Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest vernieuwde Mazda2 vs. Volkswagen Polo

3 december 2021 De Mazda stuurt beter, maar de Volkswagen is praktischer

Zowel de Mazda2 als de Volkswagen Polo ondergingen recentelijk een opfrisbeurt. Daarbij werd de Duitser aanmerkelijk steviger onder handen genomen. Maar betekent dit ook, dat de Polo de betere kleine gezinsauto is van de twee..?

Ruimte

Als je de testauto’s naast elkaar ziet staan, lijkt de Mazda een stuk kleiner dan de Volkswagen. In werkelijkheid valt dat mee: de Polo is hoofdzakelijk breder. Hoewel de wielbasis van de Japanner een paar centimeter groter is dan die van de Duitser, kunnen lange volwassenen achterin de Polo eenvoudiger hun hoofd en benen kwijt dan op de achterbank van de 2. In beide gevallen verhindert een uit de kluiten gewassen middentunnel dat je op die plek een derde passagier meeneemt. De Mazda mist een variabele bagagebodem. Dat veroorzaakt allerlei ongemak, zoals een hoge tildrempel en een ongelijke laadvloer. De 2 is op de achterbank niet ruim, maar dat geldt voor de B-segmenter in zijn geheel: wie langer is dan 1.90 meter, zit met zijn linkerbeen tegen de deur- en zijn rechter aan de middenconsole geplakt. Het ruimtetekort is zelfs zo groot, dat de passagiers achterin hun bekerhouders moeten delen met de personen voorin! De kofferbakinhoud is met minimaal 255- en maximaal 887 liter eveneens bescheiden. Achterin de Polo kun je minimaal 355 liter bagage kwijt, of 1.125 stuks wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt. Bovendien is de bagagebodem variabel, al moet je daar wel voor bijbetalen, net als voor een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. Leg je de rugleuning plat, dan tref je een flinke kier tussen de achterbank en de kofferbak aan, waar gemakkelijk kleine spulletjes tussen kunnen verdwijnen.

Rijgedrag

Zowel de Mazda als de Volkswagen bieden geen elektrische rijondersteuning. Zeker in het geval van de 2 kun je daar jouw vraagtekens bij zetten, want bij diens vorige facelift introduceerden de Japanners juist een mild hybride uitvoering van de kleine gezinsauto. Volgens de importeur is de schadelijke uitstoot van een Mazda2 met een reguliere verbrandingsmotor echter nauwelijks groter dan die van een exemplaar met een grotere startmotor, terwijl zo’n mild hybride wel duurder is in aanschaf. De Duitsers verkopen weliswaar modellen met elektrische rijondersteuning, maar niet van het maatje Polo. Onder de kap van onze testauto ligt daarom een 95 pk en 175 Nm sterke driecilinder benzinemotor. Niets meer en niets minder. Ook deze vernieuwde Polo rijdt weer met een vanzelfsprekendheid die je saai zou kunnen noemen, maar wat in werkelijkheid natuurlijk een prestatie van formaat is. Onze enige aanmerkingen betreffen de overmatige afrolgeluiden van de banden en de werking van de automaat: da’s een exemplaar met dubbele koppeling en zeven verzetten. Laat je die ongemoeid, dan schakelt de transmissie razendsnel op. Goed voor het verbruik, maar tijdens het inhalen heb je liever wat extra vermogen voor handen. De DSG heeft weliswaar een sportstand, maar terugschakelen gaat onverminderd traag. De sportstand van de Mazda zit verstopt aan de voet van de keuzehendel van de zestraps automaat. Sneller wordt de 2 er niet van, wel rumoeriger! Sowieso draait de 90 pk en 151 Nm sterke viercilinder al 3.000 toeren wanneer je na 19.00 uur ’s avonds over de snelweg rijdt. De zitpositie achter het stuur is in de Mazda hoger dan bij de Volkswagen: daardoor ervaar je meer rolbewegingen van de koets. De besturing van de 2 is dan weer aangenaam communicatief. Het trekgewicht van de Mazda blijft met 900 kilogram achter bij dat van de Volkswagen. De Polo weet namelijk raad met een aanhanger van 1.000 kilo.

Verbruik

Mazda levert de 2 in ons land met twee benzinemotoren. Dat zijn beide viercilinders. Wij reden het krachtigste exemplaar mét automaat, op papier goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5. In de praktijk kwamen we tot een score met soortgelijke cijfers, maar wel in een andere volgorde: 1 op 15,8. De Volkswagen Polo wordt verkocht met drie driecilinder benzinemotoren, waarvan het vermogen uiteenloopt van 80- tot 110 pk. De door ons beproefde 95 pk sterke versie met automaat moet volgens de folder genoegen nemen met 1 liter benzine per 17,9 kilometer. De Duitsers stellen zich daarmee bescheiden op, want wij behaalden een score van 1 op 19.

Veiligheid

De Mazda2 stamt oorspronkelijk uit 2014, de huidige Polo verscheen in 2017 op de markt. Dat hij een paar jaar jonger is, wil echter niet zeggen dat de Duitser een modernere veiligheidsuitrusting biedt. De Japanner was bij diens introductie namelijk al behoorlijk bij de tijd, met dode hoek bescherming, een noodstopsysteem met voetgangersherkenning, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Voor het complete pakket aan reddende engelen zal je alleen de duurste uitvoering moeten kopen, want los bijbestellen gaat niet. De Polo heeft geen waarschuwing voor kruisend verkeer en je kunt er in tegenstelling tot de Mazda geen 360 graden camera op krijgen. Wat er wél op zit, is de mogelijkheid om op de snelweg autonoom binnen jouw eigen rijbaan te rijden. Dat heeft de Mazda dan weer niet. Bovendien is het hulpsysteem bij Volkswagen al aanwezig vanaf het tweede uitrustingsniveau. Ook het zicht rondom is bij de Volkswagen beter. Vanwege het bescheiden glasoppervlak zie je achter het stuur van de Mazda bitter weinig. Gelukkig heeft de 2 een stel uit de kluiten gewassen buitenspiegels!

Gebruiksgemak

Tegenwoordig hebben nieuwe Volkswagens een digitaal instrumentarium. Dat wil zeggen dat zo’n beetje alle traditionele bedieningsknoppen zijn verdwenen. De opgefriste Polo heeft de belangrijkste gelukkig nog: de volumeknop van de radio. Maar wil je de kachel bedienen, dan moet dat door te vegen of te drukken. Dat gaat niet ongezien, en dus moet je jouw ogen van de weg halen. De Mazda heeft voor alles wel een knop. Zelfs voor het infotainmentscherm, dat je bedient met een handige ‘joystick’ tussen de voorstoelen. Het scherm zelf is alleen niet zo groot: daaraan kun je goed merken dat de 2 alweer wat ouder is. De Japanners weten ondanks het leeftijdsverschil toch meer sfeer te creëren aan boord, met dank aan het verzorgde – en in ons geval zelfs tweekleurige - interieur. En hoewel het maar een kleine auto is, biedt de Mazda de uitrusting van een paar marktsegmenten hoger. Keyless entry, automatische verlichting, stuur- en stoelverwarming, een head-up display: je kunt het allemaal bestellen. Wat dat betreft, kunnen de Duitsers nog een voorbeeld aan de Japanners nemen: de deuren en de middenconsole van de Polo zijn bekleed met knalhard kunststof en starten doe je nog met een sleutel. En dan te bedenken dat onze testuitvoering de een-na-duurste versie is die je kunt kopen! Qua gebruiksgemak mogen de Japanners dan weer bij Volkswagen in de leer, want achterin de Mazda vind je geen stroompunten of haakjes voor je boodschappentassen. De Polo biedt zulke zaken weer wel.

Prijs

De voor- en achterzijde van de gefacelifte Polo zijn voortaan gemodelleerd naar het evenbeeld van zijn grote broer de Golf. Het instrumentarium is tegenwoordig digitaal. Verder is de veiligheidsuitrusting van de Volkswagen verbeterd. Voor al dat moois betaal je minimaal € 19.990 of € 329 per maand, wanneer je liever kiest voor private lease. De eenvoudigste Polo wordt aangedreven door een 80 pk sterke, driecilinder benzinemotor en beschikt onder andere over handmatige airconditioning en buitenspiegels in kleur. De prijslijst van de vernieuwde Mazda2 begint bij € 17.990. Private leasen kan vanaf € 299 in de maand. In 2019 werd de Japanner al eerder beetgepakt. Toen kreeg de kleine gezinsauto onder andere een aangepaste grille, LED-lampen en extra rijhulpsystemen. Bij de nieuwste opfrisbeurt is gewerkt aan de geluidsisolatie, Apple CarPlay wordt voortaan standaard ondersteund en je kunt zowel voor de buitenzijde als het interieur uit een stel nieuwe kleuren kiezen. Je betaalt minder dan bij Volkswagen, maar krijgt meer spulletjes. Een in ongelijke delen neerklapbare achterbank bijvoorbeeld - daarvoor ben je bij de Duitsers op een meeruitvoering aangewezen - twee in hoogte verstelbare stoelen en cruise control. Onder de motorkap ligt een viercilinder benzinemotor, goed voor 75 pk. De uitvoeringen die wij hebben meegebracht, zijn een 95 pk sterke Polo Style en een Mazda2 Signature, goed voor 90 pk. Beide testkandidaten hebben een automatische versnellingsbak. Dat brengt het prijskaartje voor de Volkswagen op € 28.440. Dit specifieke type Mazda krijg je pas mee, wanneer je eerst € 28.190 bij de verkoper achterlaat. Hoewel de betrouwbaarheid van het merk niet ter discussie staat, is het toch fijn om te weten dat je de eerste 3 jaar - of 100.000 kilometer - in aanmerking komt voor fabrieksgarantie. Volkswagen gaat nog een stapje verder: daar mag je vier jaar bij de garage aankloppen met eventuele klachten. De eerste twee jaar geldt er dan ook nog eens geen kilometerbeperking.

Winnaar

Ondanks zijn leeftijd slaat de vernieuwde Mazda2 nog altijd geen modderfiguur in het B-segment. Zijn veiligheidsuitrusting is bij de tijd, de afwerking van hoog niveau en het stuurgedrag mag voor menig alternatief als voorbeeld gelden. Maar het is wel een heel klein autootje en met automaat ook nog eens behoorlijk rumoerig. Dat de Nederlandse importeur de Mazda niet duurder heeft willen maken dan noodzakelijk en daarom is weggebleven bij een mild hybride variant, valt te prijzen. Het bedrag dat je voor de 2 verschuldigd bent, is echter onverminderd hoog. De Volkswagen is even goed aan de prijs, maar de Polo is van dit tweetal wel de meest praktische. Je kunt er beter in zitten, er passen meer spullen in en onderweg kun je - al dan niet draadloos - je telefoon opladen. Kleine zaken die het leven gemakkelijker maken. Voor een soortgelijk gevoel moet je de Mazda helemaal volhangen met snuisterijen. Van dit duo geven wij daarom de voorkeur aan de Volkswagen.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda2 en Volkswagen Polo.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Mazda2
Volkswagen Polo