Veelgestelde vragen over brandstof

Antwoord op vragen over benzine, diesel, LPG, CNG en elektriciteit

Ik heb de verkeerde brandstof getankt, wat nu?! Deze en andere veelgestelde vragen over brandstof vind je hieronder.

Veelgestelde vragen over brandstof

Wanneer je verkeerd getankt hebt, neem je contact op met de Wegenwacht. In de meeste gevallen zal de Wegenwacht langskomen om het systeem af te tappen. De Wegenwacht beschikt over voertuigen met een “verkeerd-getankt"-installatie waarmee de brandstof op een veilige en verantwoorde manier kan worden afgetapt en afgevoerd.

Benzine bij diesel
Wanneer je bij een dieselauto, uitgerust met elektronische regeling, benzine tankt en daarmee gaat rijden, ontstaat er schade aan het brandstofsysteem, ook al is het “maar een litertje”. Diesel heeft namelijk ook een smerende functie in het brandstofsysteem. Benzine is daarentegen veel schraler en smeert dan ook niet. Wanneer je een dieselmotor hebt met een “ouderwets” mechanisch diesel systeem, kan het systeem maximaal 10% bijmenging hebben.

Diesel bij benzine
Diesel in een benzinemotor is ook niet aan te bevelen. Dit geldt zeker voor de nieuwere benzinemotoren. Diesel ontbrandt namelijk veel slechter dan benzine, waardoor de motor niet lekker zal lopen. Daarnaast zorgt de diesel ervoor dat het oliepeil stijgt. De onverbrande diesel loopt dan langs de zuigerveren direct het carter in.

 

Andere brandstoffen

 

Naast benzine en diesel zijn er tegenwoordig steeds meer verschillende brandstoffen te verkrijgen. Denk hierbij aan biodiesel, E85 (ethanol) en benzine met toevoeging van een bio-component. Kijk voordat je dit soort brandstoffen tankt in het instructieboekje of de motor daar wel geschikt voor is of vraag dit na bij de Wegenwacht.

AD BLUE in tank gegooid
Je hebt per ongeluk  AD BLUE in de benzinetank of dieseltank gegooid. Oeps… Dat is einde oefening. Het gehele brandstofsysteem moet vervangen worden.

Dat moet je zo snel mogelijk verhelpen. Er zal niet gauw benzine uit je tank lopen, maar er kunnen wel gassen ontsnappen. Staat je auto in een afgesloten ruimte dan hoeft er maar een vonkje bij te komen. Bij veel benzinestations en autoshops kun je een nooddop kopen. Zet die er zolang op en ga snel op zoek naar een originele dop, bij de dealer of – veel goedkoper – op de sloop.

Kijk in het instructieboekje van je auto. Gemiddeld heeft een auto 7-8 liter reserve. Hoe ver je nog kunt rijden hangt van het brandstofverbruik af. 50 Kilometer is over het algemeen haalbar.

Ja. Leegrijden tot je stilvalt is slecht omdat de motor vlak voor het stilvallen slecht loopt en je echt de laatste druppel door het systeem jaagt. De brandstof wordt enorm verwarmd en bij auto’s van 15 jaar en jonger is dat niet goed voor de (hoge druk) brandstofpomp (zowel diesel als benzine). Het is de hitte en de manier van stilvallen (te arm mengsel) die schadelijk zijn. Moderne auto’s hebben vaak de brandstofpomp in de tank. Deze wordt gekoeld door de brandstof. Bij langdurig rijden met weinig brandstof komt de koeling van de pomp in gevaar met extra slijtage tot gevolg. Bij auto’s met LPG is het aan te raden de tank minimaal voor een kwart gevuld te houden.

E10 is een mengsel van tenminste 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent ethanol. De E staat voor ethanol en de 10 geeft het percentage daarvan aan.
Lees hier verder alles over E10 

Nee. De diverse merken gebruiken hun eigen zogeheten toevoegingen. Dat betekent dat de ene benzine net iets zuiniger kan zijn dan de andere. Fabrikanten die Premium brandstoffen verkopen, claimen dat door toevoeging van bepaalde additieven je auto met deze brandstoffen zuiniger rijdt, je motor schoner blijft en dat hij betere prestaties biedt. Onomstotelijk bewijs hiervoor is echter nooit geleverd. Tank dus maar lekker Euro 95. Bij een beperkt aantal auto’s geeft de fabrikant aan dat benzine met een octaangetal van 98 getankt moet worden. In dat geval is Premium brandstof natuurlijk wel aan te bevelen.

Langs autosnelwegen is de brandstofprijs in het algemeen het hoogst. Daar wordt toch wel getankt en hebben de pomphouders weinig last van concurrentie dicht in de buurt. In dorpen en steden ligt dat anders, daar wil de exploitant vaak wel genoegen nemen met wat minder marge om maar zoveel mogelijk klanten te trekken.

Onbemande pompen hebben natuurlijk lagere kosten dan bemande, zodat ook die vaak met een lagere prijs stunten. Tenslotte heb je de pompstations aan de grens. Die hebben het niet makkelijk, omdat de benzineprijzen in onze buurlanden structureel lager liggen dan bij ons. Ze moeten bijna wel genoegen nemen met lagere marges, om te voorkomen dat alle grensstreekbewoners over de grens gaan tanken.

Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots. En die brandstof moet voldoen aan een minimale Europese kwaliteitsnorm. Per regio kan er wel een klein verschil in zitten omdat de brandstof  uit een depot in het oosten uit een ander deel van de markt kan komen dan die uit een depot in het westen. Verder voegt ieder merk zijn eigen additieven toe aan de brandstof, zodat daar kleine verschillen in kwaliteit kunnen optreden.

De brandstofprijs is opgebouwd uit de elementen productie, marge, accijns en BTW. De productieprijs wordt bepaald door de inkoopprijs van olie, plus de raffinagekosten voor de productie van olie tot brandstof. Dit onderdeel wisselt dagelijks door de olieprijs en de raffinagecapaciteit. Accijns is een vast bedrag. De BTW staat ook vast, 21 procent. Blijft over de marge, die weer is opgebouwd uit de onderdelen distributiekosten, marketingkosten, marge oliemaatschappij en marge tankstationexploitant.

Langs autosnelwegen is de brandstofprijs in het algemeen het hoogst. Daar wordt toch wel getankt en hebben de pomphouders weinig last van concurrentie dicht in de buurt. In dorpen en steden ligt dat anders, daar wil de exploitant vaak wel genoegen nemen met wat minder marge om maar zoveel mogelijk klanten te trekken.

Onbemande pompen hebben natuurlijk lagere kosten dan bemande, zodat ook die vaak met een lagere prijs stunten. Tenslotte heb je de pompstations aan de grens. Die hebben het niet makkelijk, omdat de benzineprijzen in onze buurlanden structureel lager liggen dan bij ons. Ze moeten bijna wel genoegen nemen met lagere marges, om te voorkomen dat alle grensstreekbewoners over de grens gaan tanken.