Besparen op je bedrijfswagen? Zo doe je dat!

Hoe een dure bus onderaan de streep goedkoper kan zijn

Als ondernemer hou je onderaan de streep het liefst zo veel mogelijk over. Dat kan bijvoorbeeld door te besparen op je autokosten. We zetten de verschillende kostenposten voor je op een rijtje.

Hoe veel een bedrijfsauto je kost, hangt van veel factoren af. De totale kosten die de aanschaf en gebruik van je bestelwagen met zich meebrengen noemen we de Total Cost of Ownership, (TCO). Als je twee verschillende bestelauto’s met elkaar wilt vergelijken zijn de verschillen in aanschafprijs geen goed vergelijk. Pas als je van beide modellen weet wat de verwachte TCO is, kun je een goed vergelijk maken.

Aanschaf - inruil = afschrijving

Als je wilt weten wat een bedrijfswagen kost, ben je geneigd om in eerste instantie naar de aanschafprijs te kijken. Een bestelauto van 20.000 euro lijkt duurder dan eentje van 18.000 euro, maar als je voor die eerste na vier jaar gebruik nog 12.000 euro terugkrijgt en voor die tweede slechts 9000 euro, dan is juist het tegenovergestelde waar. Het verschil tussen de aanschaf- en verkoopwaarde is de afschrijving. 

Verdiep je bij aanschaf dus niet alleen in nieuwprijzen, maar kijk ook naar hoe de prijzen van tweedehands exemplaren zich ontwikkelen. Houd ook rekening met het gebruik van de bestelauto. De bus van een stukadoor zal na enkele jaren waarschijnlijk meer gebruikssporen (en dus een lagere inruilprijs) hebben dan bijvoorbeeld die van een bloemist. 

Milieubeleid van de overheid kan ook een behoorlijke invloed hebben op de inruilwaarde van je bedrijfswagen. Milieuzones en nul-emissiezones zullen de dieselbus langzaam steeds minder populair maken en dat zal van invloed zijn op de inruilwaarde.

Brandstof: die andere grote kostenpost

Brandstofkosten vormen een aanzienlijk deel van je autokosten. Hoe lager het verbruik, hoe lager de brandstofkosten. Dat verbruikt hangt deels van de auto af, maar ook voor een belangrijk deel van de bestuurder. Je rijstijl heeft minstens zo’n grote invloed op het verbruik als de krachtbron. Een rustige rijstijl kan flinke besparing op brandstofkosten betekenen en is daarnaast ook nog gunstig voor het onderhoud en de restwaarde.

Lange tijd was diesel eigenlijk de enige brandstof die relevant was voor bedrijfswagens. Diesel is goedkoper dan benzine, een dieselmotor springt spaarzamer met brandstof om en een dieselmotor heeft doorgaans meer trekkracht dan een benzinemotor. Toch is diesel vandaag de dag niet meer zo vanzelfsprekend als voorheen.

Van diesel naar stekker

Door de invoering van milieuzones en een dieseltaks voor oude, vervuilende dieselauto’s verliest diesel aan populariteit. Steeds meer bestelauto’s zijn daarom ook met een benzinemotor leverbaar, al dan niet gecombineerd met hybridetechniek. Het belangrijkste alternatief zijn vandaag de dag echter de elektrische bestelauto’s. 

Elektrische bestelauto’s hebben een veel lagere uitstoot en ook de energiekosten liggen lager. Zeker bij veel stadsverkeer is een elektrische auto veel zuiniger en efficiënter dan een bestelbus met brandstofmotor. Daar staat tegenover dat de aanschafprijs nog hoog is, de restwaarde relatief onzeker en de actieradius van elektrische bestelwagens nog beperkt is. Ook het trekken van een aanhangwagen is vaak niet of beperkt mogelijk. Fiscale voordelen en (lokale) subsidies voor de aanschaf van een elektrische bestelauto moeten de overstap naar elektrisch rijden betaalbaarder maken. Die subsidies en lage running costs kunnen een elektrische bestelwagen interessanter maken dan de hogere aanschafprijs in eerste instantie doet vermoeden. Pak je rekenmachine erbij en maak die rekensom!

Bekijk ook ons overzicht van de populairste elektrische bedrijfswagens.

Onderhoud

We haalden het verschil tussen bedrijfsauto’s met brandstofmotor en elektrische auto’s al even aan, maar ook qua onderhoud zijn er belangrijke verschillen. Een benzine- of dieselmotor heeft al snel honderden bewegende onderdelen, die allemaal aan slijtage onderhevig zijn. Bij een elektrische auto zijn dat er ongeveer twintig. Een elektrische bestelauto is dan ook minder slijtage- en onderhoudsgevoelig en daardoor goedkoper in het onderhoud. 

Verzekering blijven vergelijken

Als het om verzekeren gaat is vergelijken het toverwoord. We zijn al wel gewend om bij aankoop de beste en/of voordeligste verzekering te zoeken, maar vergeten dikwijls om regelmatig te controleren of een andere verzekering niet passender of voordeliger is. Het beste doe je dit elk jaar een keertje, dan kun je gelijk je andere verzekeringsproducten even doorlichten. Ook de ANWB biedt een goede autoverzekering.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)

Als ondernemer betaal je minder MRB (wegenbelasting) voor je bestelwagen dan een particulier. Mede daardoor was een bedrijfswagen op diesel lange tijd een voordelige keus. Toch kan het nog voordeliger, tot 2025 betaal je helemaal geen MRB voor volledig elektrische auto’s en dat geldt onverminderd voor elektrische bestelauto’s. Helaas is op dit moment nog niet duidelijk hoe de MRB er vanaf dat moment uit gaat zien.

De beste pechhulp altijd dichtbij

Speciaal voor de zakelijke markt is er ANWB Wegenwacht voor de Zaak. In tegenstelling tot een regulier, persoonlijk Wegenwacht-abonnement, sluit je Wegenwacht voor de Zaak per kenteken af. Ongeacht wie er met je bedrijfswagen(s) rijdt, je bent altijd van pechhulp verzekerd. Niet alleen voor de auto, maar ook voor een eventuele aanhangwagen. Je betaalt geen voorrijkosten en de facturen met BTW-specificatie kun je eenvoudig online inzien. Omdat je per kenteken een pakket kunt kiezen, ben je alleen verzekerd voor wat je nodig hebt en betaal je nooit te veel.