Veelgestelde vragen

ANWB Fietspas

Een antwoord op de meest gestelde vragen over de ANWB Fietspas. Klik op een vraag om het antwoord te lezen.

Ga direct naar vragen over:

Bestellen | Hulpverlening | Fiets Service voor partner | Fiets Service voor kind

Bestellen

De ANWB Fietspas is exclusief voor ANWB-leden. Alleen standaard leden of partnerleden kunnen dit afsluiten.

De prijzen voor de Fietspas zijn te vinden op de tarievenpagina. Deze prijzen zijn exclusief het ANWB lidmaatschap. Ben je nog geen lid van de ANWB komt er per kalenderjaar € 15,- bij.

Thuiswonende jongeren kunnen tegen gereduceerd tarief bijgeschreven op het lidmaatschap van de ouders. Anders is een gereduceerd tarief van deze service voor jongeren niet mogelijk.

Fietspas is exclusief voor leden. Wil je deze service als niet-lid bestellen, dan kan het Leden Service Center dat voor u in orde maken. Daarnaast kunt u het in de ANWB winkels of via de website afsluiten.

Dat kan. Lees meer voor partner of kind.

Je hoeft niet voor ieder voertuig een aparte service af te sluiten. Stel dat je Fietspas afsluit, dan helpen wij je op iedere (elektrische) fiets, bakfiets of sportfiets. Het maakt dus niet uit of je ’s ochtends de kinderen met de bakfiets naar school brengt, daarna met je elektrische fiets naar je werk gaat en ’s avonds een rondje op je racefiets maakt. Wij bieden je pechhulp bij al je fietsen.

Nee, dat hoeft niet. Als je Wegenwacht Bromfiets Service afsluit, dan vallen daar ook je fietsen onder. Andersom geldt dat niet. Dus als je een Fietspas hebt afgesloten, dan kun je niet met je brom-/snorfiets of scooter terecht. Onder Wegenwacht Scootmobiel Service vallen ook fietsen én bromfietsen.

Nadat je het abonnement hebt afgesloten en wij het abonnementsgeld hebben ontvangen, duurt het 2 dagen voordat je recht hebt op volledige hulp.

Ja, tegen betaling van €50,- extra heb je direct recht op hulp als je bijv. al met een lekke band staat. Deze €50,- komt bovenop de kosten van het ANWB-lidmaatschap en de service die voor jouw voertuig van toepassing is.

Ja, de service dat je afsluit is persoonsgebonden. Het maakt dus niet uit op welke fiets je rijdt.

Nee, Fietspas is persoonsgebonden en kan niet worden overgedragen op iemand anders.

Ja, je kunt gewoon de Fietspas afsluiten als aanvulling op je fietsverzekering.

Nee, je kunt gewoon gebruikmaken van de ANWB-lidmaatschapkaart en bellen naar het telefoonnummer van de ANWB Alarmcentrale dat op de achterkant staat: 088 2692 888. Kinderen bellen naar 088 269 26 26 (staat ook op de pas). In België bel je met +31 70 314 14 14.

Ja, gedurende het jaar kun je je Fietspas omzetten naar bijvoorbeeld een Wegenwacht Bromfiets Service. Andersom kan alleen aan het einde van het jaar. Je betaalt hiervoor een meerprijs.

Je kunt na het eerste contractjaar per maand opzeggen. Je kunt je opzegging telefonisch doorgeven (088-2692 222), of schriftelijk (ANWB Leden Service Center, Postbus 93200, 2509 BA Den Haag).

Via het contactformulier, het Leden Service Center op het nummer 088 269 22 22 of bij de ANWB winkel bij jou in de buurt.

Hulpverlening

Leden krijgen hulp in héél Nederland, ook thuis, en in België. De Wegenwacht gaat alleen geen oude fietsen staan opknappen in de schuur, de uiteindelijk beslissing daarover wordt genomen door de Wegenwacht ter plaatse.

Je kunt maximaal 4x per kalenderjaar gebruik maken van pechhulp onderweg voor je fiets, bromfiets of scooter. Let op: Dit staat los van de pechhulp voor je auto via Wegenwacht Nederland Service of Wegenwacht Europa Service.

 Ja, wij helpen ook bij pech met elektrische steps of een Segway.

Ja, onze hulpverlening is ook geldig in België. Daarvoor bel je: +31 70 314 14 14. In andere landen vooralsnog niet.

Wij streven er altijd naar om ter plekke een (nood)reparatie te verrichten om je voertuig weer aan het rijden te krijgen of ervoor te zorgen dat rijden weer verantwoord is. Als de wegenwacht je voertuig niet ter plekke kan repareren, dan brengen wij jou en je voertuig naar huis, naar een reparateur of je bestemming. Onze hulpverleners nemen uiteindelijk het besluit waar jij en je voertuig naartoe worden gebracht. Natuurlijk houden we -indien mogelijk- rekening met je wensen. In België wordt je geholpen door de Belgische Wegenwacht.

Als de wegenwacht je voertuig niet ter plekke kan repareren, dan brengen wij jou en je voertuig naar huis, naar een reparateur of je bestemming. Onze hulpverleners nemen uiteindelijk het besluit waar jij en je voertuig naartoe worden gebracht. Natuurlijk houden we waar mogelijk rekening met je wensen.

Nee, je hebt geen recht op vervangend vervoer. Wij streven er altijd naar om ter plekke een (nood)reparatie te verrichten om je voertuig weer aan het rijden te krijgen of ervoor te zorgen dat rijden weer verantwoord is. Als de wegenwacht je voertuig niet ter plekke kan repareren, dan brengen wij jou en je voertuig naar huis, naar een reparateur of je bestemming. Onze hulpverleners nemen uiteindelijk het besluit waar jij en je voertuig naartoe worden gebracht. Natuurlijk houden we waar mogelijk rekening met je wensen.

Pech is een ruim begrip, maar voor een lekke band, lege accu, kapotte remkabel, kapotte verlichting, gebroken ketting etc. komen wij helpen. In geval van een ongeval is de Fietspas niet van toepassing. Hiervoor dien je je verzekering aan te spreken. Zie de voorwaarden.

Ja, we helpen je ook als je verlichting niet goed meer werkt.

Nee, dit wordt niet eerst door de ANWB gecontroleerd. Let op: Wij helpen niet als de pech is ontstaan door een verloren of gestolen sleutel en je je slot niet kunt openen, tenzij je kunt aantonen dat je de eigenaar bent van het voertuig door middel van een eigendomsbewijs of kentekenbewijs.

Ja, het abonnement dat je afsluit is persoonsgebonden. Het maakt dus niet uit op welk voertuig je rijdt. Bij welke voertuigen wij je helpen, hangt af van het soort abonnement dat je hebt gekozen. Daarnaast dient het voertuig aan de minimale (wettelijke) eisen te voldoen. Zie de voorwaarden.

Wij proberen zo dichtbij mogelijk te komen, maar kunnen je alleen helpen op plaatsen waar wij met onze auto’s uw voertuig kunnen bereiken en wij veilig aan je voertuig kunnen werken, zonder de regels of de wet te overtreden. Dit is ter beoordeling aan de hulpverlener.

  Ja, we nemen ook je medereiziger en zijn of haar voertuig mee. Ongeacht of hij of zij lid is van de ANWB.

We streven ernaar, net als bij de auto, om je zo snel mogelijk te helpen.

We controleren niet of het jouw fiets, bromfiets of scootmobiel is. Het abonnement dat je hebt afgesloten, is persoonsgebonden. Het maakt niet uit op welke fiets, bromfiets of scootmobiel je rijdt.

Partner

Als je partner net als jij lid is van de ANWB, kun je dezelfde service ook voor je partner afsluiten. Je betaalt dan een gereduceerd tarief ​​​​. 

Fietspas uitbreiden voor je partner kost € 5,-. Als je partner nog geen ANWB-lid is, betaalt hij of zij € 5,- extra voor het partnerlidmaatschap.

 Partnervoordeel is mogelijk. Als je zelf Fietspas hebt afgesloten, dan kun je dit tegen gereduceerd tarief ook afsluiten voor je partner.

Je kunt je Fietspas uitbreiden voor je partner en/of kind(eren) als de gezinsleden op hetzelfde adres wonen. Voorwaarde is dat je zelf een Fietspas hebt.

Als je Wegenwacht Bromfiets Service afsluit, dan vallen daar ook je fietsen onder en is daarom ook toereikend om uit te breiden voor je partner en/of kind(eren). Onder Wegenwacht Scootmobiel Service vallen ook fietsen én bromfietsen.

Via het contactformulier, het Leden Service Center op het nummer 088 269 22 22 of bij de ANWB winkel bij jou in de buurt.

• Bij de ANWB winkel bij jou in de buurt 
• Online via de ANWB website
• Telefonisch via het Leden Service Center op 088 269 2222

Kind

Als je het voor jezelf hebt afgesloten, dan kun je dit ook voor je thuiswonende kinderen doen. Dit kan door in de ANWB winkel of in de webwinkel een pasje aan te schaffen. Ieder kind heeft zijn of haar eigen pasje nodig.

De pas is te gebruiken voor thuiswonende kinderen, er is geen minimum leeftijd aan verbonden.

Een extra pasje kost € 5,- per kind. Je koopt dit pasje in de ANWB (web)winkel en dien je hier te registreren voor je kind. Zo weten wij bij welk lidmaatschap het kind hoort en wie wij in het geval van pech kunt contacten.

Wij vragen je om het pasje te registreren op naam van je kind. Daarnaast vragen wij je daar contactgegevens in te vullen voor het geval uw kind met pech komt te staan. Voor wij overgaan tot de hulpverlening overleggen wij graag even met het thuisfront.

Ja, voor kinderen koop je een aparte pas in de ANWB-(web)winkel. Daar krijgt je kind ook een handige sleutelhanger bij met het nummer van de alarmcentrale en een unieke code erop. Deze pas dienen zij bij zich te hebben op het moment van pech.

De pas is geldig voor het lopende kalenderjaar. Deze wordt niet automatisch verlengd, maar is wel nieuw te kopen in de ANWB-(web)winkel.

Het pasje bestaat uit twee delen: de pas en een sleutelhanger. Zijn deze beide kwijt? Dan kan de ANWB Alarmcentrale door middel van de naam controleren of er recht is op hulp.