Hoe herken ik phishing?


Check, check, dubbelcheck - tips om een nepbericht te herkennen

  • Het bericht komt van een onbekend telefoonnummer.
  • Het e-mailadres is onbekend, maar kan ook sterk lijken op het echte adres: let met name op wat letter voor letter achter @ staat. De afwijking kan minimaal zijn, bijvoorbeeld dat een o door een 0 is vervangen.
  • Helaas kan het e-mailadres ook volledig nagemaakt/vervalst zijn (spoofing). Het bericht komt dan vrijwel altijd in je spamfolder of  in de map ‘ongewenst' terecht.
  • Het bericht is vaak niet persoonlijk: er staat ‘Beste klant’ of ‘Geachte heer/mevrouw’ of de aanhef ontbreekt compleet.
  • Er wordt ingespeeld op emotie. Je wordt bang gemaakt, er wordt gedreigd en je krijgt bijna geen tijd om te reageren.
  • Vaak wordt er gevraagd naar je (bank) gegevens. Check bij IDEAL-betalingen altijd goed of je je in je eigen bankomgeving bevindt door naar het webadres (url) in je browser te kijken. Begint het met https:// en is het de iDEAL-webpagina van je bank? Bekijk hier de juiste webadressen bij iDEAL-betalingen
  • Het bericht bevat verdachte linkjes. Door met de muis over de link heen te bewegen zie je het webadres waar het naar verwijst. Je kunt de link ook kopiëren en controleren via checkjelinkje.nl 
  • Het bericht bevat vaak taal- en stijlfouten.