Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest BMW iX3 vs. Volvo XC40 P8

19 april 2021 De BMW is een slag groter, maar de Volvo biedt (veel!) meer vermogen

Hoewel BMW al in 2013 met het bouwen van elektrische auto's begon, staat hun tweede EV pas sinds kort in de showroom. Precies op tijd om de degens te kruisen met de allereerste elektrische Volvo, de XC40 P8. Die is op papier kleiner en goedkoper, maar tijdens onze praktijktest blijken de twee semi-terreinwagens alsnog aan elkaar gewaagd.

Ruimte

Voor een 1-op-1 vergelijk had BMW eigenlijk een elektrische X1 moeten maken, of Volvo een XC60 op stroom. Die uitvoeringen bestaan echter (nog) niet. Ondanks het feit dat beide EV’s in een ander segment opereren, geven de semi-terreinwagens elkaar op de achterbank maar weinig toe. Misschien dat je achterin de BMW een fractie meer hoofdruimte hebt, omdat de rugleuning van de achterbank te verstellen valt. In de kofferbak zien we wel degelijk verschil. Achterin de iX3 kun je minimaal 510 liter aan bagage kwijt, de XC40 blijft op 413 liter steken. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan blijft de BMW in het voordeel: de SUV weet dan raad met 1.560 liter bagage, waar de Volvo niet verder komt van 1.289 stuks. In beide gevallen lever je 40 liter bagageruimte in wanneer je niet voor een brandstofexemplaar- maar een volledig elektrische uitvoering van de cross-overs kiest. De laadkabel past bij de BMW achterin. In de Volvo heb je de keuze uit twee opbergplekken: er huist een speciaal vak onder de laadvloer, maar je kunt hem ook kwijt in de tweede kofferbak op de plaats waar je normaal gesproken de verbrandingsmotor aan zou treffen. De Duitsers hebben de motor even goed achterin liggen. Zij hebben echter besloten de loze ruimte onbenut te laten: zonde!

Rijgedrag

Als je de recente ontwikkelingen bij Volvo volgt, denk je misschien dat ze daar niets van elektrische auto’s moeten hebben. De Zweden hebben daarvoor immers een apart merk opgericht: Polestar. Maar niets is minder waar, want ook in Göteborg zetten ze vol in op groene mobiliteit. Sterker nog: in 2030 zou er geen Volvo meer zonder elektromotor verkocht moeten worden. Deze XC40 P8 is de eerste EV waarvoor je bij de Zweden terecht kunt. Hoewel de Polestar 2 als een totaal andere auto in de markt is gezet, gaan onder de koets van deze XC40 exact dezelfde bodemgroep én aandrijflijn schuil. De semi-terreinwagen heeft dus twee elektromotoren - een op de voor- én eentje op de achteras - en die leveren samen 408 pk en 660 Nm.

Daarmee biedt de elektrische SUV het prestatiepotentieel van een volbloed sportwagen: hij trekt vanuit stilstand in 4,9 seconden op naar 100 km/h. Bij 180 kilometer per uur is de koek op. Alle Volvo’s zijn tegenwoordig afgeregeld op die topsnelheid met het oog op de verkeersveiligheid. Daarnaast weegt de XC40 P8 een forse 2.120 kilo. Van dergelijke zwaarlijvigheid hebben meer EV’s last die zijn afgeleid van bestaande brandstofauto's. Door het relatief lage zwaartepunt stuurt de XC40 P8 verrassend strak, wat nog eens wordt versterkt door het feit dat hij vierwielaandrijving heeft. Helaas zit er maar weinig gevoel in de stuurinrichting. Wat jammer is, want de auto reageert wel direct op de bewegingen van het stuurwiel. Het verwerken van lange oneffenheden gaat heel comfortabel; met korte richels heeft de Volvo meer moeite. De achteras wil dan een beetje gaan ‘slaan’. Omdat de P8 een EV is, verwacht je dat het muisstil is aan boord. Standaard wordt de Zweed met 19-inch wielen geleverd, maar onze testuitvoering stond op 20-inch exemplaren met breed en laag rubber. Dat zier er tof uit, maar de banden laten zich onderweg nadrukkelijk horen. De iX3 is eveneens gebaseerd op een bestaande brandstofauto. De semi-terreinwagen legt maar liefst 2.260 kilogram in de schaal. Nu hebben ze bij BMW uitstekende onderstelspecialisten werken, dus het is niet zo dat de crossover je in bochten schrik aanjaagt. Dat je van jouw plek schuift, komt eerder door de stoelen. Die pakken voor zo’n grote auto klein uit en dan had onze testuitvoering nog wel speciale sportexemplaren aan boord! De elektromotor van de iX3 is 286 pk en 400 Nm sterk. In een brandstofauto zijn dat imponerende cijfers, maar vanwege zijn forse leeggewicht ervaar je de BMW hooguit als vlot. Toch een gevoelig puntje voor een fabrikant die zichzelf als sportief manifesteert. EV’s die comfortabel en stil zijn, daarvan zijn er immers al genoeg (en ook voor heel wat minder geld!). Het laat onverlet dat de iX3 een fijne reiswagen is, met een aangenaam hoge zitpositie. 

Verbruik

Het belangrijkste getal dat je in een elektrische auto wil aflezen, is jouw actieradius. In kilometers graag. Maar dat gaat in deze Volvo dus niet! Hij vermeldt alleen door middel van een percentage hoe 'vol' de batterijen nog zijn. Op het moment dat je een getal ziet, heb je nog maar 50 kilometer rijbereik. Maak je een langere rit, dan bepaalt de XC40 dus eigenlijk wanneer jij pauzeert. De importeur laat weten dat er al veelvuldig door klanten over is geklaagd. Een ‘over the air’-update moet dit probleem verhelpen, maar voor wanneer die gepland staat, is op het moment van schrijven nog onbekend. De elektrische Zweed heeft een flink batterijpakket van 78 kWh, goed voor een rijbereik van 418 kilometer. Tijdens onze vaste verbruiksronde, vanuit Den Haag op (binnendoor) en neer (snelweg) naar de luchthaven van Lelystad, bleek de Volvo niet bepaald zuinig: hij scoorde een verbruikscijfer van 19,4 kWh per 100 kilometer. De XC40 heeft een maximale laadsnelheid van 150 kW. Aan een snellaadinstallatie slokt hij de stroom dan gulzig naar binnen en kun je na een minuut of twintig weer op pad. Zulke snelheden haal je echter niet bij een publieke laadpaal, maar dankzij een 3 fasen laadmogelijkheid ben je er in ieder geval van verzekerd dat een nachtje slapen voldoende is voor een volle batterij. De BMW beschikt over dezelfde laadsnelheid en -mogelijkheden. Het batterijpakket van de iX3 is 80 kWh groot, waarmee je op papier een rijbereik hebt van 459 kilometer. In de praktijk legden wij moeiteloos onze actieradiusproef van 220 kilometer af, waarna we volgens de boordcomputer nog 177 kilometer verder hadden kunnen rijden. Opvallend was het gemiddelde verbruik tijdens die rit: dat bedroeg 17,6 kWh per 100 kilometer. Opmerkelijk zuinig voor zo’n grote en zware auto! BMW gaat er dan ook prat op dat zij de energiedichtheid van het aantal accucellen zo hoog mogelijk hebben gemaakt. In gewone mensentaal komt dat er op neer, dat de iX3 verder zou moeten komen met minder batterijen. Op basis van onze verbruiksscore lijkt daar geen woord van gelogen!

Veiligheid

Een pluspunt voor beide EV's is de rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Bij Volvo is die standaard, maar ook bij de Duitsers hoeft er niet voor de verschillende rijhulpsystemen te worden bijbetaald. Van adaptieve cruise control en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde van het voertuig tot dode hoek bescherming en actieve rijstrookondersteuning: alle denkbare reddende engelen zijn aan boord. Het glasoppervlak van de iX3 loopt ver naar beneden door, maar de raamstijlen zijn fors. Daardoor zie je minder om je heen dan je lief is. Een 360 graden camera biedt uitkomst, maar die moet helaas weer wél van de optielijst komen. Ook het zicht van de Volvo laat rondom te wensen over. Bovendien werkt de adaptieve cruise control van de XC40 minder soepel, omdat de Zweedse crossover bij het detecteren van een voorganger niet alleen vaart mindert, maar ook direct begint met het terugwinnen van remenergie. Dat is voor de inzittenden én het achteropkomend verkeer weinig comfortabel.

Gebruiksgemak

Door de pook van de automaat in de ‘B’ van ‘Brake’ te zetten, kun je de BMW met één pedaal rijden: je hoeft de remmen nauwelijks nog te gebruiken. Onze leenauto maakte een uniek motorgeluid, voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau. Dat geld kun jij jezelf besparen, want hoewel er een heuse filmcomponist mee aan de gang is gegaan, komt de klank nog het dichtst in de buurt van een tram die bij de halte wegrijdt. Ook wanneer je alle speciale instellingen laat voor wat ze zijn, maakt de crossover efficiënt gebruik van remenergie die anders verloren zou gaan. De iX3 benut bijvoorbeeld de navigatiekaart en de camera’s van de rijhulpsystemen om te bepalen of de semi-terreinwagen snelheid afschudt wanneer je het stroompedaal loslaat, of juist een flink eind uitrolt. De Volvo mist een dergelijke koppeling, maar beschikt wel over speciale rijstanden. Die zitten echter diep in een menu weggestopt. De ergonomie is er helaas niet op vooruitgegaan sinds Volvo diens infotainmentsysteem rechtstreeks door Google laat aansturen. Hoewel de navigatie soepeler werkt en de XC40 bijvoorbeeld gewoon doorgaat met het afspelen van de muziek die je in de woonkamer al had aan staan, kun je niet meer eenvoudig door de menu’s ‘swipen’. Daar waren wij nou altijd zo enthousiast over! De Volvo mag 1.500 kilogram aan de trekhaak hebben. Voor een elektrisch aangedreven auto is dat best bijzonder. Ter vergelijking: de BMW komt maar tot de helft!

Prijs

Van dit tweetal is de Volvo het voordeligst, met een vanafprijs van € 55.495. Voor dat geld beschik je nog niet over het glazen dak, de dikke stereo, elektrisch verstelbare stoelen en draadloze laadmogelijkheid voor je telefoon, waarvan onze testauto was voorzien. Wil je erbij rijden zoals wij in de begeleidende video doen, dan verlangt de Volvo-dealer € 69.490 van je. In de basis is de iX3 flink duurder dan de XC40 P8. Voor de BMW ben je minimaal € 67.500 kwijt. Een aantal zaken waarvoor bij de Zweden moet worden bijbetaald, zitten bij de Duitsers echter bij de prijs inbegrepen. Een panoramadak en elektrisch verstelbare stoelen bijvoorbeeld. In de door ons gereden High Executive-trim beschik je verder over sportstoelen, 20-inch lichtmetalen wielen en de mogelijkheid om door middel van handgebaren bepaalde functies van het infotainmentsysteem te bedienen. Onder de streep betaal je dan € 74.800, waarmee het aanvankelijke prijsverschil met de Volvo is geslonken van 12- naar een dikke 5 mille. Ga je private leasen, dan zijn de maandbedragen voor beide testkandidaten niet mals. De XC40 is dan opnieuw het voordeligst, met rond de 600 euro in de maand. Voor de iX3 ben je als particulier elke vier weken bijna € 1.000 kwijt.

Winnaar

De Volvo is letterlijk en figuurlijk krachtiger dan de BMW, met zijn sloot aan vermogen en een dubbel zo hoog trekgewicht. Qua binnenruimte is alleen de kofferbak van de iX3 daadwerkelijk groter. In de praktijk ontlopen ook de prijskaartjes elkaar niet veel. Moeten we dan een favoriet aanwijzen, dan kiezen we voor de XC40. De BMW is van dit duo weliswaar de meest efficiënte EV, maar de Volvo veruit de leukste!

Bekijk onze afzonderlijke rijtesten van deze testkanidaten:
BMW iX3
Volvo XC40 P8

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW iX3 en Volvo XC40 P8.