Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe herken ik phishing?


Check, check, dubbelcheck - tips om een nepbericht te herkennen

  • Het bericht komt van een onbekend telefoonnummer. Krijg je een bericht van +31 97005030409? Deze komt van de ANWB, hierin staat de verificatiecode om in te loggen bij Mijn ANWB.
  • Het e-mailadres is onbekend, maar kan ook sterk lijken op het echte adres: wat staat er letter voor letter achter de @? De afwijking kan minimaal zijn, doordat een letter door een cijfer is vervangen.
    Dus van anwb.nl is dan bijvoorbeeld anwb.n1 gemaakt.
  • Helaas kan het e-mailadres ook volledig nagemaakt/vervalst zijn (spoofing). Het bericht komt dan vrijwel altijd in je spamfolder of in de map ‘ongewenst' terecht.
  • Het bericht is vaak niet persoonlijk: er staat ‘Beste klant’ of ‘Geachte heer/mevrouw’ of de aanhef ontbreekt compleet.
  • Er wordt ingespeeld op emotie. Je wordt bang gemaakt, er wordt gedreigd en je krijgt bijna geen tijd om te reageren.
  • Vaak wordt er gevraagd naar je (bank) gegevens. Daarom zijn we bezig om betaallinks naar iDEAL uit onze e-mails te halen. Je bekijkt en betaalt je facturen namelijk gemakkelijk en snel in Mijn ANWB. Zit er in de tussentijd nog wel een iDEAL-link in de e-mail? Check bij IDEAL-betalingen altijd goed of je je in je eigen bankomgeving bevindt door naar het webadres (url) in je browser te kijken. Begint het met https:// en is het de iDEAL-webpagina van je bank? Bekijk hier de juiste webadressen bij iDEAL-betalingen
  • Het bericht bevat verdachte linkjes. Door met de muis over de link heen te bewegen zie je het webadres waar het naar verwijst. Je kunt de link ook kopiëren en controleren via checkjelinkje.nl 
  • Het bericht bevat vaak taal- en stijlfouten.