Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zijn er al goedkope elektrische auto's?

'Elektrische auto's zijn duur' is een veelgehoorde uitspraak, maar klopt dat wel? De ANWB doet een rondje langs de verschillende showrooms en gaat op zoek naar de betaalbare elektrische auto.

Wie op zoek gaat naar de allergoedkoopste elektrische auto, komt bij de Skoda Citigo-e iV uit, die voor 23.390 euro in de boeken staat. Maar ga je vervolgens op de website van Skoda kijken, dan blijkt die kleine elektrische stadsrakker uitverkocht. Zijn Spaanse tweelingbroertje, de Seat Mii Electric is nog wel beschikbaar, net als het origineel, de Volkswagen e-Up!. Beide kosten een paar tientjes meer in de aanschaf dan de Skoda. De Up! is als enige van de drieling ook nog te leveren met een benzinemotor en die versie is aanzienlijk goedkoper. Omdat laden een stuk goedkoper is dan benzine tanken en ook onderhoud gemiddeld goedkoper zal zijn, verdien je die meerprijs voor een groot deel terug tijdens het gebruik van de auto.

Opvallend zijn de private lease-bedragen van de Seat en de Volkswagen, vanaf respectievelijk 388 en 406 euro. En dat terwijl de Skoda eind vorig jaar nog te leasen was voor 199 euro per maand! Dat bleek een tijdelijke aanbieding, maar ook voor 250 euro per maand ging de elektrische Citigo als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank. Naar nu blijkt was ook die prijs erg scherp, gezien het forse maandbedrag dat nu voor de vergelijkbare Seat en Volkswagen moet worden betaald.

Die grote verschillen hebben waarschijnlijk te maken met de strenge uitstootregels waaraan fabrikanten dit jaar moeten voldoen. Wanneer de gemiddelde uitstoot van al hun in Europa verkochte auto’s boven een bepaalde grens komt, moet de fabrikant vele miljoenen of zelfs miljarden euro’s aan boetes betalen. Elektrische auto’s drukken die gemiddelde uitstoot flink en daarom kan het voor fabrikanten interessant zijn deze tegen heel scherpe prijzen aan te bieden. Dat is gunstig voor consumenten, maar heeft ook een keerzijde: wanneer een fabrikant voldoende elektrische auto’s heeft verkocht, dan zal de prijs stijgen of is de auto langere periode niet verkrijgbaar. Wees er dus snel bij als een mooie aanbieding voorbij komt, je kunt daar veel mee besparen!

Tot 4000 euro subsidie op een elektrische auto 

Smart, Renault en Dacia

Smart friste onlangs haar modellen op en zowel de ForTwo als de ForFour zijn enkel nog als volledig elektrisch model te krijgen. Met een vanafprijs van net geen 24.000 euro ontlopen ze de drieling van de Volkswagen-groep prijstechnisch weinig, al is de actieradius een stuk kleiner, net als de binnenruimte trouwens. Ondanks de vergelijkbare aanschafprijs is de elektrische Smart ForFour overigens wel al voor 309 euro per maand te private leasen.

Smart ontwikkelde de ForFour samen met Renault, die dezelfde basis gebruikte voor de Twingo. Ook daarvan is nu een volledig elektrische versie aangekondigd. De kleine Renault krijgt dezelfde 82-pk sterke elektromotor als de Smart, maar niet diens kleine accu. In plaats daarvan kiest Renault voor een groter pakket, waarmee de Twingo ZE volgens de WLTP-test maximaal 220 kilometer ver zou moeten komen. Eind 2020 staat de Twingo ZE bij de dealers, een prijs is nog niet bekendgemaakt. 

Ook Renault-dochter Dacia heeft een goedkope elektrische auto aangekondigd, de Dacia Spring Electric. Dat is in de basis dezelfde auto die Renault sinds 2019 als K-ZE in China verkoopt voor een vanafprijs van minder dan 8000 euro. Zo goedkoop zal de auto in Europa door onder andere aanvullende veiligheidsuitrusting en belastingen vermoedelijk niet worden, maar Dacia zal maar wat graag de titel goedkoopste elektrische auto in de wacht willen slepen. Wordt dit de eerste elektrische auto onder de 20.000 euro?

Elektrisch rijden voor 7000 euro

Citroën zal zeggen van niet, want zij presenteerden onlangs de Ami. Dit zeer eenvoudige elektrische stadswagentje heeft in Frankrijk een vanafprijs van circa 7000 euro. Er zitten wel een paar addertjes onder het gras: zo bedraagt de topsnelheid slechts 45 kilometer per uur en is het in feite geen auto maar een elektrische brommobiel (zoemmobiel?). Daarnaast is ook de capaciteit van de accu beperkt en kom je maximaal 70 kilometer ver, terwijl enige luxe aan boord schittert door afwezigheid. 

Toch is het een interessante stap van Citroën, omdat zo’n eenvoudige 45km-auto voor veel situaties wél voldoet. Zo kan het bijvoorbeeld een prima tweede auto zijn voor mensen die in en rondom de stad wonen en is de Ami ook heel geschikt als deelauto. Het is dan ook niet geheel toevallig dat de Citroën zijn publieksdebuut zal maken als deelauto in Parijs, waar zelfs zestienjarigen al van de Ami gebruik kunnen maken. In Nederland zijn deze jongeren voorlopig nog veroordeeld tot de elektrische fiets of elektrische brommer.

Aanschafsubsidie en flinke kortingen

Het zal je waarschijnlijk niet zijn ontgaan, maar sinds kort is er een aanschafsubsidie van respectievelijk 4000 en 2000 euro voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's. Er zit echter wel een plafond aan het aantal auto's waarvoor jaarlijks subsidie beschikbaar is en dus stunten diverse merken met flinke kortingen om maar zoveel mogelijk mensen naar hun showroom te lokken. De combinatie van een forse aanschafsubsidie en deze extra kortingen maken een nieuwe elektrische auto bereikbaarder dan ooit tevoren.

MG was de eerste met een extra korting van 4000 euro voor particuliere kopers bovenop de aanschafsubsidie. Onder aan de streep betaalt de consument dus een kleine 23.000 euro voor een auto die eigenlijk voor 31 mille in de boeken staat. Renault en Nissan hebben het voorbeeld van MG inmiddels gevolgd en geven eveneens 4000 euro korting op de Leaf en Zoe.

Bekijk alle elektrische auto's die nu op de markt zijn