Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Deelvervoer wordt groot in de toekomst

9 mei 2022 Een mobiliteitskaart geeft ondernemers de mogelijkheid om eenvoudig van deelvervoer gebruik te maken

Ondernemers zijn veel onderweg. In de meeste gevallen met de auto. Maar vooral in de grote steden wordt het gebruik van de auto sterk ontmoedigd. Gelukkig zijn er alternatieven. Met een nieuwe mobiliteitskaart biedt de ANWB nog meer vervoersmogelijkheden op een kaart aan. Er is niet alleen keuze uit meer bedrijven met hetzelfde type vervoer, maar ook andere bedrijven met andere typen vervoer, zoals scooters. Ondernemers hebben dus nog meer opties om van A naar B te gaan.

We spraken met twee bedrijven waarvan hun dienstverlening wordt aangeboden op de mobiliteitskaart van de ANWB. Check biedt deelscooters aan en is één van de bedrijven die is toegevoegd aan de diensten van de ANWB mobiliteitskaart. Check verhuurt sinds 2020 deelscooters. Ze ontwikkelen een platform waar ze in de toekomst nog meer vervoersmiddelen op willen aanbieden.

Vervoer binnen de stad

Check richt zich op het vervoer binnen de stad. In steden zijn 40% van alle ritten met de auto nu 2 km of korter en blijven in de stad. Deze ritten wil Check vervangen met een deelscooter. Inmiddels hebben ze vier miljoen ritten kunnen faciliteren en opereren ze in zeven steden. In de toekomst willen ze uitbreiden naar meer steden en het buitenland. Daarbij willen ze het aanbod vergroten en andere soorten vervoer aanbieden, zoals steps en auto’s . 

Paul van Merrienboer, oprichter van Check: “Wij hebben focus als kernwaarde binnen ons bedrijf, dus we willen niet teveel in één keer opstarten. Eerst willen we de deelscooters goed op de rit hebben. Verder kijken we bij uitbreiding op basis van cijfers of de verhuur van deelscooters in bepaalde steden goed loopt en als dat zo is, gaan we weer een stap verder.”

Andere mobiliteitsoplossingen

Naast de verhuur van deelscooters, denkt Check ook mee met verschillende partijen over duurzame mobiliteit. Paul: “We werken samen met gemeenten en kijken hoe we de mobiliteit in voornamelijk grote steden zo duurzaam mogelijk kunnen inrichten. Gemeenten willen alternatieven hebben voor stilstaande auto’s en zijn steeds meer bezig auto’s in de stad te mijden, met bijvoorbeeld autoluwe- en 30 kilometer zones.”

Check gaat de nieuwe samenwerking aan vanwege de expertise van de ANWB en Shuttel: “De zakelijke markt heeft andere wensen dan de consumentenmarkt. Bedrijven willen bijvoorbeeld alles op één factuur en meerdere medewerkers bedienen. Dat vraagt weer andere oplossingen. Daarnaast ziet het verkooptraject naar bedrijven er ook weer anders uit. Door onze krachten te bundelen met de ANWB en Shuttel kunnen we deze klantengroep nu ook van dienst zijn.”

MyWheels: een gedeelde auto

Ook MyWheels biedt deelvervoer dat de ANWB voor het eerst aanbiedt via de vernieuwde mobiliteitskaart. MyWheels bestaat al sinds 1993. CEO Karina Tiekstra vindt haar bedrijf dan ook een pionier: “Het begon als een initiatief van een idealist, die vanwege het milieu z’n auto met buren deelde. Hij was zijn tijd ver vooruit. De laatste twee jaren hebben we een versnelling doorgemaakt. We zijn sinds kort marktleider in Nederland met 200.000 klanten en 2.500 auto’s op het platform waarvan bijna 60% elektrisch. Dit zijn allemaal auto’s die 24/7 te reserveren en te openen zijn met een smartphone.”

Minder auto’s op straat

MyWheels biedt de meeste auto’s aan in Nederland met name in stedelijk gebied. Deelname is laagdrempelig, omdat klanten ook zonder abonnement een auto kunnen huren. Het verschil met andere bedrijven is volgens Karina vooral het waarom: “Het uitgangspunt van ons bedrijf is echt om minder auto’s op straat te hebben. Daarnaast hebben we een gevarieerd aanbod en een voordelige prijs. Ook kun je bij MyWheels van tevoren een reservering vastleggen. Dat is niet overal mogelijk.”

MyWheels ziet de samenwerking met de ANWB en Shuttel voor de mobiliteitskaart als een aanvullend kanaal: “Het is voor ons een mogelijkheid om de zakelijke rijder te bereiken. We hebben zelf zakelijke klanten, maar we zien ook dat bedrijven kiezen voor de mobiliteitskaart. Op deze manier doen klanten door de week zakelijk ervaring op met onze diensten, waardoor ze als consument ook de voordelen kunnen gaan zien en hiervan gebruik kunnen maken.”  

Een enorme groei voor deelvervoer

Volgens Paul van Check zal deelvervoer in de toekomst een enorme groei doormaken: “Dat is de conclusie die verschillende instanties trekken. Deelvervoer is steeds beter te organiseren met betere apps en betere voertuigen. Bovendien zoeken gemeenten echt naar alternatieven voor auto’s in de stad en richten hier hun beleid op in. Ze nemen ook meer regie door deelscooterparkeervakken en vakken voor de fiets of bakfiets te maken in de stad: dus speciaal gereserveerde plekken voor deelmobiliteit.“ 

Karina van MyWheels ziet deelvervoer als de oplossing voor het mobiel houden van steden: “We zien dat steden steeds meer bezig zijn met deelvervoer, ook al worstelen ze met concretisering ervan. In sommige steden vinden ze de autobezitter nog te belangrijk. Dat heeft ook te maken met politieke partijen die daar in de gemeenteraad zitten. De Gemeente Amsterdam is hier bijvoorbeeld voortvarend in. Het is nog een zoektocht voor gemeenten en Rijksoverheid, maar in vergelijking met een paar jaar geleden gaat het echt de goede kant op. Zonder deelvervoer kunnen steden in de toekomst gewoon niet leefbaar blijven. Er is een enorme uitdaging qua woningbouw, waardoor het simpelweg niet meer mogelijk is om allemaal een eigen auto te hebben. Deelvervoer is de oplossing voor het mobiel houden van Nederland.”

Naast deelvervoer van Check en MyWheels zijn er nog veel meer deelaanbieders. Bekijk welke je kan gebruiken met de ANWB Mobiliteitskaart.