Tips voor deelmobiliteit: van deelfiets, tot OV-fiets tot Go Sharing
25 slimme tips voor deelmobiliteit in de stad
Super handig zo'n deelfiets, OV-fiets of elektrische deelscooter. Toch komt er nog best wel wat bij kijken: van het vinden van je vehikel tot het 'uitchecken' in de app. Daarom: 25 slimme tips deelmobiliteit in de stad zo slim mogelijk te benutten.
Vóór je de weg op gaat
1: Download thuis alvast de app en maak je account aan. Scheelt tijd ter plekke, en soms heb je op locatie niet alle benodigde gegevens bij de hand.
2: Check de kosten: zowel betalen per dag of per rit kan allebei duurder zijn. Afhankelijk van je gebruik, kun je ook kiezen voor een abonnement, of zelfs meerdere abo-vormen. Kortom; uitvinden wat het best bij jouw ‘deelgedrag;’ vergt best wat rekenwerk.
3: Welk vervoermiddel heb je nodig? Voor korte ritjes in de stad zijn deelfietsen ideaal, maar moet je 5 kilometer naar een zakenlunch fietsen met forse tegenwind, dan zal je bij aankomst waarschijnlijk tot de conclusie komen dat een e-scooter een betere keuze was geweest.
Het vinden van je vervoersmiddelen
4: Het fietsen - of andere deelvervoermiddelen zoeken - hoeft niet op goed geluk. Bij alle aanbieders geeft een app of site aan op een kaart waar - en vaak ook hoeveel vervoermiddelen er - beschikbaar zijn. Vaak zijn er ook vaste locaties, zoals de OV-fietsen op stations.
5: Check de beschikbaarheid van je gewenste deelvervoermiddel op een nabijgelegen locatie. Dat kan het best door steeds verder in te zoomen op de kaart.
6: Indien mogelijk, reserveer je fiets of ander vervoermiddel via de app. Dat kan soms tot 3 uur vooraf, en voorkomt teleurstelling er plekke.
7: Check de afstand met de app naar je beoogde fiets of scooter: sommige geven route, afstand en indicatie wandeltijd aan. Handig voor onbekende steden, want die afstand kan soms best flink zijn.
8: Reserveer je niet per dag maar ritje: check vooraf in de app of in het stadsdeel genoeg deelfietsen staan van die aanbieder. Anders wordt het lopen of de tram terug!
9: Check het accupercentage van je beoogde scooter, e-bike of e-bakfiets: kan via meerdere apps, bijv. van Cargaroo, Felyx en LEV. Honderdd meter lopen voor 30% extra accu is zeker de moeite waard.
10: Locaties van fietsen in de app wijken soms vele meters af van daadwerkelijke locatie. Soms is een de ‘locatie’ lukraak op een station geplak. En zoom je in bij sommige kaarten in de apps, dan lijkt een fiets midden in een huis te staan… Neem die locatie dus met korreltje zout (en plan wat extra minuten zoekwerk in).
Je deelvervoer gevonden? Niet gelijk vertrekken
11: Op een plek waar meerdere fietsen staan, moet je eerst de goede fiets zien te vinden (vaak te herkennen aan een nummer. Maar bij KeoBike komt hij uit een speciaal carrousel. OV-fietsen zijn niet genummerd: je pakt gewoon de eerste in de rij.
12: Vóór je fiets of slot aanraakt: ontsmet in elk geval het stuur, slot en andere onderdelen als remhendels die veel worden aangeraakt met zeep of ontsmettende doekjes. Zo minimaliseer je de (toch al kleine kans op een coronabesmetting) Latexhandschoenen zijn ook een optie, maar niet de meest prettige.
13: Open het slot via openen via het scannen van een QR-code, bluetooth- of appverbinding. Controleer gelijk of je het slot nog een keer dicht en open krijgt; wel zo handig bij stops onderweg.
14: Zie je een defect of schade? Maak daar gelijk foto’s (met datum/tijdsaanduiding) van. Dit ‘harde bewijs’ kan je veel geld schelen. Veel apps hebben ook een knop voor directe verbinding met de helpdesk. Bij e-scooters-, e-bikees is het ook slim om de kilometerstand aan het begin en eind van de rit te fotograferen.
15: Bij de meeste deelfietsen kun je de zadelhoogte makkelijk verstellen een snelsluiter. Verder hoef je niet veel meer aan te passen. Soms rammelen er onderdelen of is er een licht kapot. Een klein fietsreparatiesetje is dan handig, evenals een setje draagbare fietslampjes
16: Neem je een bijrijder mee op een scooter? Check de website of in de app wat het maximale draagvermogen is van de scooter is. Bij de scooter van Go Sharing is dat bijv. 160 kg: 2 personen van elk 85 kg zijn dan al te zwaar voor dit model.
17: Nog nooit op een 45 km/u bromfiets gereden? Een drukke binnenstad is niet de beste leerschool voor je eerste meters op een bromscooter, ook al heb je rijbewijs, A, B en AM.
Stallen en de rit beëindigen
18: Stal je je fiets (tijdelijk) op een drukke plek? Maak een foto waar je fiets staat, en van het nummer op het frame. Op sommige plekken staan zoveel deelfietsen dat opzoeken een tijdrovend klusje kan worden. Het spreekt voor zich dat je een deelfiets altijd op slot zet, liefst ook nog met een kabel (indien aanwezig).
19: Parkeer je fiets na beruik in ’deelfietsvriendelijke zone’, dus niet op drukke plekken, maar in speciale rekken, stallingen en carrousels. In sommige steden zijn ook zones waar je je deelfiets niet eens mág parkeren. En een OV-fiets móét je weer terugbrengen naar dezelfde locatie. Heb je een elektrisch vervoersmiddel, controleer of informeer hoe (en óf) je deze op moet laden. Bij de Felyx- en Go Sharing-scooters hoeft dit bijv. niet.
20: Na het wegzetten of inleveren van het vervoersmiddel, check dan in de app of je ‘rit’ goed is afgesloten. Zeker bij e-scooters waar je per minuut betaalt kan twee uur extra tijd een financieel stropje worden.
Verder nog tips?
21: Een aantal aanbieders die actief zin in Nederland, vind je ook in het buitenland. Dat zijn o.m. Donkey Republic, Mobike en Nextbike. Handig, want zo scoor je tijdens een citytrip net zo makkelijk een fiets of e-scooter als in Nederland. Gewoon met dezelfde app.
22: Sommige e-bikes en scooters hebben een of meerdere USB-poorten voor opladen van telefoon & andere gadgets, vaak ook nog met handige telefoonhouder.
23: Bij sommige bedrijven kun je op één account meerdere fietsen lenen: bij OV-fiets maximaal 2 per OV-chipkaart, bij HTM Fiets, UwDeelfiets, Keobike en Nextbike 4 fietsen per account en bij Donkey Republic zelfs 5. Handig voor een dagje uit!
24: Laat nooit iemand anders op je deelfiets, en zeker niet op je e-scooter of in je -e-brommobiel rijden. Bij schade of ongeluk vervalt dan de verzekering, en moet je zelf opdraaien voor de kosten.
25: Lees de ‘Algemene Voorwaarden’ en de ‘Privacy Policy’ zorgvuldig. (Vaak zijn dit twee aparte documenten) Hoe zit het met verzekeringen (heb je bijv. wel of geen WA-verzekering nodig?), wat als er schade ontstaat? En ook: hoe zit het met je privacy?
Tot slot, geniet van je ritje in de frisse lucht en bedenk dat je ook in een volle bus of tram had kunnen zitten.