Smart denkt groot
8 april 2022 Eigenzinnig automerk blaast zichzelf met elektrische crossover nieuw leven in
Het is al een tijdje stil rond Smart. De eigenzinnige stadsautofabrikant blijkt echter springlevend: de Duitsers trokken deze week het doek van een nieuw model, dat het merk op zijn grondvesten doet schudden.
Zolang Smart bestaat, kampt het stadsautomerk met financiële problemen. Dat is inmiddels al een kleine drie decennia (!) aan de gang. In een poging die impasse te doorbreken, bood moederbedrijf Mercedes-Benz de helft van de Smart-aandelen in 2019 aan bij het Chinese Geely. Eveneens geen kleine jongen in de autowereld: het concern biedt onderdak aan merken als Volvo, Polestar en Lynk&Co.
Samen bedachten de bedrijven een nieuwe strategie voor Smart. De Duitsers en Chinezen lijken tot de conclusie gekomen, dat de ideale stadsauto niet persé klein hoeft te zijn. Sterker nog: de wielbasis van de #1 is even groot als de complete Smart zoals we die tot nog toe kennen!
Dubbele bodem
Met een totale lengte van 4.27 meter heeft de #1 de afmetingen van een Renault Captur. Een over 13 centimeter verschuifbare achterbank maakt, dat je moeiteloos zowel passagiers als hun bagage kunt meenemen. Voor dat laatste beschikt de Smart over opbergruimte voor- én achterin de auto. In de traditionele kofferbak vinden we een dubbele bagagebodem, waaronder je de benodigde laadkabels kunt opbergen.
Het concept van een ‘grote’ Smart is niet nieuw: in 2004 kwam het merk al met de oorspronkelijke ForFour, een kleine gezinsauto die notabene in Nederland werd gefabriceerd. De typenaam bestaat nog steeds, maar wordt tegenwoordig gebruikt om de vijfdeurs versie van de kleinste Smart mee aan te duiden.
Niet in zitten alstublieft
Was de ForFour begin 2000 in feite een kleine ruimtewagen, de #1 is - geheel volgens de laatste mode - een cross-over. Hoe het is gesteld met de beschikbare been- en hoofdruimte achterin, moeten we helaas nog even schuldig blijven: de exemplaren die tijdens de wereldpremière werden onthuld, betroffen een voorserie en daarin mocht niet worden gezeten.
Van binnen is goed te merken dat Mercedes nog altijd nauw bij Smart betrokken is. We zien een prominent digitaal scherm, dat net als bij ‘Das Haus’ over artificiële intelligentie beschikt. De cross-over ‘leert’ dus van jouw gebruiken. Of je het mooi vindt dat alles aan boord glimt en blinkt, is een kwestie van smaak. Al kunnen we ons voorstellen, dat de voordeliger versies over een wat minder protserig interieur beschikken.
Grootst mogelijke compliment
Mercedes en Geely hanteren een strikte rolverdeling wat het de Smart nieuwe stijl aangaat: de Chinezen gaan over de techniek en productie, de Duitsers tekenen voor het ontwerp. Afgaand op het uiterlijk van de #1 had het ook andersom kunnen zijn, want in Azië vinden ze imitatie het grootst mogelijke compliment. De nieuwe Smart heeft dan ook wel erg veel weg van de oorspronkelijke Mini Countryman. Waar de #1 in ieder geval niet op lijkt, is de oer-Smart. Al zou je de optionele tweekleurige koets als eerbetoon kunnen zien aan de kenmerkende rolkooi van de Smart van toen.
Sinds 2017 verkoopt Smart in Nederland uitsluitend nog elektrische auto’s. Ook de #1 heeft een volledig elektrische aandrijflijn, en wat voor één: het batterijpakket is maar liefst 66 kWh groot, goed voor een theoretisch rijbereik van maximaal 440 kilometer. Niet verkeerd voor een stadsauto, net als de standaard 3 fasen laadmogelijkheid en de maximale laadsnelheid van 150 kW.
Deelauto in eigen kring
Niet alleen het aantal accucellen is imposant, ook het prestatiepotentieel maakt indruk. De enkele elektromotor van de #1 is goed voor 272 pk, 343 Nm koppel en een trekgewicht van 1.600 kilogram. Iedere Smart wordt standaard geleverd met een panoramadak en de mogelijkheid om door middel van een app telefoonsleutels aan te maken. Op die manier kun je de cross-over in eigen kring als deelauto gebruiken.
In Nederland moet de nieuwe Smart vanaf maart 2023 te koop zijn. De verkoop geschiedt door middel van zogenaamde pop-up stores bij de bestaande Smart-dealers: de #1 komt dus niet gebroederlijk zij aan zij met de bestaande modellen in de showroom te staan. De verwachting is zelfs, dat de ForTwo en ForFour binnen afzienbare tijd via een zijdeur zullen verdwijnen.
Hoewel er officieel nog geen prijzen bekend zijn gemaakt, gonsde tijdens de wereldpremière door de gangen dat de #1 bij ons rond de 40.000 euro moet gaan kosten. Een serieus bedrag. Het is dan ook te hopen, dat die hashtag in de typenaam minder vluchtig blijkt dan op social media het geval is.
Deel deze pagina