij is hetzelfde als voor alle andere elektrische auto’s.

Houd onze site in de gaten, want er komen nog meer Chinese automerken naar Nederland, zoals de Xpeng. Daarover later meer.