Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Nissan Juke vs. Toyota C-HR

21 januari 2020 De Nissan biedt de meeste bagageruimte, maar de Toyota betrekt je meer bij het rijden

Crossovers zijn razend populair en daarbij scoren vooral de opvallende designs. De Nissan Juke en Toyota C-HR zijn hiervan twee uitgesproken voorbeelden, maar welke semi-terreinwagen is behalve speciaal ook bijzonder goed?

Ruimte

De vernieuwde versie van de C-HR kan voor het eerst met lichte hemelbekleding worden besteld, zodat het interieur wat minder claustrofobisch aandoet. Aan de geboden binnenruimte zal dat niet liggen, want ook met een bovengemiddelde lengte heb je voldoende been- en hoofdruimte. De Toyota heeft geen middenconsole van betekenis, dus je kunt met drie personen plaatsnemen. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer. De kofferbakinhoud meet een bescheiden 358 liter; onder de bagagebodem gaat gelukkig nog wat extra bergruimte schuil. Hier vinden we ook de boosdoener van het beperkte ruimteaanbod: de Japanners monteren al sinds jaar en dag de startaccu van hun hybride aandrijflijn in de kofferbak. 

De oorspronkelijke Juke was zó scherp gelijnd, dat de achterpassagiers over de wielkuip naar binnen moesten klauteren. Dat probleem is bij deze tweede generatie verholpen. De Nissan profiteert verder van een met bijna 10 centimeter toegenomen wielbasis. Dat resulteert in extra beenruimte op de achterbank en meer opbergruimte in de kofferbak. De bagageruimte heeft een inhoud van minimaal 422- en maximaal 1.305 liter. Vanaf het tweede uitrustingsniveau heb je de beschikking over een in hoogte verstelbare bagagebodem, waarmee je eenvoudig een vlakke laadvloer creëert. Wie van gemiddelde lengte is, zit prima achterin de Juke. Door de bescheiden middentunnel kunnen op de achterbank drie passagiers naast elkaar zitten. Ben je langer dan gemiddeld, dan maak je zowel met kruin als knieën contact met de auto. Opvallend genoeg maakt het daarbij niet uit of je hebt gekozen voor het standaard meubilair, of de racekuipen uit de door ons beproefde N-Design uitvoering.

Rijgedrag

Voor zo’n hoge auto biedt de Nissan een lage zit. Daar valt iets voor te zeggen – je voelt je meer één met de Juke – maar het zicht rondom heeft er wel onder te leiden. Zo kun je niet goed zien waar de voorkant van de crossover ophoudt. Aan de achterzijde spelen twee forse dode hoeken je parten. Met behulp van een ingenieuze 360 graden camera kun je korte metten maken met deze aandachtspunten, maar de accessoire moet wel van de optielijst komen. De Juke oogt sportief, maar ontpopt zich onderweg vooral als reisauto. Vering en demping zijn aangenaam comfortabel, net als de voorstoelen. Nissan levert de Juke uitsluitend met een 117 pk en 200 Nm sterke driecilinder benzinemotor, goed voor een trekgewicht van 1.250 kilogram. Onze testauto was uitgerust met een zeventraps automaat, maar de daarvoor verschuldigde meerprijs zouden wij liever aan een achteruitrijcamera uitgeven. Hoewel de transmissie is voorzien van een dubbele koppeling, gaat het wisselen van verzet niet ongemerkt aan je voorbij. Bovendien schakelt de Nissan niet altijd op het gewenste moment. Vanaf het N-Connecta uitrustingsniveau kun je uit verschillende rijmodi kiezen, waarvan de sportstand het leed enigszins verzacht. Die sportstand en de actieve zitpositie ten spijt, doet de kunstmatig zware besturing juist afbreuk aan het rijplezier. Verder functioneert het start/stopsysteem dusdanig traag, dat de vrachtwagen naast je eerder weg is bij het verkeerslicht. De driepitter laat zich goed horen, maar het motorgeluid wordt overstemd door wind- en bandengeruis. Het grootste rumoer komt bij de uit de kluiten gewassen buitenspiegels vandaan. 

De C-HR rijdt zoals –ie er uitziet: sportief. De besturing van de crossover biedt veel gevoel en de crossover helt ook nauwelijks over. Dergelijke rijeigenschappen gaan niet ten kosten van het geboden comfort; alleen op korte oneffenheden voel je de achterwielophanging soms een sprongetje maken. De bewuste bodemgroep wordt voor meer Toyota modellen gebruikt, waaronder de Corolla. Van die compacte middenklasser is de 2.0-liter hybride aandrijflijn afkomstig, die onze testauto aandrijft. De combinatie van een benzine- en een elektromotor is in de C-HR goed voor 184 pk en 202 Nm koppel. Het trekgewicht pakt met 725 kilogram bescheiden uit. Ten opzichte van de reeds bestaande hybride aandrijflijn biedt deze krachtiger variant meer souplesse. Dit geldt zowel voor zijn prestaties als de geluidsproductie. De Toyota is sowieso redelijk stil, omdat de fabrikant voor deze vernieuwde versie extra geluidsisolatie heeft toegepast. De C-HR beschikt over verschillende rijmodi, die voortaan zijn weggestopt in de boordcomputer. Wel kun je nog altijd met een druk op de knop voor louter elektrische aandrijving kiezen: de Toyota rijdt dan tot een bepaalde snelheid – en over een beperkte afstand – alleen op stroom.

Verbruik

Toyota gebruikte in diens modellen jarenlang dezelfde 1.8-liter hybride aandrijflijn. Daar komt nu de krachtiger variant uit onze testauto bij, maar je kunt bij de Japanners ook nog terecht voor een reguliere benzineuitvoering. Dat is de C-HR die je wilt hebben, wanneer je graag met de caravan op vakantie gaat: het trekgewicht bedraagt 1.300 kilogram. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 116- tot 184 pk. Voor onze testuitvoering geeft de fabrikant een verbruikscijfer op van 1 op 25. Dat is wel erg optimistisch, maar wij kwamen in de praktijk tot een nog altijd nette 1 op 17,6.

Nissan biedt de Juke in Nederland vooralsnog met een enkele benzinemotor aan. Op het platform van de crossover worden bij zusterbedrijf Renault echter hybride- en plug-in hybride auto’s gebouwd: je weet dus maar nooit, wat er nog voor de Japanners in het verschiet ligt. Het fabrieksverbruik van de krachtbron waarmee we het voorlopig moeten doen, bedraagt 1 op 20,8. In de praktijk kwamen wij met 1 op 13,4 tot een heel wat aardsere score.

Veiligheid

De aanvullende veiligheidsuitrusting van de Juke omvat een rijstrookassistent en een noodstopsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning. Voor alle overige rijhulpsystemen moet worden bijbetaald. Denk daarbij aan adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning, een fileassistent en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde van de auto. De optionele dode hoek signalering benoemen we even apart: wanneer je zelf ziet dat je veilig kunt invoegen, maar het waarschuwingslampje nog brandt, probeert de Nissan je met een rem- en stuuringreep terug te krijgen op de rijstrook die je juist probeert te verlaten. Iets om bedacht op te zijn (en anders kun je het hulpsysteem altijd nog uitschakelen)!

Voor een dynamisch gelijnde auto is de zit achter het stuur van de C-HR opvallend hoog. Door de voorruit heb je daardoor goed zicht naar buiten, maar dat geldt niet voor de rest van de crossover. Het glasoppervlak is klein en de raamstijlen fors, met als dieptepunt de gigantische dode hoek over je rechterschouder. Gelukkig wordt een achteruitrijcamera standaard meegeleverd. De Toyota beschikt verder over een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting: actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, een noodstopsysteem en adaptieve cruise control zitten allemaal bij de vanafprijs inbegrepen. Er zit helaas geen geheugen op de volgafstand van de ACC, waardoor je die iedere rit opnieuw moet aanpassen naar je persoonlijke smaak. Optioneel kan nog voor hulpsystemen als een waarschuwing bij kruisend verkeer en dode hoek signalering worden gekozen.

Gebruiksgemak

De Toyota is niet alleen van buiten iets bijzonders: ook de binnenzijde is met zorg vormgegeven. Overal valt iets te zien, van de deurbekleding tot het plafond. In onze testauto zagen we bovendien de nodige blauwe accenten terug. Behalve de sterkere hybride aandrijflijn is ook het infotainmentsysteem in deze opgefriste C-HR van zijn zustermodel de Corolla afkomstig. Het scherm prijkt hoog op het dashboard, wat de afleesbaarheid – en daarmee de verkeersveiligheid - ten goede komt. Het systeem werkt ook sneller en valt eenvoudiger te bedienen. Daarnaast ondersteunt het voortaan ook diensten als Apple CarPlay. De passagiers achterin moeten het echter zonder oplaadmogelijkheid of ventilatieopeningen stellen.

In de kofferbak van de Nissan zoek je vergeefs naar een stroompunt voor je koelbox; de haakjes voor eventuele boodschappentassen zitten opvallend ver naar de laadopening toe, waardoor je ze in de praktijk nauwelijks gebruikt. De achterpassagiers staat één stroompunt ter beschikking; eigen ventilatiemogelijkheden ontbreken. Het dashboard van de Juke is deels analoog en gedeeltelijk digitaal van opzet, Apple CarPlay wordt vanaf de Acenta-variant ondersteund. De ronde vormen die de buitenzijde kenmerken, vind je ook in het interieur terug. Dat is standaard bekleed met harde kunststoffen, maar kies je voor een duurdere uitvoering, dan is een gedeelte van het binnenste met leder of alcantara bekleed. Ondanks de afwijkende vormgeving heeft het bedieningsgemak niet onder alle tierelantijnen te leiden. De Nissan heeft zelfs de nodige traditionele bedieningsknoppen aan boord! Het aanraakscherm van het infotainmentsysteem zit aangenaam hoog op het dashboard. Dit komt niet alleen de afleesbaarheid ten goede, maar ook de verkeersveiligheid. Handig: een bijzonder icoontje op de navigatiekaart blijkt een snelkoppeling te zijn naar Nissans eigen pechservice. Het van de Micra afkomstige audiosysteem met in de hoofdsteunen verwerkte speakers is nu ook verkrijgbaar op de Juke.

Prijs

De prijzen van de Nissan beginnen bij € 24.390, waarmee de Juke voordeliger is dan de C-HR (vanaf € 28.295). Voor dat geld heb je bij Toyota nog geen hybride; zo’n uitvoering kost je minstens 31 mille. Maar goed; de C-HR heeft dan wel meteen een rijke uitrusting, met die eerder aangehaalde hulpsystemen, een standaard automaat, Apple CarPlay én 5 jaar garantie. Wil je een gelijk uitgeruste Nissan, dan ben je ook 30.000 euro kwijt. Onze testauto, met zijn two tone lak en speakers in de hoofdsteunen, kost zelfs meer dan 32 mille. Het prijsverschil met de krachtiger hybride aandrijflijn uit de door ons gereden C-HR is dan nog maar klein: daarvoor kun je vanaf € 34.190 terecht.

Winnaar

Beide crossovers geven elkaar weinig toe: de Juke heeft de grotere kofferbak, maar de Toyota biedt meer interieurruimte. De Nissan is het meest comfortabel, maar de C-HR betrekt je meer bij het rijden. Wij gunnen het podium aan de Toyota, omdat die crossover rijker is uitgerust en je met de C-HR bovendien minder vaak hoeft te tanken. Maar welke gezinsauto uiteindelijk jouw voorkeur heeft, is bij deze exentriekelingen ook – of misschien wel juíst - een kwestie van smaak.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Nissan Juke DIG-T 117 DCT N-Design
Toyota C-HR 2.0 Hybrid Bi-Tone