Slimme meter
Een slimme meter is bij een dynamisch energiecontract een vereiste. Omdat de tarieven ieder uur anders zijn moeten we je meter kunnen uitlezen om het verbruik aan de juiste uren te kunnen koppelen.
Een slimme energiemeter houdt niet alleen bij hoeveel gas of elektriciteit je hebt gebruikt, maar ook wanneer. Daarnaast geeft een slimme meter de meterstanden automatisch door aan je energieleverancier. Je hoeft dus niet meer zelf de meterstanden op te nemen en door te geven.
Bij ANWB Energie werken we met een dynamisch uurtarief. Je energietarief kan op het ene moment van de dag lager zijn dan op het andere moment. Daarom moeten we niet alleen weten hoeveel stroom en gas je verbruikt, maar ook wanneer je dit verbruikt. Zo kunnen we jou de eerlijkste prijs voor energie rekenen.
Het merendeel van de huizen is ondertussen al uitgerust met een slimme meter, maar nog niet allemaal. Heb jij nog geen slimme energiemeter en wil je deze aanvragen? Dan kun dat je het beste zelf doen via de de netbeheerder van jouw regio. Dat is veelal ook nog eens gratis. Houd er wel rekening mee dat het plaatsen van de meter gemiddeld zo'n 10 weken op zich laat wachten.
Als je slimme meter deze melding geeft, dan zijn de slimme functionaliteiten uitgeschakeld. Je slimme meter functioneert dan als een ouderwetse energiemeter, die enkel bijhoudt wat je verbruik is en de meterstanden niet automatisch doorgeeft aan de energiemaatschappij. Je regionale netbeheerder kan de slimme meter weer ‘AAN’ zetten.
Absoluut niet. Alleen jij, je regionale netbeheerder en je huidige energieleverancier kunnen de gegevens die uit je slimme meter komen inzien. Deze gegevens worden nooit gedeeld met andere partijen.
Simpel: nergens! Voor ANWB Energie heb je een slimme energiemeter nodig en die geeft alle meterstanden automatisch aan ons door. Daar hoef je zelf dus niets voor te doen. Wel zo makkelijk.
Dat is mogelijk. Als je een slimme meter hebt aangevraagd bij je netbeheerder, maar deze nog niet is geïnstalleerd kun je toch starten. We vragen je dan om de bevestiging van je netbeheerder over de aanstaande slimme meter met ons te delen. Als we die hebben ontvangen kunnen we de levering alvast starten. Dat betekent helaas wel dat we je verbruik nog niet op uurniveau kunnen uitlezen. We verdelen daarom dan achteraf je verbruik over de uren van de dag. Dat doen we op basis van je verbruiksprofiel dat wij als leverancier hebben ontvangen van je netbeheerder. Je verbruik is dan ook nog niet zichtbaar in onze app.
Op de dag dat wij starten met de levering vragen we je dan ook nog de startstanden van je meter aan ons door te geven.
Deel deze pagina