Dubbeltest Peugeot 108 vs. Renault Twingo

De Renault heeft de motor achterin, maar bij de Peugeot zou dat niet eens passen!

De traditionele stadsauto staat op de tocht. Dat maakt de opfrisbeurten van de Peugeot 108 en Renault Twingo alsnog tot groot nieuws: het kan namelijk wel eens de laatste keer zijn, dat de modellen nieuw leven wordt ingeblazen. Welke van de twee is het koesteren waard?

Ruimte

Renault heeft voor diens stadsauto de handen ineengeslagen met Smart, waarbij de lay-out van de Duitsers is gebruikt. Dat betekent dat de motor van de Twingo achterin ligt. Desondanks biedt de Renault meer bagageruimte dan de Peugeot: minimaal 219- en maximaal 980 liter. Daarnaast kun je de rugleuning van de passagiersstoel plat leggen, zodat je lange voorwerpen in de kleine Renault kunt vervoeren. Omdat de motor schuilgaat onder de bagageruimte, heeft de Twingo geen tildrempel. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer. Wie langer is dan gemiddeld, moet op de achterbank de voorstoel tussen zijn knieën nemen. De hoofdruimte achterin is toereikend. Met een lengte van 3.47 meter is de Peugeot een van de kleinste stadsauto’s die er in ons land wordt verkocht. Daar hoort een soortgelijke binnenruimte bij: op de achterbank kun je alleen de kinderen kwijt. De teller blijft steken bij twee stuks: meer gordels zitten er niet in. De kofferruimte valt met minimaal 196- en maximaal 780 liter bescheiden uit. Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat er geen vlakke laadvloer omdat een verstelbare bagagebodem ontbreekt. De tildrempel van de 108 is fors.

Rijgedrag

Ondanks de vele personalistatiemogelijkheden van de Peugeot valt de rijbeleving spartaans te noemen. Peugeot doet daar ook niet stiekem over en dat geeft de stadsmini een zekere charme. Sterker nog; vanwege het nadrukkelijke motorgeluid ervaar je de 108 als een snellere auto dan het in werkelijkheid is!

Een stoplichtsprint met een doorsnee gezinsauto zet je alweer gauw met beide benen op de grond. In vergelijking met het model van voor de facelift heeft de nieuwe driepitter er 4 pk bij gekregen, wat het totaal op 72 stuks brengt. Het maximale koppel bedraagt 93 Nm, het trekgewicht 0 kilogram. Om de gang er in te houden, kun je bij het invoegen of inhalen nog altijd beter een versnelling terugschakelen. Dat is overigens geen genoegen, want de vijfbak werkt hakerig. De besturing biedt juist nauwelijks gevoel, zoals de stoelen ook matig steun bieden aan lange inzittenden. Daarvoor zijn de zittingen te kort. Het stuur valt alleen in hoogte te verstellen, waarbij het dashboard mee beweegt. Wees daar op bedacht, want het geheel weegt nogal wat! Verder is de Peugeot stevig gedempt: korte oneffenheden komen nadrukkelijk het inzittendengedeelte binnen. Bij achterwielaandrijving denk je eerder aan een sportwagen dan aan een stadsmini. Met 73 pk en 95 Nm heb je van de Twingo echter weinig te vrezen, maar dat wil niet zeggen dat de Renault probleemloos rijdt. Omdat het meeste gewicht achterin ligt, is de stadsauto licht in de neus. Je moet geregeld stuurcorrecties doorvoeren om rechtuit te blijven gaan. Daar komt nog eens bij, dat de besturing een sterk centrerend effect heeft: laat je het stuur los, dan draait dat abrupt terug naar de middenstand. Zeker wanneer je langere tijd met de Twingo onderweg bent, is dat behoorlijk vermoeiend. De Renault biedt een hogere zitpositie dan de Peugeot, wat de instap vergemakkelijkt. Helaas zijn de zittingen voor lange personen aan de korte kant.

De door ons gereden instapmotor heeft een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten. De transmissie werkt hakerig en schakel je snel op, dan slaat de driecilinder benzinemotor al gauw ‘dood’. Je doet er verstandig aan de adviezen van de schakelindicator op het dashboard te negeren. De hoogste versnelling is alleen voor op de snelweg; 80 kilometer per uur gaat prima in zijn vier. Schakel je toch op, dan begint de driepitter vervelend te brommen.

Verbruik

Renault levert de Twingo met twee driecilinder benzinemotoren. Het vermogen loopt uiteen van 73- tot 93 pk. De fabrikant geeft voor de door ons gereden instapversie een verbruikscijfer op van 1 op 22,2. Wij kwamen daar in de praktijk dicht bij in de buurt met een – imposante! - score van 1 op 20,7. De nieuwe, van Toyota afkomstige krachtbron onder de motorkap van de 108 is ook meteen de enige motorisering die in ons land te koop wordt aangeboden. De Fransen reppen van een fabrieksverbruik van 1 op 27. In de praktijk scoorden wij een heel wat alledaagser, maar nog altijd keurig verbruikscijfer van 1 op 18,4.

Gebruiksgemak

De achterramen van de Peugeot kunnen niet naar beneden: het zijn klapruitjes, die alleen op een kier kunnen. De rugleuning van de achterbank is niet bekleed, waardoor je er al gauw een kras op maakt. Je opent de achterklep door middel van een drukknop bovenaan de bumper, die je bij vies weer geheid vieze handen oplevert. Wel handig zijn de hoedenplank die met de achterruit mee naar boven scharniert en de sleufjes aan weerszijden van de achterbank, die voorkomen dat de gordels in de verdrukking raken wanneer je de rugleuning terug klapt.

Hoewel het binnenste van de Peugeot een mix is van plaatstaal en glimmende, harde kunststoffen, oogt het geheel speels en verzorgd. Een aanraakscherm, compleet met achteruitrijcamera en Apple CarPlay, tilt het interieur naar een hoger plan. De oer-Twingo had een verschuifbare achterbank, maar het was ook een driedeurs auto. Het praktische gebruiksgemak van die achterste zitplaatsen werd daarmee een beetje teniet gedaan. De huidige Twingo biedt handigheidjes zonder keerzijde. Sowieso heeft de stadsauto tegenwoordig vijf portieren. De middenconsole bevat een stroompunt voor de achterpassagiers en op de optielijst kun je bagagenetjes selecteren voor onder de achterbank. In de achterdeuren past een anderhalve liter fles water en om te voorkomen dat die gaat rammelen, kun je ‘m met een elastiek vastzetten. Onhandige eigenschappen zijn er ook. Door de aanwezigheid van een krachtbron wordt het warm in de kofferbak; je houdbare boodschappen kun je daarom beter voorin meenemen. Bij het benzinestation moet de tankdop nog met de sleutel van het slot worden gehaald. Het stuur van de Twingo is alleen in hoogte verstelbaar en de achterramen kunnen slechts gedeeltelijk worden geopend.

Renault verdient een compliment voor de gratis app, waarmee je via jouw smartphone kunt navigeren, telefoneren en muziek luisteren aan boord. De goedkoopste Twingo wordt zonder radio geleverd, maar vanaf het tweede uitrustingsniveau kun je over deze dienst beschikken. De Fransen monteren zelfs een telefoonhouder op het dashboard, die er alleen niet al te florissant uitziet. Gelukkig is de rest van het interieur wel op orde, ondanks de gebruikte harde kunststoffen. De kleuraccenten in onze testauto doen hier wonderen!

Veiligheid

Het zicht rondom is in de Twingo redelijk, maar over je schouder tref je een flinke dode hoek aan. Van een aanvullende veiligheidsuitrusting is nagenoeg geen sprake: de Renault beschikt standaard over een ‘zijwindassistent’, die de auto op koers moet houden bij een windvlaag. In het verlengde daarvan bieden de Fransen optioneel een rijstrookassistent aan, die een geluidssignaal geeft wanneer je onbedoeld van rijstrook wisselt. Een noodremsysteem – inmiddels geen onbekende meer in dit deel van de markt – is op de Twingo niet beschikbaar. De kleine Peugeot kan optioneel wél worden uitgerust met een noodstopsysteem. Ook een rijstrookassistent behoort tot de mogelijkheden. Dat hulpsysteem waarschuwt door middel van een geluid wanneer je onbedoeld van rijbaan wisselt.

We weten alternatieven waarbij dergelijke systemen vanaf het tweede uitrustingsniveau deel uitmaken van de auto. In het geval van de 108 moet je voor een van de duurste uitvoeringen kiezen en zelfs dan dienen de rijhulpen nog van de optielijst te komen.

Prijs

De standaarduitrusting van de twee testkandidaten is sober. Zo moet de Peugeot het zonder centrale portiervergrendeling stellen en heeft de voordeligste Twingo geen verstelbaar stuur. Een radio zit bij geen van beiden bij de vanafprijs inbegrepen. De voordeligste Twingo kost € 12.490, maar voor het door ons gereden exemplaar ben je 15,5 mille kwijt. Bij Peugeot beginnen de prijzen bij € 11.195. Onze vijfdeurs testuitvoering komt op dik 17 mille. Hoewel de Peugeot dus de voordeligste vanafprijs heeft, is de Renault van dit tweetal het goedkoopst in aanschaf.

Winnaar

Er bestaan comfortabelere stadsauto’s dan de Peugeot 108 en Renault Twingo. Toch rijdt zo’n 108 erg leuk en hij ziet er ook nog guitig uit. Dat uiterlijk moet je echter zelf samenstellen en daaraan hangt een stevig prijskaartje. De Renault is niet alleen voordeliger in aanschaf, maar ook praktischer in gebruik. Bovendien verbruikt hij minder brandstof. Als je een stadsauto wilt kopen nu het nog kán, is de Twingo van dit tweetal de beste keus.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Peugeot 108 TOP! Allure 1.0 e-VTi
Renault Twingo SCe 75 Collection