Laat je niet afleiden in de auto

Toenemend gebruik elektronica in de auto is risicofactor voor veilig rijden

Afleiding in de auto is actueler dan ooit. Jaarlijks vallen er veel slachtoffers doordat bestuurders bezig zijn met hun smartphone in plaats van met het verkeer. Onacceptabel, vindt de ANWB. Het is normaal om je aandacht op de weg te houden. Beperk daarom afleiding tot het minimum luidt het advies. Maar hoe doe je dat?

Uit onderzoek blijkt dat het lastig is achter het stuur twee dingen tegelijk te doen. Door de toename van alle elektronische apparatuur die in de auto wordt gebruikt wordt de afleiding alleen maar groter. 

Om het gebruik van elektronische apparatuur in de auto terug te dringen startte het ministerie van Infrastructuur en Milieu al in 2012 de campagne "Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden". Dit in samenwerking met ANWB, BOVAG, RAI, Politie, Gasunie, Esso en BP. De praktijk leert echter dat die afleiding nog steeds een actueel probleem vormt.

MONO

Via de nieuwe campagne 'MONO, ONGESTOORD ONDERWEG' vragen de eerder genoemde organisaties, aangevuld met een groot aantal andere partijen - zoals auto- en elektronicaproducenten, werkgevers, overheden en verzekeraars - aandacht voor het probleem. 

Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot. De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. 

MONO ONGESTOORD ONDERWEG

Beperk afleiding tot het minimum, houd focus

De ANWB wil dat afleiding in het verkeer tot een minimum wordt beperkt omdat het een risico oplevert voor de verkeersveiligheid. Het totaal verbieden van bellen of bediening van apparatuur is volgens de ANWB niet uitvoerbaar. Goed omgaan met apparatuur in de auto en andere zaken die kunnen afleiden, is daarom eigen verantwoordelijkheid. Hier enkele tips en adviezen:

  • Stel eenmalig je smartphone of smartfunctie in op 'niet storen' d.m.v. standaardinstellingen op de iPhone of met een app op Android-toestellen (b.v. Intraffic Reply of Flitsmeister).
  • Zet je telefoon op stil en leg hem ergens neer waar je er niet bij kan.
  • Parkeer je auto of je fiets gewoon even, dan heb je alle tijd om dat ene berichtje, dat écht niet kan wachten, te sturen. Bel/ app dus alleen als je stilstaat of geparkeerd bent!
  • Raadpleeg apps met actuele informatie voordat je vertrekt.
  • Zet de automatische berichtenmelder en pushberichten uit.
  • Installeer een car-kit in de auto zodat je hands-free kunt telefoneren.
  • Stoor anderen, waarvan je weet dat ze onderweg zijn, niet met social media berichten. Als je het beste met elkaar voor hebt app je niet wanneer de ander rijdt.​​​​

Smartphone gebruik en het gevaar

  • 50% van de Nederlanders gebruiken navigatie / verkeersinfo apps tijdens het rijden op de telefoon. De smartphone is dan een nuttig hulpmiddel tijdens het rijden (en kan daardoor zelfs veiligheid verhogen).
  • Maar de smartphone wordt echter ook gebruikt om te mailen / appen (lezen en schrijven) of filmpjes te kijken en dat is supergevaarlijk. Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug.  De kans op een ongeluk is 6x zo groot als je appt achter het stuur.

Wat mag wel en wat mag niet volgens de wet

In de wet staat letterlijk: 'Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden'.
Je mag dus geen telefoon vasthouden terwijl je met een auto of een ander motorvoertuig aan het rijden bent. Het maakt niet uit waarvoor je de telefoon gebruikt. Ook het klemmen van de telefoon tussen je oor en schouder wordt door de rechter gezien als 'vasthouden' en is dus een overtreding. 

Overtreding of niet? 
Als je met de auto of een ander motorvoertuig stil staat (bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of in de file), dan mag je de telefoon vasthouden en gebruiken. Je bent dan niet aan het rijden. Maar als het voertuig in beweging komt en je houdt de telefoon nog vast, dan is er sprake van 'rijden' en kan je een bekeuring krijgen. Dus ook als je net optrekt of langzaam vooruit gaat in een file. 

Een mobiele telefoon bedienen, terwijl die in een houder staat, mag wel. Er is dan geen sprake van vasthouden, maar van handsfree gebruik. Leidt het bedienen van de telefoon tot gevaarlijk weggedrag, dan kan je een bekeuring krijgen op grond van het algemene gevaarsartikel in de verkeersregelgeving (artikel 5 van de Wegenverkeerswet). 

Op de fiets mag je wel een mobiele telefoon vasthouden en gebruiken. Maar de risico's daarvan voor jezelf en anderen zijn zo groot dat het slimmer is om dit niet tijdens het fietsen te doen. 

Boete voor handheld bellen Voor automobilisten die met een telefoon in de hand rijden is de boete per 1 januari 2016 € 230,-. De boetebedragen vind je in de Boetebase op de website van het Openbaar Ministerie.