Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ook bedrijfsbussen weer snel op weg dankzij de Wegenwacht

4 september 2020 Belangrijk dat de klant het juiste lidmaatschap heeft

Ruim 60% van de pechgevallen bij Wegenwacht voor de Zaak leden betreft een bestelbus of ander type bedrijfsauto. We spraken Alex Korner, een wegenwacht uit Pijnacker die sinds twee jaar bij de ANWB werkt. Hij vertelt over pechgevallen onderweg bij mkb’ers met bedrijfsbussen.

Zwaar beladen bedrijfsbus

Veel mkb’ers rijden naar klanten in een bedrijfsbus. Wat voor soort pechgevallen met bedrijfsbussen komt de Wegenwacht vaak tegen? Alex: “Wat het meeste voorkomt, zijn problemen met de accu, startmotor of lekke banden. De mkb’ers die wij helpen, komen veel op bouwterreinen en beladen de auto’s zwaar, waardoor er vaak koppelingsproblemen zijn. In tegenstelling tot personenauto’s worden bedrijfswagens veelvoudig gebruikt”.

Zijn de pechsituaties die Alex en zijn collega’s tegenkomen met bedrijfswagens anders dan met personenauto’s? Alex: “Ze hebben allemaal vier wielen en een stuur – dus ze zijn eigenlijk bijna hetzelfde. Bedrijfswagens zijn natuurlijk wat groter en hebben soms schuifdeuren, maar technisch zitten ze niet ingewikkelder in elkaar dan personenauto’s. Ik ben nog nooit een busje tegengekomen dat heel anders in elkaar zat. We volgen regelmatig cursussen bij de ANWB, waardoor we op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen. Hier komen ook busjes en andere wagens voorbij”.

Verkeerd lidmaatschap

Problemen met de startmotor of banden zijn vaak wel op te lossen door de Wegenwacht. Maar hiervoor hebben de klanten wel het juiste lidmaatschap nodig. Alex: “Ik hielp laatst een pakketbezorger die problemen met zijn startmotor had. Ik kon het probleem snel constateren, maar helaas had de klant niet het juiste lidmaatschap. In plaats van een Wegenwacht voor de Zaak lidmaatschap had hij een consumentenlidmaatschap”.

Alex vervolgt: “Dit komt helaas vaak voor. Als er geen reclame op een busje staat, dan kan het busje privé gebruikt worden, maar het is soms snel duidelijk dat dit niet het geval is. Zodra de bus bestickerd is en hij commercieel gebruikt wordt, heeft de klant een zakelijk lidmaatschap nodig. Ik leg altijd uit dat dit belastingtechnisch gunstiger is en dat er voor ondernemers meerdere voordelen aan vastzitten, maar veel klanten weten dit niet”.

Let op onderhoud

Als Alex mkb’ers en zzp’ers met een bedrijfsbus een tip mag geven, dan is het om rekening te houden met onderhoud. “Ik zie vaak dat er qua onderhoud weinig wordt gedaan met bedrijfsbussen. De busjes zijn natuurlijk dagelijks nodig en de berijders verdienen hiermee hun geld. Als zo’n bus een week in een garage staat, komt er geen brood op de plank. Maar onderhoud is erg belangrijk en hiermee kan pech voorkomen worden”, aldus Alex.

Persoonlijk of zakelijk lidmaatschap?

Wegenwacht voor de Zaak is speciaal voor zzp’ers en mkb’ers. Als ondernemer kan het verwarrend zijn welk lidmaatschap het beste bij je past: persoonlijk of zakelijk? We raden ondernemers aan om voor een Wegenwacht voor de Zaak lidmaatschap te kiezen. Dit lidmaatschap heeft een aantal voordelen:

  • Pechhulp bij personenauto’s, bussen en overige zakelijke auto’s.
  • Je wordt altijd geholpen, want onze hulpverlening is op kenteken en niet op persoon.
  • Keuzepakket per kenteken en hoe meer kentekens je onderbrengt, hoe meer voordeel.
  • Handige online administratie en btw-facturatie.
  • Vervangend vervoer indien nodig, ook voor bedrijfsbussen.

We hebben alle verschillen tussen onze lidmaatschappen op een rijtje gezet.

Wegenwacht voor de zaak

Met een Wegenwacht voor de Zaak lidmaatschap ben je 24/7 verzekerd van pechhulp in heel Nederland. Heb je ook klanten in het buitenland? Dan kun je het lidmaatschap eenvoudig uitbreiden met Nederland en Europa pechhulp. Omdat het zakelijke lidmaatschap op kenteken geregistreerd wordt, maakt het niet uit of jij of een medewerker in de auto rijdt. Het is daarnaast mogelijk om meerdere auto’s, zowel busjes als personenauto’s, te registreren onder één zakelijk lidmaatschap.