- Je bent een professionele organisatie (veelal een welzijnsorganisatie)
- Er is steun van je wethouder en beleidsambtenaar.
- Er is een professionele coördinator als verantwoordelijke voor de dagelijkse gang van zaken op het servicepunt.
- Een goede telefonische bereikbaarheid tijdens werkdagen.
- Bij de start zijn er ongeveer 15 chauffeurs die met hun eigen auto voor ANWB AutoMaatje willen rijden.
- De relatie- en planningssoftware van ANWB AutoMaatje is geïnstalleerd. Deze stelt ANWB ter beschikking.
- Je beschikt over een vrijwilligersverzekering van VNG (of vergelijkbaar).
Start ANWB AutoMaatje in jouw gemeente
ANWB AutoMaatje is ontwikkeld vanuit de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de ANWB. Sinds de start in 2015 is er veel belangstelling en zijn we op dit moment actief in bijna elke provincie en in meer dan 130 gemeenten.
Wat brengt ANWB AutoMaatje jouw gemeente?
ANWB AutoMaatje is een beproefde vrijwilligers vervoerformule die:
- Veel bewoners helpt.
- Landelijk bekend is bij het grote publiek.
- Wordt gesteund vanuit de politiek.
- Voldoet aan alle wettelijke eisen.
Een ANWB AutoMaatje servicepunt oprichten
Hoe doe je dat? En waar kan ANWB helpen?
Voorwaarden om een servicepunt op te richten
Hoe helpt ANWB de servicepunten?
- Training en workshop bij het opzetten van een ANWB AutoMaatje servicepunt.
- Handleidingen en voorbeelddocumenten voor de dagelijkse praktijk.
- Materialen zoals deelnemers- en chauffeurspasjes.
- Gratis gebruik van ANWB AutoMaatje plannings- en relatiesoftware.
- Helpdesk.
- Begeleiding en uitwisseling van 'best practices'.
- Kwaliteitsaudits.
- Vermelding in alle ANWB communicatie over ANWB AutoMaatje.
Doordat wij al onze kennis, software, begeleiding, training en materiaal kosteloos beschikbaar stellen, kun je lokaal snel van start (vaak binnen 2 maanden). Het wiel opnieuw uitvinden of grote investeringen doen, met uitzondering van het eenmalige opstarttarief, is dan niet meer nodig.
Wat zijn de kosten?
Voor de activiteiten (denk aan software, materialen en ondersteuning) vragen wij geen vergoeding. Wel rekenen we een eenmalig opstarttarief van 2000 euro. Slechts de lokale kosten komen voor jouw rekening. Denk hierbij aan kosten voor vrijwilligersbijeenkomsten en de uren van de coòrdinator.
Samengevat
ANWB AutoMaatje is zo ontworpen dat:
- je alle handvatten hebt om ANWB Automaatje op te starten in jouw gemeente;
- de spelregels duidelijk zijn voor deelnemers en chauffeurs;
- 'vraag-verlegenheid' wegvalt;
- het bewonersparticipatie maximaal faciliteert.
De landelijke bekendheid van ANWB AutoMaatje zorgt voor een hoog bereik. De spelregels zijn voor iedereen overal gelijk. Profilering op budget of woonplaats speelt daarbij geen enkele rol.
Neem vrijblijvend contact op
Heb je vragen? Behoefte aan meer informatie? We helpen je graag verder!