ANWB Hamalandroute NL
Nederland, Overijssel, Haaksbergen
In het Nederlandse deel van de Hamalandroute worden bossen afgewisseld door maïsvelden, weilanden, houtwallen en kronkelende beekjes. Wegen slingeren zich, omzoomd door hoog geboomte, langs karakteristieke dorpjes. Het kampen- en essenlandschap bij Winterswijk heeft een bijzondere kleinschalige openheid met een zeer groen karakter.
Op de Hamalandroute-pagina van Visit Twente vind je veel achtergrondinformatie over de bezienswaardigheden onderweg.
Let op: deze autoroute voert deels over lokale wegen die ook door fietsers (en wandelaars) worden gebruikt. Geef elkaar de ruimte en pas je snelheid aan, dan kan iedereen van zijn tochtje genieten.
Er zijn twee mogelijkheden om de route te rijden.
1. Volg de bordjes
Deze route is in één richting bewegwijzerd met zeskantige bruin-witte borden.
2. Met de gpx
De veiligste en handigste manier om deze autoroute te rijden is door gebruik te maken van een navigatieapparaat in de auto: met gesproken aanwijzingen en een ondersteuning van de dynamische kaart op het apparaat. Heb je een navigatieapparaat? Download dan de gpx en upload deze in jouw navigatieapparaat. Hoe je dat doet verschilt per merk en apparaat. Je kunt het beste kijken op de site van het betreffende merk voor een handleiding en/of voor de gegevens van de support-afdeling (als je er niet uitkomt!). Bijvoorbeeld: Garmin of TomTom.
N.B. Heb je een TomTom dan kun je ook gebruik maken van de ANWB autoroutes in de TomTom Roadtrips. Klik op ‘Laat je inspireren’ en selecteer daarin onder ‘gemaakt door’ en ‘partners’ de ‘ANWB’. Kies een route, klik op ‘personaliseer in my drive’ en klik onderaan de routebeschrijving op ‘synchroniseer deze route als een track op mijn systemen’.
De gpx van deze route start op:
Rotonde op de splitsing van N318 en N312 bij Winterswijk.
Gps: 51.965754, 6.698503.
Maar je kunt deze autoroute overal sarten, aangezien deze is bewegwijzerd. Goede startpunten zijn:
- TOP Lankheet, Erve Bruggert, Scholtenhagenweg 46, Haaksbergen
- TOP Diepenheim, Grotestraat t/o de Hagen, Diepenheim
- TOP Delden, NS-station Delden, Stationsweg, Delden
- Groenlo, Museum en herberg Erve Kots, Eimersweg 4, Lievelde
Snellaadpunt langs de route:
-
Last Mile Solutiuons, Textielstraat 1, Haaksbergen
Extra informatie over bezienswaardigheden lansg de route: kijk op de Hamalandroute-pagina van Visit Twente.
In de middeleeuwen bouwde de adel zijn kastelen op goed verdedigbare plaatsen. Kastelen werden daarom bij voorkeur op heuveltoppen gebouwd. In het relatief vlakke Westfaalse Münsterland moest men door middel van een brede slotgracht indringers buiten de deur houden. Vandaar de naam Wasserschloß, waterslot of –burcht. In latere tijden verviel de verdedigingsfunctie en ging men het woongenot belangrijker vinden. Er werden burchten gebouwd die meer het aanzien van een landhuis kregen. In Münsterland worden die vaak aangeduid met Herrenhaus. Veel kastelen zijn vanwege de spartaanse woonomstandigheden in de loop der tijden door de bewoners verlaten en tot ruïnes vervallen. De over het algemeen ruimere en meer comfortabele waterburchten daarentegen, behielden hun woonbestemming of worden tegenwoordig voor andere doeleinden gebruikt.
Delden is een stadje met allure. Aan het Marktplein staat de Grote of St. Blasiuskerk die in oorsprong uit de 15e eeuw dateert. Bezienswaardig is ook het Zoutmuseum. Het bevindt zich vlakbij de plaats waar in 1886, op een diepte van 566 meter, voor het eerst zout in de Nederlandse bodem gevonden. In het zoutmuseum ontdek je wat men vroeger met zout deed en waarom het nu nog steeds belangrijk voor ons is (Langestraat 30).
In Delden kun je even van de route afwijken voor een bezoek aan het landgoed van Kasteel Twickel. Binnen de buitenplaats is het mogelijk de tuinen, het park en de moestuin te bezoeken en verder zijn er op het landgoed verschillende bezienswaardigheden, waaronder een houtzaagmolen en de museumboerderij Wendezoele (Twickelerlaan 6).
De schoorsteen van de vroegere Boekelosche Stoom Bleekerij en de karakteristieke groene zouthuisjes in de omgeving van het dorp laten zien dat Boekelo al bijna een eeuw het centrum van de Nederlandse zoutwinning is. Onder de zouthuisjes zoekt het pompwater 400 meter diep contact met de 50 meter dikke zoutlaag, hier honderden miljoenen jaren geleden gevormd door een tropische zee. Met een zoutgehalte van 300 gram per liter water keert het mengsel terug naar de fabriek, alwaar grote verdampingsketels zorgen voor het scheidingsproces van zout en water.
In het hart van het oude centrum staat de Pancratiuskerk. De eerste stenen van de uit Bentheimer baksteen opgetrokken kerk werden al in de 12e eeuw gelegd. In het oude stationsgebouw van Haaksbergen is het Museum Buurt Spoorweg gevestigd waar op het emplacement stoom- en diesellocomotieven en gerestaureerde rijtuigen en goederenwagons te bezichtigen zijn (Stationstraat 3).
Ten zuiden van Haaksbergen ligt de Oostendorper Watermolen. De molen dateert uit 1548 en is een dubbele watermolen. Op de rechteroever stond de korenmolen met twee raderen en op de linker oever de oliemolen met een rad. Deze combinatie maakt de molen uniek.
Kort na Haaksbergen is het mogelijk om de route in te korten. Via Eibergen, Vreden en Zwillbrock bereik je Winterswijk. Bij Winterswijk pik je de hoofdroute weer op.
De gezellige binnenstad van Winterswijk vormt het winkelcentrum van de wijde omgeving. Van oudsher was Winterswijk een boerennederzetting, maar met de opkomst van de textielindustrie groeide het aantal inwoners. Winterswijk had aan het begin van de twintigste eeuw zeven textielfabrieken, waaronder de Batavier en de Tricotfabriek. Winterswijks meest historische straatje, de Lappenbrink, is ook in deze tijd ontstaan.
Op de markt staat de 15-eeuwse Jacobskerk met interessante muurschilderingen. In de zomermaanden kan de toren beklommen worden. In het oude woonhuis van Piet Mondriaan, die tot zijn twintigste in Winterswijk woonde, is het museum Villa Mondriaan gevestigd. Hier wordt aan de hand van zijn kunstwerken het verhaal van de jonge Piet Mondriaan verteld. (Zonnebrink 4)
Het oude stadje Bredevoort was vroeger het bestuurscentrum van het oostelijk deel van de huidige Achterhoek. In de middeleeuwen stond in Bredevoort een groot kasteel – op de plek waar nu het gebouw Boek op ‘t Zand staat – en op de voorburg ervan bouwden de adellijke borgmannen hun huizen. Zo ontstond Bredevoort in de middeleeuwen als ridderstadje. In de 17e en 18e eeuw was Bredevoort tevens een garnizoensstad.
Vele huizen van Bredevoort binnen het gebied van de beschermde historische stadskern dateren uit de 17e eeuw. Door drie grote rampen die het stadje troffen is de middeleeuwse bebouwing geheel verdwenen. Op de oude fundamenten werden weer huizen gebouwd voor de soldaten, de functionarissen en de ambachtslieden voor het garnizoen. In 1993 werd Bredevoort Boekenstad. Naast een groot aantal boekhandels en antiquariaten heeft Bredevoort een boekbindcentrum en een streekdocumentatiecentrum. In het stadje worden regelmatig boekenmarkten gehouden.
Museum Erve Kots is een openluchtmuseum met diverse boerderijen en gebouwen zoals een zogenaamde löshoesboerderij, waar mens en dier in één ruimte verbleven. Binnen bevinden zich onder andere een woonkeuken en een weefkamer. Buiten staan onder meer bakovens, een kolenbrandershut, een oliemolen, een bijenstal en een houtzagerij (Eimersweg 4). Tegenover Museum Erve Kots ligt Kaasboerderij Weenink Hier kun je zien hoe echte boerenzuivelproducten worden gemaakt. Kaasboerderij Weenink maakt nog steeds op traditionele wijze Goudse boerenkaas van rauwe melk (Eimersweg 3).
Groenlo (Grol, Grolle) was in de 16e en 17e eeuw een sterke vesting, die als grensstad herhaal-de-lijk werd belegerd, vooral tijdens de Tachtigjarige Oorlog. In 1597 werd de stad door Maurits van Nassau veroverd en in 1606 heroverd door de Spaan-se troepen onder Spinola. Het was uiteindelijk Frederik Hendrik die in 1627 de stad belegerde en heroverde op de Spanjaarden. In Groenlo zijn nog steeds bastions, grachten en kanonnen te vinden. De huidige omgrachting met de resterende wallen kwam tot stand tijdens het twaalfjarig bestand, toen de stad in Spaanse handen was. In het Stadsmuseum Groenlo staat de Tachtigjarige Oorlog centraal (Mattelierstraat 33). Maar bekender is Groenlo misschien wel als bakermat van Grolsch bier. Het Grolsch Brouwhuys De Lange Gang (Kevelderstraat 15). toont de lange geschiedenis van de illustere biermerk, en natuurlijk kun je hier een pilsje drinken.
De wervelstorm die Borculo in 1925 met verwoestende kracht trof, is de ergste ramp die het stadje in zijn ruim 600-jarige bestaan is overkomen. Daarbij werd ook de robuuste kerk (15e eeuw) vrijwel geheel vernield en kon slechts een deel van het koor hersteld worden. Inmiddels is Borculo weer sfeervol, mede dankzij de Berkel. Ophaalbruggetjes en een schutsluis uit 1628 herinneren aan de tijd dat de Berkelschippers handel dreven met Zutphen en het Duitse stadje Vreden.
Het stadje herbergt twee musea: het Brandweer- en Stormrampenmuseum met brandweerauto’s, -spuiten, uniformstukken etc. (Hofstraat 5) en het Kristalmuseum met fossielen, mineralen en edelstenen (Burg. Bloemersstraat 1).
In Gelselaar is Museum Erve Brooks Niehof (Broekhuisdijk 5, open in het weekend van 10-18.30 uur) gevestigd dat het leven van de boerenbevolking rond 1900 laat zien. Bij het museum is een pannenkoekenboerderij. Tussen Gelselaar en Diepenheim passeer je de Schipbeek. In de 17e eeuw had de beek een belangrijke functie als vaarverbinding naar Holland en naar de Hanzesteden Deventer, Zwolle, Kampen en Zutphen. Het hout voor de schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, dat vanuit het Münsterland werd aangevoerd, werd vanuit Alstätte, waar de houtverkopers een laadplaats hadden ingericht, verscheept naar Holland. In latere tijden werd de Schipbeek gebruikt voor het vervoer van textiel vanuit Twente naar blekerijen in Haarlem. In de loop van de tweede helft van de 19e eeuw werd de scheepvaart over de Schipbeek als gevolg van opkomst van vervoer over weg en spoor steeds kleinschaliger.
Diepenheim wordt omringd door vier kastelen en ligt in een fraai, door beken doorsneden parklandschap. In de historie van Diepenheim nemen vier kastelen - Huis te Diepenheim, Het Nijenhuis, Westerflier en Warmelo - en de bijbehorende landgoederen een voorname plaats in. De kastelen zijn nog steeds in particuliere handen en worden permanent bewoond. De omringende landgoederen zijn vrij toegankelijk.
De tuinen van Kasteel Warmelo, die landelijk grote bekendheid genieten, zijn voor publiek opengesteld. Via een gemarkeerde wandeling maak je kennis met vier eeuwen tuinarchitectuur (Stedeke 11).
Diepenheim is een centrum geworden van beeldende kunst. Jaarlijks haalt de Kunstvereniging Diepenheim gerenommeerde kunstenaars naar het ‘stedeke’ voor binnen- en buitenexposities. Het accent ligt op hedendaagse driedimensionale kunst.
Markelo, één van de oudste dorpen van Twente, ligt te midden van glooiende essen met karakteristieke boerderijen en eeuwenoude bossen. Centraal in het dorp staat de hervormde kerk met de uit de 12e eeuw daterende bakstenen toren. Markelo kent alleen deze kerk en dat is op zich al bijzonder, want dit is een van de weinige dorpen in Twente waar geen katholieke kerk is.
De ‘bergen’ rondom Markelo zijn al heel oud. Geologisch behoort de Markelose bodem tot de meest interessantste van ons land. Leem, zand en klei liggen er in afwisselende en golvende lagen van verschillende dikte en samenstelling en hebben al heel wat interessante vondsten opgeleverd. Met 48 meter boven NAP is de Herikerberg de hoogste ‘berg’. De heuvels ontstonden in de ijstijd en met het ijs werden ook talloze zwerfkeien naar ons land gebracht. Ze staan rond Markelo nu meestal als versiering rond de boerderijen.
Al in 1263 verwierf Goor stadsrechten en werd in de loop der tijden het bestuurscentrum van Twente. Doordat de Engelsman Thomas Ainsworth in 1833 in Goor de eerste weefschool stichtte, speelde dit stadje een hoofdrol in de Twentse textielindustrie. Het Goors Historisch Museum in het gerestaureerde waterstaatstation laat u er het een en ander van zien (Stationslaan 3).