Eerste rijtest Volkswagen ID.3
31 juli 2020 Hoe rijdt de belangrijkste Volkswagen in jaren?
De last op de schouders van de Volkswagen ID.3 is torenhoog. De volledig elektrische gezinsauto wordt in Wolfsburg beschouwd als hun Golf van de toekomst. Heeft de langverwachte EV inderdaad zoveel potentie?
Type auto en prijs
Volkswagen bestempelt de ID.3 op voorhand als een icoon. Voor de fabrikant is de volledig elektrische gezinsauto van dezelfde betekenis als hun Kever en Golf. Maar personenwagens worden niet als legende geboren: die status moeten ze verdienen. En de ID.3 beleeft nu niet bepaald een vlekkeloze start. De productie van de EV startte eind 2019 al, maar softwareproblemen zorgden er voor dat tienduizenden klantauto’s op gigantische parkeerterreinen in de buitenlucht eindigden. Daar moest de geplaagde software handmatig worden geüpdatet door in de haast aangenomen techneuten, te midden van een wereldwijde gezondheidscrisis. De eerste, voor de lente bestemde exemplaren liepen daardoor flinke vertraging op. Volgens Volkswagen Nederland worden die auto’s op zijn vroegst dit najaar geleverd. Bijna alle systemen moeten dan weer werken: alleen het geavanceerde head up display en de ondersteuning van telefoondiensten als Apple CarPlay is dan nog niet gereed. Hoewel de elektrische Volkswagen leverbaar wordt met verschillende motoren en batterijgroottes, valt er op het moment van schrijven nog even niets te kiezen: de eerste lichting ID.3’s wordt geleverd met een en dezelfde krachtbron en een 58 kWh grote accu. De vanafprijs bedraagt € 37.990. Hoewel dat niet goedkoop is, kun je voor dat geld bij de concurrentie geen EV kopen met een gelijkwaardige accu inhoud. De Renault Zoe komt met een batterij van 52 kWh nog het dichtst in de buurt. Daarvoor vragen ze in de showroom minimaal € 33.590. Bij Renault zit het onderhoud echter niet bij de prijs inbegrepen. Volkswagen zegt de eerste zes jaar zorg te dragen voor de kosten daarvan, maar uit de kleine lettertjes blijkt dat je wat dat betreft geen hoge verwachtingen moet hebben: het aanbod heeft een waarde van iets meer dan 200 euro, mocht je er onverhoopt van af willen zien. De Duitsers verstrekken 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterij.
Hoe rijdt de ID.3
De opzet van de ID.3 is gelijk aan die van menig andere EV: het batterijpakket gaat schuil onder de inzittenden, voor een ideale gewichtsverdeling. De elektrische Volkswagen is echter achterwielaangedreven en ook de motor ligt achterin, precies zoals dat bij de Kever ooit het geval was. Vooralsnog is de ID.3 slechts leverbaar met één motorisering: de betreffende elektromotor is 204 pk en 310 Nm sterk en kan niet overweg met een aanhanger of caravan. De krachtbron heeft echter geen enkele moeite met het leeggewicht van de EV zelf: dat is met 1.794 kilogram overigens niet misselijk. Er zit een minder sterke instapmotor in de pijplijn, waarvan we vermoeden dat die ook genoeg gang in de gezinsauto zal weten te krijgen. Onze testauto reageerde nu wel erg gretig op het stroompedaal, zodat je op moet letten dat je jouw medepassagiers niet misselijk rijdt. De zit achter het stuur is hoog en zeker in combinatie met een optioneel panoramadak is de hoofdruimte dan al gauw beperkt. Toch ervaar je de elektrische Volkswagen als buitengewoon ruim, omdat je naar voren toe over een groot glasoppervlak beschikt. Het lijkt wel een ouderwetse MPV, compleet met een extra zijruitje tussen het voorportier en de voorruit. Het contrast met het zicht naar achteren kan haast niet groter: over je schouder zie je nagenoeg niets. Behalve een joekel van een dode hoek is ook de fors uitgevallen achterspoiler van de ID.3 daar debet aan: de aanblik door de achteruitkijkspiegel is gelijk aan die van je brievenbus. Omdat Volkswagen Nederland in eerste instantie begint met het uitleveren van volgehangen ‘1st’-versies, heeft de I.D.3 een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Een noodstopsysteem, een waarschuwingsgeluid voor voetgangers en fietsers plus actieve rijstrookassistentie zijn sowieso aanwezig, maar daar krijg je tijdelijk adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning bij. Dode hoek signalering moet van de optielijst komen, net als de mogelijkheid om de elektrische Volkswagen binnen zijn rijstrook autonoom te laten rijden. De Duitsers zijn er in geslaagd om de ID.3 opvallend stil te maken: de aandrijflijn doet zijn werk haast ongemerkt en je hoort ook nauwelijks windgeruis, ondanks de hoge koets van de EV. De 20-inch (!) wielen onder onze testauto produceerden echter wel het nodige geluid. Standaard wordt de Volkswagen gelukkig op 18-inch exemplaren geleverd. Een bijkomend voordeel van de motor achterin is het feit dat de ID.3 een belachelijk kleine draaicirkel heeft: hoewel de personenwagen de afmetingen heeft van een Volkswagen Golf, kun je ermee straatje keren alsof je in een stadsmini zit.
De ID.3 van binnen
Ondanks zijn futuristische uitstraling doet het binnenste van de elektrische Volkswagen vertrouwd aan. We kennen de dashboardopzet al uit de huidige Golf en een zustermodel als de Seat Leon. Dat strekt overigens niet als aanbeveling, want je kunt nauwelijks nog een traditionele bedieningsknop terugvinden. Wil je een functie in- of uitschakelen, dan doe je dat door te drukken of te vegen. Daar moet je goed jouw aandacht bij houden, want voor je het weet, schakel je heel wat anders in. Neem de adaptieve cruise control: de volgafstand en de snelheid bedien je met hetzelfde ‘touchscreen’ op je stuur. Om er zeker van te zijn dat je de goeie hebt, kun je even niet op de weg letten en dat lijkt ons niet de bedoeling. Hoewel wij kennis maakten met de meest luxueuze uitvoering van de ID.3, troffen we nog altijd harde kunststoffen in het interieur aan. Alleen er tegenaan kloppen, liet al een vingerafdruk achter! De pianolak accenten die je aan boord aantreft, zijn minstens zo besmettelijk. De afwerking van het stuurwiel, voorzien van een flinterdun verchroomd Volkswagen-embleem, oogt wel weer chique, net als het digitale instrumentarium dat daarachter schuilgaat. Klokkenwinkel en stuurkolom zitten aan elkaar vast en bovendien kun je aan de dashboardrand selecteren of je voor- of achteruit wilt. De ID.3 heeft geen versnellingsbak, vandaar dat Volkswagen zoveel verschillende functies op een klein oppervlak kan samenbrengen. Het praktisch nut van het digitale instrumentarium ontgaat ons alleen ’n beetje, want de weergegeven informatie is summier. De Duitsers richten hun pijlen op een vernuftig head-up display, dat gebruik maakt van ‘augumented reality’ om jou de weg te wijzen. Dat is door alle productieproblemen op het moment van schrijven alleen nog niet leverbaar. De ID.3 heeft de buitenmaten van een Golf, maar de wielbasis kruipt met een lengte van 2,77 meter eerder naar een Passat toe. Achterin beschik je dan ook over meer dan voldoende beenruimte. Omdat de bank is gekanteld, heb je ook extra hoofdruimte (mits je geen panoramadak bestelt!). Een middentunnel ontbreekt, zodat je achterin met drie personen kunt plaatsnemen. Tegen meerprijs kunnen twee van die drie passagiers onderweg hun mobiele telefoon opladen. De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 385- en maximaal 1.267 liter. Dat scheelt 5- tot 30 liter met een traditionele Golf, afhankelijk van of je de achterbank overeind laat staan of niet. Hoe dan ook zijn dat voor deze prijscategorie hele behoorlijke afmetingen. De bagagebodem van de I.D.3 is ook nog eens variabel; daaronder kun je mooi je laadkabel kwijt. Voorin hebben de Duitsers niet in een opbergmogelijkheid voorzien, maar dat maken ze goed met een multifunctionele middentunnel, waarvan je de indeling grotendeels zelf kunt bepalen.
De ID.3 en het milieu
Volkswagen biedt hun nieuwste EV aan met twee verschillende elektromotoren en drie batterijgroottes. Voorlopig heb je standaard 58 kWh aan accucellen aan boord, goed voor een fabrieksopgave van 426 kilometer rijbereik. Op een later tijdstip zal onze actieradiusproef uitwijzen hoe dicht je in de praktijk bij dat getal kunt komen; voor dit moment moeten we het doen met de boordcomputer van de testauto, die op de filmdag een actieradius van 303 kilometer aangaf. In de Eco-modus kijkt de ID.3 onderweg met je mee en adviseert bijvoorbeeld om het stroompedaal los te laten, wanneer de camera achter de voorruit en de kaartgegevens van het navigatiesysteem aangeven, dat er een rotonde aan zit te komen. Door de keuzehendel van de automaat in de ‘Brake’-stand te zetten, kun je zelf invloed uitoefenen op de mate waarin de Volkswagen remenergie terugwint. Regeneren doet de I.D.3 het felst door simpelweg het rempedaal te gebruiken: net als bij de Audi e-tron schakelt de EV pas op het laatste moment de mechanische remmen in. Door alle opwinding rond hun nieuwste model zou je bijna vergeten dat Volkswagen al jarenlang volledig elektrische personenwagens maakt. Is het niet onder hun eigen naam, dan wel voor een van de zustermerken. Afhankelijk van de gekozen batterijgrootte kan de I.D.3 met maximaal 125 kW laden. Dat zou betekenen dat je bij een snellaadvoorziening in 35 minuten weer een voor 80 procent gevuld accupakket hebt. Bij een publiek laadpunt kan de elektrische Volkswagen met 11 kW uit de voeten; op straat ben je dan tussen de vier en zes uur laadtijd kwijt. Onder de naam ‘We Charge’ biedt de fabrikant een Europees netwerk aan van 150.000 reeds bestaande oplaadpunten – zowel snel als regulier – waaraan je ongeacht de locatie voor hetzelfde tarief de batterij van de ID.3 kunt bijladen.
Conclusie
De Volkswagen ID.3 wordt ook wel de Golf van de toekomst genoemd, niet in de laatste plaats door het automerk zélf. Dat zijn een stel flinke schoenen om te vullen. Je krijgt een hoop batterij voor je geld en ook wat het de binnenruimte aangaat, zet de ID.3 menig alternatief op achterstand. Maar met kop en schouders boven de concurrentie uitsteken, is er niet bij. We plaatsen kanttekeningen bij het gebrekkige zicht rondom, de soms wonderlijke ergonomie en de bedenkelijke interieurafwerking. Dat gezegd hebbende, gold de oorspronkelijk Golf ook niet direct als maatstaf in het segment compacte middenklassers. En moet je die auto nu eens zien! Geef ze dus nog maar even, daar in Wolfsburg. Wellicht dat de ID.3 over een aantal jaar dan alsnog het predicaat ‘icoon’ verdient.
Deel deze pagina