Conclusie
Dacia heeft met de nieuwe Duster een grote stap voorwaarts gezet. Dat blijkt ook uit de Autotest-score, want waar de voorganger een downgrade kreeg door een gebrek aan assistentie- en veiligheidssystemen, scoort het nieuwe model punten met zijn degelijke uitrusting. Een deel daarvan is nu misschien wettelijk verplicht, maar voor de koper maakt dat niet uit - want hoe dan ook profiteer je ervan. Ook de aandrijving is modern en helemaal van deze tijd. Met het volledig hybride systeem kan zeer zuinig worden gereden, vooral in de stad en in stedelijke gebieden. Het veercomfort van de nieuwe Duster is ook aangenaam, de comfortgerichtheid past bij de auto. Er is veel ruimte voor zowel inzittenden als bagage. De nu schuin aflopende achterruit neemt wat bergruimte in beslag, maar geeft de compacte SUV een veel dynamischere uitstraling. Als alternatief voor de hybride aandrijving is er een kleine turbomotor die naast benzine ook LPG in beweging zet - deze alternatieve brandstof is goedkoper en de LPG-tank (50 l) biedt in combinatie met de onveranderd grote
benzinetank (50 l) een onovertroffen actieradius van ruim boven de 1.000 km. Als je echt vierwielaandrijving wilt, kun je kiezen voor de 1,2-liter
turbobenzinemotor, die zelfs een 48V mild hybride-systeem heeft. Als alternatief is deze motor ook alleen leverbaar met voorwielaandrijving, maar in
alle gevallen met handgeschakelde versnellingsbak. Omdat de mild hybride benzinemotor bijzonder zuinig is buiten de stad en op de snelweg, kan het een alternatief zijn voor de € 3.800,- duurdere full hybride hier in de test. Met een basisprijs van € 32.400,- voor de testvariant heeft Dacia hun handen nu wijd open - maar je krijgt ook meer technologie dan ooit in een Dacia. Natuurlijk kun je geen dure verfijningen in het interieur verwachten, maar er zijn kleine praktische details zoals het YouClip-bevestigingssysteem, dat bijvoorbeeld een ledlamp bevat die op verschillende plaatsen in het interieur kan worden geplaatst.