Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Eerste rijtest nieuwe Renault Captur

29 oktober 2019 Duurt de zegetocht van 's lands best verkochte kleine crossover voort?

De lat ligt hoog voor de nieuwe Renault Captur: de eerste generatie van de kleine crossover was een dusdanig succes, dat er een heel segment uit voortkwam. Weet de semi-terreinwagen die voortrekkersrol te behouden?

De Renault Captur was in 2013 niet de eerste kleine crossover, maar hij maakte wel de meeste impact. Tot aan het moment van schrijven is het in ons land de best verkochte personenwagen op de particuliere markt. In heel Europa was het model zo’n overweldigend succes, dat zijn opvolger het ook in China mag gaan proberen.

De tweede generatie van de Captur is breder, hoger maar vooral langer dan de semi-terreinwagen die hij vervangt: de lengte nam met maar liefst 11 centimeter toe. Het merendeel van die ruimte komt ten goede aan de inhoud van de kofferbak. Voortaan past er geen 377-, maar 536 liter achterin.

Daarnaast profiteert de kleine crossover van een aantal aanpassingen die recentelijk al op de nieuwe Clio zijn doorgevoerd. Een hoogwaardig afgewerkt interieur bijvoorbeeld, maar de nieuwe Captur staat ook op hetzelfde platform. De Fransen hebben wel aan het chassis moeten sleutelen, want de crossover is niet alleen hoger, maar er zitten ook grotere wielen onder gemonteerd. Die hebben een diameter van 18-inch.

Hoger trekgewicht voor automaat

De versie waar wij mee kennismaakten, had een 130 pk en 240 Nm sterke benzinemotor onder de kap. In ons geval was die krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, wat het trekgewicht op 1.200 kilogram brengt. Kies je voor een uitvoering met automaat, dan krijg je er niet alleen een verzet extra bij, maar weet de Captur ook raad met een aanhanger van 300 kilogram meer. De handbak schakelt een tikkeltje stroef naar onze zin, maar verder gaf de rit weinig reden tot klagen. De viercilinder pakt soepel op en de Renault hangt nauwelijks over in de bocht, terwijl je toch wat hoger zit achter het stuur. Net als de Clio veert en dempt de Captur wat stugger dan je van een Franse fabrikant zou verwachten, maar oncomfortabel wordt het nooit.

Een belangrijk kritiekpunt op het oorspronkelijke model betrof de beperkte veiligheidsuitrusting. Renault revancheert zich met een uitgebreide reeks hulpsystemen, waarvan verkeersbordherkenning, actieve rijstrookassistentie en een noodstopsysteem met voetgangers- én fietsersherkenning tot de standaarduitrusting behoren. Optioneel kun je de crossover uitrusten met zaken als een waarschuwing bij kruisend verkeer achter de auto - een primeur voor Renault - en adaptieve cruise control. Gecombineerd met de eerder genoemde rijstrookassistent kan de Captur daarmee in de file zelfs autonoom rijden. Van zusterbedrijf Nissan heeft Renault een vernuftige 360 graden-camera overgenomen, waarmee je rond de auto kunt kijken. Dat komt goed uit, want het zicht rondom laat zeker over je schouder te wensen over.

Gezinsvriendelijke eigenschappen

Zijn eigenwijze uiterlijk heeft de Captur geen windeieren gelegd, maar de werkelijke oorzaak van het overweldigende succes zijn gezinsvriendelijke eigenschappen als een verschuifbare achterbank en een joekel van een dashboardkastje, dat hetzelfde functioneert als een bureaulade. Het oorspronkelijke model had daarnaast afritsbare bekleding en spanbanden aan de rugleuning van de voorstoel, maar beide handigheidjes keren niet terug op deze tweede generatie. In plaats daarvan beschikken de achterpassagiers over drie stroompunten en kun je voorin tegen meerprijs een digitaal instrumentarium bestellen.

Renault levert de Captur bij ons in eerste instantie uitsluitend met benzinemotoren. Dat zijn er drie, waarvan het vermogen uiteenloopt van 100- tot 155 pk. Een versie op LPG en een plug-in hybride variant staan voor 2020 gepland. Prijzen beginnen bij € 21.590, maar de eenvoudigste Captur moet het bijvoorbeeld zonder airconditioning stellen. Om de auto op smaak te brengen, ben je zomaar een paar mille extra kwijt. Zeker wanneer je wilt profiteren van een van de 90 (!) personalisatiemogelijkheden die op de auto verkrijgbaar zijn. Concurrentie ondervindt Renault van de Opel Crossland X (minimaal € 19.999) en de eveneens geheel nieuwe Nissan Juke (vanaf € 23.990) en Peugeot 2008 (minimaal € 25.760).

Lees ook onze occasiontest van de oorspronkelijke Renault Captur