Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Eerste rijtest Hyundai IONIQ 5

3 mei 2021 Koreanen vergroten voorsprong op andere makers van elektrische auto's

Met de volledig elektrische IONIQ 5 dreigt Hyundai de concurrentie opnieuw op achterstand te zetten. En niet zo'n klein beetje ook!

Hyundai introduceerde in 2016 diens eerste volledig elektrische gezinsauto: de IONIQ electric. De Koreaan had flippers aan het stuur om te bepalen hoeveel remenergie er werd teruggewonnen, er zat een speciale stand op de klimaatcontrole waarbij alleen het gedeelte waar de bestuurder zit werd verwarmd en het batterijpakket was vloeistofgekoeld, zodat je onbeperkt kon snelladen. Het duurde even, maar inmiddels hebben de meeste andere elektrische auto’s zulke handigheidjes ook aan boord. Maar in 2021, nog geen 5 jaar na hun allereerste EV, dreigen de Koreanen de concurrentie opnieuw op achterstand te zetten. 

Met een lengte van 4.64 meter is de IONIQ 5 langer dan de meeste semi-terreinwagens. Breder ook trouwens: met de buitenspiegels erbij moet je rekening houden met 2.15 meter! De EV is niet voor niks zo groot: zo kun je in de bodem de nodige batterijen kwijt en de binnenruimte is gigantisch! De wielbasis is maar liefst 3 meter, waardoor jij je op de achterbank in een limousine waant. De beschikbare voorzieningen dragen ook aan dat gevoel bij: stoelverwarming bijvoorbeeld en een elektrisch verschuifbare achterbank.

De auto van de buurman

Maar ook als je laptop bijna leeg is, biedt de IONIQ uitkomst: de EV kan tegen meerprijs namelijk elektriciteit teruggeven. Via een stopcontact onder de achterbank tap je stroom, rechtstreeks uit het batterijpakket. Met de laadaansluiting aan de buitenzijde zou je zelfs de elektrische auto van de buurman kunnen opladen! Dat gaat dan wel via een huis-, tuin- en keukenstopcontact, dus je moet de volgende dag niet ergens heen moeten. Al was het maar, omdat je eigen batterij tegen die tijd natuurlijk leeg is.

De kofferbak van de Hyundai is minimaal 527- en maximaal 1.578 liter groot. Afhankelijk van de gekozen uitvoering krijg je er voorin nog eens 24- tot 57 liter bij: elektromotoren nemen nu eenmaal weinig ruimte in. Hoewel je over opbergruimte niets te klagen hebt, zou je nog meer spullen hebben kunnen meenemen als de Koreanen de achterruit niet zo vlak in de kofferklep hadden gelegd. Maar goed; het oog wil natuurlijk ook wat.

Geen verlegen type

Als eigenaar van een IONIQ 5 moet je geen verlegen type zijn, want onderweg trek je een hoop bekijks! Niet alleen wat het de gebruiksmogelijkheden aangaat, is dit een elektrische auto van de toekomst: de Hyundai oogt ook zo. Tegelijkertijd hebben de Koreanen er wat knipogen naar hun eigen verleden in verwerkt; juist die mix van retro en futuristisch maakt van de IONIQ zo’n blikvanger.

De Hyundai is leverbaar met twee verschillende batterijgroottes, waarmee je in de eenvoudigste configuratie al 384 kilometer ver komt. Onze testauto heeft geen 58-, maar 73 kWh aan batterijen aan boord. Op papier bedraagt de actieradius dan maximaal 481 kilometer. Verder beschikt ook deze Hyundai weer over flippers aan het stuur om zélf te bepalen hoeveel remenergie je terugwint bij het lossen van het stroompedaal. En je moet er even naar zoeken, maar ook de ‘Driver Only’-functionaliteit van de klimaatcontrole keert terug. Die zit nu alleen weggestopt in een menu van het infotainmentsysteem, zoals dat bij veruit de meeste functies het geval blijkt. Gelukkig kun je de radio en de verwarming nog wel in een handomdraai harder of zachter zetten.

Even snel als een Porsche Taycan (aan de laadpaal dan)

Bij een publiek laadpunt laadt de IONIQ 5 met 3 fasen: genoeg om na een nachtje slapen weer met volle accu’s op pad te kunnen. Maar snelladen kan de Koreaan dankzij een nieuw platform met snelheden tot 232 kW. Dat komt omdat hij de stroom niet met de gebruikelijke 400 Volt naar binnen slokt, maar met wel 800 stuks! Bij een geschikte snellaadpaal heb je er dan in 5 minuten 100 kilometer extra actieradius bij; een prestatie die tot voor kort was voorbehouden aan een exoot als de Porsche Taycan. En dat voor de helft van het geld!

De eenvoudigste IONIQ 5 kost € 43.500. Voor dat geld heb je het kleinste batterijpakket en een elektromotor op de achteras, goed voor 170 pk en 350 Nm. De Hyundai is in die configuratie ook leverbaar met een groter batterijpakket en een sterkere krachtbron. Wij rijden de derde variant; dit vierwielaangedreven topmodel, dat ook een elektromotor op de vooras heeft en zo 305 pk en 605 Nm levert. Het trekgewicht van deze versie bedraagt 1.600 kilogram; standaard is dat 750 stuks. Daar is de prijs dan ook naar: de voordeligste vierwielaangedreven IONIQ komt op € 54.500. Welke uitvoering je ook kiest: je beschikt altijd over 5 jaar fabrieksgarantie, 8 jaar – of 160.000 kilometer – garantie op de batterijen en een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting.

Lees hier onze rijtest van de Hyundai IONIQ 5

Lees hier meer over elektrisch rijden