Wegenwacht Reservewiel

Universeel reservewiel verkort pechtijd aanzienlijk

Wist je dat de Wegenwacht een speciaal universeel reservewiel heeft? Handig als je band lek is en je onverhoopt geen reservewiel bij je hebt.

Unviverseel reservewiel Wegenwacht

Dankzij het Wegenwacht Reservewiel zijn sommige pechgevallen nu in twintig minuten opgelost, waar dat vroeger zo maar twee uur kon duren.

Steeds meer auto’s hebben namelijk geen reservewiel meer. Het bespaart gewicht en is dus gunstig voor het brandstofverbruik, zo redeneren veel autofabrikanten. De Wegenwacht heeft daarom hét Wegenwacht Reservewiel. Dat is een universeel reservewiel dat op bijna elke auto past. Het wordt gemonteerd zodat je je weg kunt vervolgen en op een later tijdstip de lekke band kunt laten repareren. Het Wegenwacht-wiel stuur je vervolgens binnen vijf dagen terug in een bijgeleverde zak, die de Wegenwacht je bij het uitleenwiel geeft.

Zo werkt het Wegenwacht Reservewiel

Het vernuftige van dit gele reservewiel - bedacht door de Engelse ANWB-zusterclub AA - is dat hij op 90 procent van alle auto’s past. In het hart van het wiel passen diverse flenzen. Met behulp van een zogeheten fitment guide ziet de Wegenwacht welke flens hij nodig heeft en welke bouten. Alleen op grote terreinauto’s en (sport)wagens met een extreme band/wielmaat past het Gele Wiel niet. Dankzij het uitleen-reservewiel is het pechgeval nu in twintig minuten opgelost, waar dat vroeger zo maar twee uur kon duren. De Wegenwacht moest dan een lokale bandenspecialist opzoeken om de band te laten maken. In het ergste geval moest de pechauto zelfs op transport.


Liefst echt reservewiel in je auto

Lekke band

Hoewel we de de redenatie van het weglaten van een reservewiel door autofabrikanten begrijpen, zien we toch liever gewoon een reservewiel in de kofferbak. De alternatieven die nu door fabrikanten worden geleverd, zoals een plaksetje, werken vaak niet goed. Die setjes bevriezen snel en vaak is een band te kapot voor gebruik van zo’n setje. En hoewel er binnen Nederland nog wel een oplossing valt te vinden, is dat in het buitenland niet altijd even makkelijk.

De Wegenwacht heeft maandelijks  vele duizenden keren te maken met lekke banden. In bijna 20% van de gevallen waarbij de reserveband ontbreekt biedt het reservewiel uitkomst. In andere gevallen wordt vaak een ‘prop’ of ‘parapluutje’ gebruikt. Twee methoden waarbij de band van binnenuit tijdelijk gerepareerd wordt.