Auto kiezen: Veiligheidsvoorzieningen
Wat maakt een auto veilig? Ongevallen voorkomen én overleven
Hoe veiliger je nieuwe auto, hoe beter. Zowel voor jezelf en je passagiers, als ook voor andere weggebruikers waaronder voetgangers. We onderscheiden twee soorten veiligheid: de actieve en de passieve.
Actieve veiligheid
Deze aspecten van de auto en technische hulpmiddelen kunnen helpen een ongeval of letsel te voorkomen:
ABS
Het antiblokkeer-remsysteem is al sinds de jarten negentig van de vorige eeuw standaard op alle nieuwe auto's. Het zorgt ervoor dat de auto tijdens een noodstop bestuurbaar blijft.
- Informeer naar de standaarduitrusting van de door u gekozen uitvoering en let tijdens een proefrit op:
- Aanwezige veiligheidssystemen, zoals ESC (elektronische stabiliteitscontrole). Dit herkent een noodsituatie en houdt de auto stabiel.
- De besturing - heeft de auto stuurbekrachtiging?
- Het zicht rondom - hoe groot zijn de buitenspiegels en de dode hoeken door de raamstijlen?
- De zitpositie - biedt de auto u een goede en comfortabele zitpositie?
- De ergonomie - is het dashboard logisch ingedeeld en zijn zaken als radio, navigatie en ventilatie makkelijk bedienbaar?
Passieve veiligheid
Deze aspecten van de auto en technische hulpmiddelen kunnen helpen de gevolgen van een ongeval te beperken:
Airbags
Nieuwe auto's hebben er minstens twee, maar vaak zijn ook voorzien van zijairbags (in de voorstoelen) en gordijnairbags (voor de zijramen).
Anti-whiplash hoofdsteunen
Voorkomen nekletsel bij een aanrijding van achteren.
Kreukelzones
Absorberen de grootste krachten bij een aanrijding met de bedoeling dat het passagiersgedeelte zo min mogelijk vervormt. Raadpleeg ook de resultaten van de EuroNCAP-crashtests.
Botsproeven: Euro NCAP
De onafhankelijke botsproef instantie Euro NCAP zet alle nieuwe auto's tegen de muur om te kijken hoe (on)veiloigf ze zijn in een botsing. De ANWB participeert in deze organisatie.
Slimme veiligheidssnufjes
De allernieuwste veiligheidssnufjes zijn onder meer de dode-hoek-verklikker die je waarschuwt dat iemand in je dode hoek rijdt, de rijstrookassistent die je meldt dat je onbedoeld uit je rijstrook raakt (als je bijvoorbeeld in slaap sukkelt) en er zijn zelfs systemen die met behulp van infrarood ‘door’ de mist kunnen kijken en voetgangers zien, of de auto in geval van nood de auto uit zichzelf stilzetten.
Remweg: hoe korter hoe beter
Hoe korter de remweg van een auto, hoe veiliger hij is voor zijn inzittenden maar ook voor de directe omgeving. Moderne auto's hebben systemen die de remdruk in een noodsituatie zelf maximaliseren en/of zelfstandig ingrijpen als je als bestuurder te laat reageert. Uiteraard is ABS standaard al decennialang aanwezig - hierbij blijft de auto ook in een noodstop bestuurbaar.
ESP voorkomt slippen
Electronic Stability Program oftewel ESP zorgt er voor dat jouw auto in extreme situaties het ingegeven spoor blijft volgen en niet begint te slippen. In combinatoe met ABS kun je zo veilig uitwijken en remmen tegelijk.
Dagrij- en matrix-verlichting
Verlichting draagt bij aan goede zichtbaarheid. Daarom hebben auto's ook overdag hun verlichting vaak aan. Daarvoor is de dagrijverlichting bedoeld. Zet je de knop voor het aan- en uitzetten van de verlichting op 'automatisch' dan zal de dagrijverlichting altijd aanstaan.
Matrix-verlichting werkt met behulp van LED's. De voordelen ervan zijn dat het weinig stroom vebruikt, dat het een heel goede lichtbundel oplevert en dat het de mogelijkheid bij sommige auto's biedt om altijd met groot licht aan te rijden. Zodra het systeem namelijk een tegenligger 'ziet', zet het enkele LED's uit waardoor anderen niet worden verblind.
Dode hoek sensor
Een handig, actief veiligheidssysteem is de dode hoek sensor. Zit een auto links of rechts achter je in de dode hoek, dan geeft het systeem een piepje en/of een lichtsignaal. Zo weet je dat er iemand naast je zit die niet ziet. Vaak zit het lichtsignaal in je rechter- en linkerbuitenspiegel.
Deel deze pagina