Benzine, diesel of LPG?

Alle brandstofsoorten op een rij

De keuze voor benzine, diesel of LPG is vooral een rekensom. Dat komt doordat de wegenbelasting op auto´s met die diverse brandstofsoorten sterk verschilt. Bovendien varieert de aanschafprijs van de auto vaak ook en de eigenschappen van de diverse brandstofsoorten verschillen.

Het grootste merkbare verschil tussen de traditionele brandstoffen LPG, diesel en benzine is dat je met diesel wat eerder kunt opschakelen dan met benzine- en LPG-motoren het geval is. Een dieselmotor draait minder toeren en heeft bij lage toerentallen vaak meer trekkracht voorhanden. Kijk voor meer informatie over aardgas (CNG) en elektriciteit bij alternatieve brandstoffen.

Welke brandstofsoorten zijn er?

  • Benzine - Onderverdeeld in euro 95, euro 98, E10
  • Diesel
  • LPG

Benzine: Euro 95/98

octaangetalDe getallen 95 en 98 in de aanduidingen van benzine (Euro 95 en Euro 98) staan voor het octaangetal. Voor wie niet in techniek is geïnteresseerd: Het enige dat je moet weten is dat in 90 procent van alle gevallen euro 95 volstaat als brandstof voor benzineauto’s. Heb je een oudere auto of een sportwagen dan kan soms euro 98 worden voorgeschreven. Kijk in het instructieboekje van je auto als je twijfelt.

Voor wie wel in techniek is geïnteresseerd: Het octaangetal zegt iets over de klopvastheid van benzine. Benzine wordt, samen met lucht, in de motor sterk gecomprimeerd en komt tot ontbranding via een vonkje. Maar er is een moment waarop benzine spontaan ontbrandt (kloppen of pingelen genoemd). Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt. Vooral sportwagens varen wel bij euro 98 omdat de compressieverhouding vaak hoger is en daarmee de kans op spontane zelfontbranding.

Wat is E10?

e10 brandstofAls alternatief voor normale benzine heb je tegenwoordig ook benzine waaraan een percentage ethanol is toegevoegd. E10 is een mengsel van tenminste 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent ethanol. De E staat voor ethanol en de 10 geeft het percentage daarvan aan. Het idee achter E10 is dat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vermindert, zonder dat auto's massaal aangepast hoeven te worden aan een andere brandstofsoort. Overigens is de bekende Euro95 vaak feitelijk E5. Al jaren wordt daarin maximaal vijf procent ethanol bijgemengd. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid. 

 

Wat is diesel?

benzinepompDiesel is een aardolieproduct. Het is genoemd naar de uitvinder van de dieselmotor: Rudolf Diesel. Diesel is goedkoper dan benzine, maar je betaalt voor een dieselauto meer wegenbelasting. Het aantal kilometers dat je rijdt bepaalt of diesel voor jou de voorkeur verdient (zie berekenen omslagpunt). Kenmerkend voor diesel is dat het onder hoge compressie spontaan ontbrandt. Er is geen vonk (bougie) nodig voor ontbranding. Behalve de gangbare diesel is er ook bio-diesel. Die is geheel of gedeeltelijk vervaardigd uit  plantaardige olie of dierlijk vet.

Wat is LPG?

lpg tankenLPG (Liquefied Petroleum Gas) wordt ook wel autogas genoemd en is een mengsel van butaan en propaan. De voordelen van LPG zijn een veel hogere klopvastheid en een lagere CO2-uitstoot dan benzine en diesel. Er komt wel meer NOx vrij in het verbrandingsproces. LPG is in vergelijking tot benzine en diesel erg goedkoop. Maar voor rijden op LPG betaal je meer wegenbelasting.

Nadelen van LPG

  • Het inbouwen van een dure LPG-installatie
  • Fiks hogere wegenbelasting
  • Hoger brandstofverbruik

Voordelen van LPG

  • Het is in vergelijking tot diesel en benzine veel goedkoper
  • Heb je een G3-installatie dan krijg je een G3-premie van de overheid

In de praktijk heeft rijden op autogas alleen zin als je heel veel kilometers per jaar rijdt. Je haalt de hogere motorrijtuigenbelasting er dan uit omdat er tegenover staat dat je heel goedkoop tankt. De hogere motorrijtuigenbelasting heeft te maken met het extra gewicht dat de LPG-tank met zich meebrengt. Overigens is het zo dat de fiscus auto’s met een moderne G3-installaties tegemoet komt. Heb je een dergelijk systeem in de auto dan krijg je van de overheid een zogenaamde G3-premie van gemiddeld € 440,- per jaar. Die premie wordt in mindering gebracht op de wegenbelasting – of, zoals dat officieel heet, op de houderschapsbelasting.