Ford Kuga III
Vooral als PHEV erg gewild
De Ford Kuga is een populaire middenklasse SUV. Het is een prima gezinsauto met een breed scala aan uitvoeringen en krachtbronnen. Oorspronkelijk stamt de Kuga uit 2008, maar hier behandelen we de Kuga die tussen 2019 en 2024 is gebouwd en meer specifiek de Kuga PHEV van 2022 en later. De Kuga was er dus niet alleen met brandstofmotoren maar ook als PHEV (plugin hybride). Een versie die voor een gunstiger verbruik en minder schadelijke uitstoot zorgde, dankzij de combinatie van een benzinemotor en een elektromotor waarvan je de batterij kan opladen met een stekker. Het is vooral deze PHEV-versie die momenteel erg in trek is. Er is een grote terugroepactie geweest waarin alle PHEV-exemplaren van voor 26 juni 2020 een compleet nieuw batterijpakket kregen.
Pluspunten
+ Ruimte
+ Verbruik PHEV
+ Groot aanbod
Minpunten
- Erg gewild
- Diverse euvels bekend
- Let op de staat van de 1.5 Ecoboost motor
Wat vindt de Wegenwacht?
Wegenwacht en de auto-experts van de ANWB constateren geregeld problemen met de 1.5 liter Ecoboost motor die in diverse Ford-modellen wordt gebruikt. Deze motor heeft een vaker voorkomend verschijnsel van koelwaterverlies en/of verbruik. Oorzaak is een haarscheurtje in het motorblok met een forse, onvermijdelijke ingreep als gevolg: het monteren van een geheel nieuwe motor. Natuurlijk zijn er ook genoeg exemplaren die zonder noemenswaardige problemen hoge kilometrages weten te bereiken, tot ver voorbij de twee ton. Maar de hierboven genoemde motorische problemen zijn echt een serieuze kanttekening en komen (te) vaak voor.
In de zekeringkast zit een contactstrip die de bovenste en onderste laag van de kast verbindt. Deze contactstrip maakt soms slecht contact wat tot storingen leidt.
De keuzeknop van de automaat wil wel eens niet goed functioneren. Dit komt vooral voor bij warm weer als de zon op de keuzeknop schijnt.
Waar praten we over?
De Ford Kuga is een populaire middenklasse SUV. Het is een prima gezinsauto met een breed scala aan uitvoeringen en krachtbronnen. Oorspronkelijk stamt de Kuga uit 2008, maar hier behandelen we de Kuga die tussen 2019 en 2024 is gebouwd en meer specifiek de Kuga PHEV van 2022 en later.
De Kuga was er dus niet alleen met brandstofmotoren maar ook als PHEV (plugin hybride). Een versie die voor een gunstiger verbruik en minder schadelijke uitstoot zorgde, dankzij de combinatie van een benzinemotor en een elektromotor waarvan je de batterij kan opladen met een stekker. Het is vooral deze PHEV-versie die momenteel erg in trek is. Er is een grote terugroepactie geweest waarin alle PHEV-exemplaren van voor 26 juni 2020 een compleet nieuw batterijpakket kregen.
Uitvoeringen en prijzen
- De 1.5 Ecoboost benzinemotor was er met naar keuze 120 of 150 pk. Leverbaar in de uitvoeringen Trend, Titanium, Titanium X, ST-Line en ST-Line X
- De 2.5 PHEV benzinemotor was goed voor 225 pk en was er als Trend, Titanium, Titanium X, ST-Line, ST-Line X, Vignale en Graphit Edition.
De Ford Kuga als occasion
Zoek je een Ford Kuga PHEV dan is de kans groot dat je er eentje vindt met de bouwjaren 2022 of later, want vanaf toen was dat de enige motor die Ford in de Kuga lepelde. Prijzen van zo’n PHEV bij beginnen bij zo’n € 18.000 voor een exemplaar uit 2020. PHEV-modellen vanaf 2022 kosten van pakweg 21 mille.
Er staan er in Nederland flink wat te koop, waarbij vooral de Titanium versie veel voorkomt en de kleur zilvergrijs de boventoon voert. Kuga’s zijn behoorlijk gewikkeld dus als je een geschikt exemplaar vindt treuzel dan niet maar onderneem actie. Grote kans dat ie anders inmiddels al verkocht is.
De proefrit
Bij Ford dealer Dekkerautogroep in Zaandam reden wij met een gebruikte Kuga met PHEV aandrijflijn. Die bestaat uit een viercilinder 2,5 liter benzinemotor, een elektromotor en een 14,4 kWh batterijpakket. Volgens Ford kun je daarmee maximaal 56 kilometer mee rijden louter op stroom.
Het gemiddeld brandstofverbruik zou dan ook maar 1 op 83,3 luiden. Maar dat is vooral een theoretische waarde waarbij je alleen in de buurt kan komen als je ritjes maakt van maximaal zo’n 50 kilometer en waarbij je zeer rustig rijdt. Telkens zodra je bent geparkeerd hang je de auto ook meteen aan de laadpaal. Overigens laadt de Kuga PHEV aan een publiek laadpunt met meer 1 fase, dus het neemt zomaar 2,5 uur in beslag om de batterij weer vol te krijgen.
Pluspunten van de Kuga zijn de flinke binnenruimte en de bagageruimte van minimaal 405 liter. Voor de Kuga PHEV is dat trouwens 383 liter omdat de batterij ruimte in beslag neemt. Er mag bovendien een aardige caravan achter. Het trekgewicht luidt 1.600 kg voor een normale versie en 1.500 kg voor de PHEV. Wat wel opvalt zijn de korte zittingen van de voorstoelen en het matige comfort op de achterbank. Minpuntje is de nogal gammele constructie van de hoedenplank.
De ‘gewone’ 1.5 liter benzineversie heeft een anderhalve liter driecilinder krachtbron met een turbo en een intercooler. Volgens de fabriek moet een gemiddeld brandstofverbruik mogelijk zijn van 1 op 17,5 voor de 150 pk versie en 1 op 17,9 voor de 120 pk versie. Die laatste motor moet door z’n lagere maximumvermogen wat harder werken en verbruikt daarom fractioneel meer.
Conclusie
De Ford Kuga is een goede allround gezinsauto met efficiënte aandrijflijnen. De PHEV is verreweg de meest interessante vanwege z’n lage brandstofverbruik maar ook vanwege zijn toekomstige restwaarde. Zoek naar een rijk uitgerust exemplaar om die restwaarde nog wat steviger te maken.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Kuga.