Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Logicx bereidt zich voor op topdrukte tijdens de zomer

20 juni 2022 Altijd vervangend vervoer beschikbaar

Na twee ‘rustige’ corona-jaren verwacht Logicx, deze zomer weer topdrukte op de Europese wegen. Dat betekent ook pechgevallen en behoefte aan vervangend vervoer. Dit jaar is dat een extra uitdaging, door de krappe arbeidsmarkt en het tekort aan nieuwe auto’s.

“We hangen de slingers pas op als het allemaal is gelukt”, vertelt Bart Loozen, directeur van Logicx. Zijn team is sinds najaar 2021 bezig met de voorbereidingen. Ook deze zomer staan ze in heel Europa paraat voor ANWB-leden en zakelijk rijders. Dankzij een scherpe planning en slimme innovaties gaat dat lukken. De uitdaging is dit jaar vooral de schaarste aan auto’s en medewerkers: “Het chiptekort is groot en de oorlog in Oekraïne laat zijn sporen na. Het aantal nieuwe auto’s dat te koop is, is beperkt; de levertijden lopen op. Daarnaast is het door de krapte op de arbeidsmarkt lastig om de juiste medewerkers te vinden.”

Daarom wordt deze zomer een extra uitdaging voor Logicx. Loozen: “We gaan uit van een 2019-plus scenario en hebben een vloot van 4.300 vervangende auto’s begroot; meer dan ooit tevoren.”

Vier keer zoveel autotransporters

Om die auto’s te verzamelen is Logicx op tijd begonnen met de inkoop. “We hebben in oktober 2021 de orders geplaatst. Ook houden we auto’s nu langer aan. Normaal gaan onze ruilauto’s na vijftien maanden in de remarketing. Nu rijdt een deel langer voor ons.” Daarnaast kijken we naar het proces. Zodra in Europa iemand recht heeft op vervangend vervoer, levert een van de 100 uitgiftepunten dit. Ook repatriëren ze het kapotte voertuig en leveren dat in Nederland op de gewenste plek af. De klant gebruikt de vervangende auto zo lang als afgesproken en levert die weer in; meestal in Nederland. Na reiniging en controle gaat de auto direct weer op transport naar het buitenland. Als we dit transportrondje met een dag kunnen verkorten, hebben we zo’n vijf procent minder vervangende auto’s nodig”, schetst Loozen.

Bart Loozen, Managing director Logicx

“Aan auto’s die op de verkeerde plek staan, hebben we niets. Dus zetten we in op allerlei IT-oplossingen om dat proces te stroomlijnen. Zoals – in Nederland – de toepassing van Artificial Intelligence om de planning te optimaliseren. Daarmee behalen we verdere winst en door reductie van kilometers voeren we het transport duurzamer uit.” Om die duizenden ruilauto’s optimaal in te zetten, zorgt Logicx voor een flinke vloot aan autotransporters. Per transport kunnen acht auto’s mee. “Normaal hebben we 25 achtladers voor het buitenland”, vertelt Loozen. “In de tien piekweken in de zomer groeit dat uit tot 100.”

Communicatie is key

In het contact met berijders gaat het vooral om betere informatievoorziening. “Zo verloopt het proces nét wat sneller. Als je weet wanneer je vervangend vervoer komt, kun je daarop anticiperen en is de omwisseling zo gebeurd. Zo kan de transporteur snel verder. Zodra iemand recht heeft op vervangend vervoer, sturen we een filmpje over het proces. Daarnaast hebben we een Logicx app, waarin een klant negen van de tien handelingen zelf kan doen. Voorheen liep dat allemaal via onze medewerkers. Dit is efficiënt voor de klant, maar ook voor ons. Want door de krappe arbeidsmarkt moeten we met minder mensen meer werk doen.”

Kosten, kwaliteit en duurzaamheid

“Deze zomer kan de dienstverlening soms piepen en kraken,” stelt Bart Loozen. Maar hij vertrouwt erop dat het gaat lukken. Daarna volgt de evaluatie. “We zoeken het optimale evenwicht tussen klanttevredenheid en kwaliteit enerzijds en kosten en duurzaamheid anderzijds. Daarom kijken we kritisch naar onze structuur en schakelen daarvoor een onderzoeksbureau in. Dingen hoeven namelijk niet per se hetzelfde te blijven. Zo blijven we verbeteren. En kunnen we ook in de toekomst de berijders optimaal van dienst zijn.”