Auto kiezen: Veiligheidsvoorzieningen

Ongevallen voorkomen én overleven

Hoe veiliger je nieuwe auto, hoe beter. Zowel voor jezelf en je passagiers, als ook voor andere weggebruikers waaronder voetgangers. We onderscheiden twee soorten veiligheid: de actieve en de passieve.

Airbags

Actieve veiligheid

Deze aspecten van de auto en technische hulpmiddelen kunnen helpen een ongeval of letsel te voorkomen:

  • ABS (antiblokkeer-remsysteem) is tegenwoordig standaard op alle nieuwe auto's. Het zorgt ervoor dat de auto tijdens een noodstop bestuurbaar blijft.
  • Informeer naar de standaarduitrusting van de door u gekozen uitvoering en let tijdens een proefrit op:
    • Aanwezige veiligheidssystemen, zoals ESC (elektronische stabiliteitscontrole). Dit herkent een noodsituatie en houdt de auto stabiel.
    • De besturing - heeft de auto stuurbekrachtiging?
    • Het zicht rondom - hoe groot zijn de buitenspiegels en de dode hoeken door de raamstijlen?
    • De zitpositie - biedt de auto u een goede en comfortabele zitpositie?
    • De ergonomie - is het dashboard logisch ingedeeld en zijn zaken als radio, navigatie en ventilatie makkelijk bedienbaar?

Passieve veiligheid

Deze aspecten van de auto en technische hulpmiddelen kunnen helpen de gevolgen van een ongeval te beperken:

  • Airbags: Nieuwe auto's hebben er minstens twee, maar vaak zijn ook voorzien van zijairbags (in de voorstoelen) en gordijnairbags (voor de zijramen).
  • Anti-whiplash hoofdsteunen: Voorkomen nekletsel bij een aanrijding van achteren.
  • Kreukelzones: Absorberen de grootste krachten bij een aanrijding met de bedoeling dat het passagiersgedeelte zo min mogelijk vervormt.

Raadpleeg ook de resultaten van de EuroNCAP-crashtests. De ANWB participeert in deze organisatie.

Nieuwste veiligheidssnufjes

De allernieuwste veiligheidssnufjes zijn onder meer de dode-hoek-verklikker die je waarschuwt dat iemand in je dode hoek rijdt, de rijstrookassistent die je meldt dat je onbedoeld uit je rijstrook raakt (als je bijvoorbeeld in slaap sukkelt) en er zijn zelfs systemen die met behulp van infrarood ‘door’ de mist kunnen kijken en voetgangers zien, of de auto in geval van nood de auto uit zichzelf stilzetten.