De 6 best beoordeelde campers en caravans voor 2023

ANWB-verkiezing Camper en Caravan van het Jaar

De ANWB Camper en Caravan van het Jaar is een jaarlijkse onderscheiding voor de opvallendste en meest innovatieve caravan en camper. Een vakjury van journalisten met ruime ervaring en inzicht in de volledige caravan- en campermarkt heeft samen met ervaringsdeskundigen zes genomineerden gekozen. Misschien zit jouw toekomstige kampeerwagen er wel tussen!

Nominaties Caravan van het Jaar 2023

Adria Altea

Een grote, onzichtbare verandering is de keuze voor het lichtgewicht AL-KO Varia X-chassis als basis voor de caravan.

Wat je wel ziet, is dat de nieuwe Altea vooral lichter, ruimtelijker en moderner is. De achterwand is nieuw, met strakke ledachterlichten, en de voorkant en de keuken hebben grotere vensters gekregen. De wanden zijn bekleed met Symalite thermoplastisch composiet, dat bekendstaat om zijn isolerende eigenschappen. Lichtgewicht zijn ook de kasten in het interieur geworden. Wandkasten hebben voortaan uitneembare legplanken. De rondzit kreeg een lichter frame en de constructie van het keukenblok is vereenvoudigd waardoor grotere lades mogelijk zijn. De klep van de disselkast is nu caravanbreed en geeft toegang tot een bergruimte waarvoor optioneel een Ikea-stelling met plastic bakken verkrijgbaar is.

De Altea is verkrijgbaar in tien indelingen. Op de foto de Altea 552 PK (exterieur) en de 502 UL (interieur).

Prijs* vanaf € 24.430 

Knaus Azur 

Met de Azur maakt een klassieker zijn herintrede. De zelfdragende constructie van deze premiumcaravan is gebouwd op een chassis met een geïsoleerde vloer. Dit Fibre Frame bestaat uit 22 delen die met uiterste precisie door robotarmen aan elkaar zijn verlijmd. Het zorgt voor de volledige stabiliteit van de opbouw. Meubels hoeven daaraan niet meer bij te dragen en dat vergroot de designmogelijkheden van het interieur. Ook bijzonder: het frame is uv-bestendig en zelfherstellend: deukjes en krassen die bijvoorbeeld ontstaan door contact met steentjes of een boomtak, zullen verdwijnen door blootstelling aan warmte.

Het interieur van de Azur doet denken aan een moderne hotelkamer vol akoestiek verbeterende materialen. Met de Smart Wall introduceert Knaus een met stof bekleed oppervlak aan de wand waarachter een opbergruimte schuilgaat. Ook achter de kussens van de zithoek zitten van deze handige bergruimtes verborgen. Net zoals bij zijn campers kiest Knaus om het meubilair schuin te plaatsen. Dit creëert een nog ruimtelijker gevoel. Daarnaast is de dynamische ledverlichting zeer sfeervol.

De Azur is verkrijgbaar in vier indelingen. Op de foto de Knaus Azur 500 FU.

Prijs* vanaf € 41.500

Tabbert PEP Pantiga

De Pantiga is een combinatie van eigentijds design en moderne technologie met slimme interieurs. Met de serie richt Tabbert zich op actieve jonge vakantiegangers. Het exterieur is ingetogen en heeft opvallend matwitte wanden, grafische stickers met glittereffect en witte, 15" aluminium velgen. Opvallend zijn de grote raampartijen waarop het interieurontwerp is aangepast. Het nieuwe Knaus-chassis, ontwikkeld met Knott, heet Dyonic en het bespaart met name gewicht maar verbetert ook de stabiliteit.

Het interieur is nieuw, waarbij opvalt dat de bovenkasten ontbreken aan de zijkanten ten faveure van hoge vensters. Zo oogt het woongedeelte lichter en ruimer. Matwitte bovenkasten achterin en in de keuken hebben een onopvallend strak en greeploos ontwerp. Lichtpanelen in zijwanden en bijpassende plafondlamp dragen bij aan de ontspannen feelgoodfactor van de caravan. Hierbij speelt ook de verlichte achterwand achter in de slaapkamer een grote rol.

De PEP Pantiga is verkrijgbaar in drie indelingen. Afgebeeld is de PEP Pantiga 390 WD (instapmodel).

Prijs* vanaf € 28.080

Nominaties Camper van het Jaar 2023

Bürstner Lyseo Gallery TD 649 G

‘Klein reizen, groot leven’, is de slogan van Bürstner met deze Lyseo Gallery TD van net geen 7 meter lengte. Basis vormt de Bürstner Lyseo TD halfintegraal met dubbele vloer. In het oog springend is de opblaasbare alkoof. Ingeklapt is het voertuig gestroomlijnd als een halfintegraal, uitgeklapt heb je een extra woonlaag van 110 centimeter hoog. De alkoof wordt in 90 seconden met behulp van compressorlucht en speciaal ontwikkelde luchtkamertechnologie omhooggebracht.

Een vaste trap die in het interieur is opgenomen, geeft toegang. De ingangen naar de badkamer, het bed en het woongedeelte zijn ruim bemeten en de opbergruimte is efficiënt en gebruiksvriendelijk ingedeeld. De alkoof is getest onder omstandigheden van -30 graden tot +80 graden met regen, sneeuwbelasting en wind en doorstond de beproevingen glansrijk, aldus de fabrikant. Zowel het openen, sluiten en het vergrendelingsmechanisme bleven onder alle omstandigheden prima functioneren. Met de Lyseo Gallery ben je de blikvanger op de camping!

Prijs* vanaf € 109.000 

Knaus Tourer Van 500 MQ

De geheel nieuw ontwikkelde halfintegraal − standaard op een VW T6.1 − is zowel vanbinnen als vanbuiten bijzonder compact. Volkswagen zorgde in eerdere modellen op dit onderstel voor zeer goede rijeigenschappen. Het campertje is verkrijgbaar in twee indelingen (500 MQ en 500 LT) met een buitenmaat van 589 centimeter. Beide indelingen zijn voorzien van een keukenblokje met compressorkoelkast. Verwarming en boiler draaien op diesel, koken gaat op gas.

De vakjury heeft de 500 MQ genomineerd omdat die onder meer over een innovatieve badkamer beschikt. Wanneer die niet in gebruik is, kan de bovenste helft van de douchecabine zakken tot het niveau van het tweepersoonsbed. Het deelbare matras rust in die stand op de douchecabine. Om te douchen, haal je het matrasgedeelte weg en schuif je de cabine naar boven. Zo ontstaat er een volwaardige cabine met douchedeur en 190 centimeter stahoogte. Belangrijk: het toilet blijft in beide standen gewoon bereikbaar.

Optioneel is een uitschuifbed boven de bestuurderscabine beschikbaar wat de kleine camper in principe geschikt maakt voor een gezin met twee kinderen. Het is allemaal wat krap, maar bijzonder knap wat hier op een klein oppervlakte mogelijk is gemaakt.

Prijs* vanaf € 84.417

Frankia Neo MI 7 GDK 

Met de Neo MI heeft Frankia zijn eerste integraal gebouwd die ook geschikt is voor het B-rijbewijs omdat deze versie slechts 3090 kilo weegt. Die gewichtsbesparing is bereikt door de wagen smaller uit te voeren dan de reguliere wagens van dit merk en door een nieuwe productiemethode met lichtere materialen te hanteren. Wat ook meewerkt aan de gewichtsbesparing is dat een linkercabinedeur optioneel is, evenals het hefbed. Deze genomineerde uitvoering beschikt over twee enkele bedden die met een tussenmatrasje tot een groot bed zijn om te bouwen.

De wagen is gebouwd op een Mercedes Sprinter met voorwielaandrijving en voorzien van slimme Frankia-kenmerken, zoals een achterklep in de garage en een bijzonder ruime badkamer. Met 224 centimeter is deze nieuwkomer 11 centimeter smaller dan de andere integralen. Toch zijn de bewegingsruimte en de grote combibadkamer met wegschuifbaar toilet en wasbak een sterk verkoopargument bij dit model. Het ontbreken van een hoge koelkast werkt zeer ruimtelijk voor het interieur. En wil je toch die cabinedeur, dan kan dat dus, maar dan blijft er minder over van de 430 kilo aan laadvermogen die in deze uitvoering beschikbaar is.

Prijs* vanaf: € 122.000

*Prijzen onder voorbehoud

Winnaars bekend

De winnaars van de verkiezing worden woensdag 5 oktober 2022 tijdens de Kampeer en Caravan Jaarbeurs (KCJ) in Utrecht bekendgemaakt. 

Bestel tickets met korting

Ook interessant voor jou:

Andere leden bekeken ook